Most dopiero w październiku

ODDANIE PRZEPRAWY DO UŻYTKU OPÓŹNI SIĘ.

To już pewne! Pomimo wcześniejszych zapowiedzi drogowców pod koniec września nie pojedziemy nową przeprawą przez Świder. Oddanie mostu do użytku opóźni się o co najmniej kilka tygodni.

ARTUR KUBAJEK

W maju na łamach „Linii“ (nr 21/2018 „Dokończą budowę mostu“) dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Płaczek z nieukrywaną radością zapowiadał: „Przewidujemy, że do końca września wszystkie prace związane z budową mostu i dróg dojazdowych będą ukończone“. Termin wrześniowy padł również po podpisaniu umowy (22 maja) w siedzibie ZDP, gdzie publicznie powiedziano, że za 130 dni będziemy świętować zakończenie prac. O tym samym terminie mówił na łamach jednej z lokalnych gazet zastępca dyrektora ZDP Marek Dąbrowski.

– Oddanie mostu do użytkowania zaplanowano najpóźniej na 27 września. W kwestii samego mostu termin nie jest zagrożony, natomiast wygląda na to, że zaprojektowany cały układ komunikacyjny nie będzie gotowy na czas – mówił zastępca dyrektora ZDP. Dziś już wiadomo, że pierwotnie zapowiadanego przez drogowców terminu nie da się dotrzymać.

Potwierdzenie tego znajdujemy w komunikacie przesłanym do naszej redakcji w piątek, 24 sierpnia przez kierownictwo ZDP, który powstał po spotkaniu koordynacyjnym inwestora z wykonawcą robót budowlanych
i przy udziale inspektorów nadzoru.

Poza informacjami dotyczącymi stopnia zaawansowania realizacji inwestycji (patrz ramka) czytamy w nim, że: „Zakończenie inwestycji wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na połowę października 2018 r.” Dowiadujemy się z niego również, że na żadnym z etapów roboty budowlane nie były wstrzymywane i realizowane są zgodnie z przedstawionym przez wykonawcę i zaakceptowanym przez inwestora harmonogramem robót. Co więc się stało, że mimo to deklarowany wcześniej termin nie zostanie jednak dotrzymany?

Na początku sierpnia w artykule „Zmienią plany przez ekrany?” (LO nr 32/2018) informowaliśmy o możliwych problemach z terminowym zakończeniem prac. Powodem zmiany wrześniowej daty oddania mostu do użytku miał być brak wełny mineralnej. Drogowcy alarmowali, że są trudności w pozyskaniu tego tworzywa, które jest elementem ekranów akustycznych.

– Zostaliśmy poinformowani przez wykonawcę budowy, że na rynku są bardzo duże problemy z realizacją zamówień na wełnę – przyznawał w rozmowie z „Linią” wicedyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Marek Dąbrowski. – Wiemy, że wykonawca prowadzi rozmowy z dostawcami materiałów o realizacji zamówienia na czas, ale w związku z budową autostrad i dróg szybkiego ruchu jest to teraz bardzo chodliwy towar. Dlatego terminy realizacji zamówień się wydłużają – tłumaczył nam Dąbrowski. – Te ekrany są o tyle ważne, że chociaż po moście oczywiście da się jeździć bez nich, to nikt nie odda inwestycji do użytkowania, jeśli zakres prac nie będzie do końca zrealizowany – podkreślał wicedyrektor ZDP.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że ekrany faktycznie trafią na plac budowy z opóźnieniem, przez co wykonawca miałby problemy z zakończeniem prac do 27 września. Próbowaliśmy tę informację potwierdzić u inwestora. Chcieliśmy również zapytać, czy kolejny zaplanowany termin jest już ostateczną datą oddania mostu do użytku. Niestety, mimo wielu prób nie udało się nam skontaktować z dyrektorem ZDP Markiem Płaczkiem.

Wykonanie na 65 proc.

  • Stopień zaawansowania prac (stan na 24 sierpnia) oszacowano na około 65 proc. całości inwestycji, z czego w całości wykonano przebudowę sieci teletechnicznej, sieci elektroenergetycznej średniego napięcia, sieci gazowej, wykonanie muru oporowego pod wiaduktem drogi wojewódzkiej nr 721 oraz przebudowę kanalizacji sanitarnej. W około 90 proc. wykonano roboty brukarskie, w ok. 80 proc. kanalizację deszczową, a sam obiekt mostowy został wykonany w około 95 proc. Pozostałą część robót związanych z budową dojazdów do mostu oszacowano na około 58 proc.
  • Równolegle z inwestycją powiatową trwa modernizacja linii kolejowej. Z uwagi na połączenie obydwu inwestycji u zbiegu ulic Majowej i Jana Pawła II w Otwocku kierownictwo ZDP spotyka się z wykonawcą inwestycji kolejowej w celu skoordynowania prac przy budowie mostu z robotami prowadzonymi w ramach inwestycji kolejowej.
  • Na spotkaniu, które odbyło się także 24 sierpnia, ZDP uzyskał zapewnienie, że roboty budowlane związane z budową tunelu pod torami kolejowymi u zbiegu ulic Majowej, Jana Pawła II i Grunwaldzkiej realizowane są zgodnie z przyjętym harmonogramem, a otwarcie układu komunikacyjnego ul. Jana Pawła II w kierunku obiektu mostowego, podobnie jak przeprawy mostowej, nastąpi również do połowy października 2018 r.

 

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl