Rowerowa autostrada prawie gotowa

„LINIA” PODSUMOWUJE DZIAŁANIA SAMORZĄDÓW.

Rowerowa autostrada, która przetnie Józefów, Karczew, Otwock i Wiązownę, jest już prawie gotowa. Prace mają zakończyć się do końca listopada, ale trasy formalnie zostaną oddane do użytku do końca roku. W ramach międzygminnego projektu powstaje około 50 km asfaltowych ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Planowana jest już kolejna, 12-kilometrowa autostrada dla rowerzystów!

AGNIESZKA JASKULSKA

Na rowerowej autostradzie, gdzie znajdzie się asfaltowa ścieżka, cykliści nareszcie będą mogli nabrać większej prędkości niż na miejskich ciągach pieszo-rowerowych. Trasa, która otoczy siecią Mazowsze, przebiega również przez powiat otwocki. Ma być alternatywą dla mieszkańców codziennie dojeżdżających do pracy samochodem. W ramach międzygminnego projektu „Wybierzmy rower” ma powstać liczący prawie 50 km szlak z asfaltowymi ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi, który prowadzi z Karczewa do Sulejówka, przez Otwock, Józefów, Wiązownę i Halinów. Liderem projektu jest Józefów. Inwestycja ma kosztować ponad 40 mln zł. Unia Europejska dołoży do przedsięwzięcia ponad 26 mln 600 tys. zł, o czym „Linia” informowała wiele razy. Teraz podsumowujemy działania samorządów.

Józefów

Dotychczas w Józefowie jest ponad 17,2 km ciągów pieszo-rowerowych i dróg rowerowych. – Ostatnio oddany w 2018 roku jest ciąg pieszo-rowerowy (984 m) przy ul. Sikorskiego na odcinku od granicy z Warszawą do skrzyżowania z ul. Dobrą. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 1 mln 100 tys. zł – tłumaczy Krystyna Olesińska z Urzędu Miasta w Józefowie. – W tym roku zakończono również budowę ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Wawerskiej (118 m, koszt 91 tys. zł) oraz wprowadzono stałą organizację ruchu na ul. Wyszyńskiego od ul. Nadwiślańskiej do ronda T. Nalepy, gdzie cykliści mają pierwszeństwo na przejazdach (1 680 m, koszt 13 tys. 999 zł) – podkreśla Olesińska.

Obecnie na terenie Józefowa przebudowuje się stare ciągi pieszo-rowerowe z kostki na nowe, asfaltowe. To niepokoi wielu mieszkańców. – Projekt „Wybierzmy rower” przewiduje nie tylko budowę nowych odcinków tras dla cyklistów, lecz także remont starych, które w przypadku Józefowa mają już ponad 10 lat (po dekadzie użytkowania kostka jest nierówna). Projekt „Wybierzmy rower” dał możliwość zmodernizowania starej infrastruktury pieszo-rowerowej, dlatego miasto z tego skorzystało – tłumaczy Olesińska. I podkreśla, że w jego ramach na terenie Józefowa powstaje ponad osiem kilometrów ścieżek rowerowych, w tym ciągu pieszo-rowerowego. Inwestycja będzie kosztowała ok. 10 mln zł, ale UE dołoży do przedsięwzięcia ok. 4 mln 900 tys. zł.

– Prace zakończą się jesienią. Do końca listopada ścieżki zostaną oddane do użytku – zaznacza. – Do listopada zostaną zrealizowane ciągi pieszo-rowerowe przy ulicach: Nadwiślańskiej od ul. Wyszyńskiego do granicy z Warszawą (ok. 3 580 m,
4 mln 400 tys. zł), Granicznej od ul. Nadwiślańskiej do ul. Skorupki (ok. 2 110 m, 1 mln 600 tys. zł), Jarosławskiej/Wroniej od ul. Bez nazwy do ul. Wiązowskiej (ok. 230 m, 225 tys. zł), Wyszyńskiego od ronda T. Nalepy do ul. Piłsudskiego (ok. 140 m, 947 tys. zł), Piłsudskiego od ul. Skorupki do ul. Granicznej (ok. 138 m, 168 tys. 400 zł) oraz Skorupki od ul. Granicznej do ul. Piłsudskiego (ulica jednokierunkowa, ale chcemy umożliwić poruszanie się po niej rowerem, ok. 185 m, 126 tys. zł) – wylicza Krystyna Olesińska.

I podkreśla, że ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe połączą się z tymi, które są lub powstaną na terenie sąsiednich gmin. – Tak jak np. ścieżka przy ul. Sikorskiego i ul. Nadwiślańska połączy Józefów ze stolicą, kiedy Warszawa wybuduje planowaną ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Patriotów – tłumaczy Krystyna Olesińska. – Natomiast ścieżką przy ul. Wią-zowskiej cykliści dojadą do gm. Wiązowna, a do Otwocka można dojechać przez most łączący ul. Piłsudskiego z ul. Kołłątaja. Ponadto od ul. Jarosławskiej/Wawerskiej, gdzie jest ciąg pieszo-rowerowy w Józefowie, rowerem dojedzie się do Otwocka przez most kolejkowy, a po drugiej stronie Świdra jest już ścieżka rowerowa przy ul. Turystycznej – dodaje.

Otwock

W poprzednich latach na terenie miasta powstało wiele krótkich, ale potrzebnych odcinków. – Ścieżki rowerowe zbudowano przy ulicach: Karczewskiej od ul. Batorego do ul. Hożej (520 m), Andriollego od ul. Hożej do skweru VII Pułku Ułanów (350 m) i od ul. Pułaskiego do ul. Narutowicza (660 m), Narutowicza od ul. Warszawskiej do ul. Góreckiej (1530 m). Powstał też ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Hożej od ul. Andriollego do ul. Karczewskiej (130 m) – wylicza Karolina Szostak z Urzędu Miasta w Otwocku. I dodaje, że w ramach projektu „Wybierzmy rower” na terenie Otwocka powstanie ponad osiem kilometrów ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Koszt inwestycji wynosi ponad 9 mln zł, ale UE ma dołożyć ok. 6 mln zł. – Wszystkie prace związane z tym projektem zakończą się pod koniec roku – zapewnia urzędniczka.

Prace prowadzone są na ostatnich odcinkach, bo kilka ścieżek rowerowych powstało już rok temu.

– W 2017 roku w ramach projektu powstały ścieżki wzdłuż ulic: Armii Krajowej na odcinku od ul. Żeromskiego do ul. Narutowicza (1400 m) oraz Narutowicza od ul. Góreckiej do ul. Stawowej (530 m). Powstały także ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż ulic: Narutowicza od ul. Góreckiej do ul. Stawowej (210 m), Przewoskiej od ul. Batorego do ul. Karczewskiej (640 m), Tatrzańskiej od ul. Narutowicza do ul. Reymonta (474 m) – wylicza Karolina Szostak. Obecnie w ramach projektu „Wybierzmy rower” realizowane są ścieżki wzdłuż ulic: Kraszewskiego, Majowej na odcinku od ul. Mieszka I do ul. Kołłątaja oraz Turystycznej na odcinku od ul. Rycerskiej do starego mostu kolejkowego na rzece Świder obok plaży miejskiej. – W sierpniu zakończyły się prace przy budowie ścieżki wzdłuż ul. Kraszewskiego na odcinku od ul. Batorego do granic z gm. Karczew. W tym roku rowerzyści będą mogli korzystać ze szlaku o długości ponad czterech kilometrów – podkreśla Karolina Szostak.

Karczew

Władze Karczewa już kilka lat temu dostrzegły popularność dwóch kółek na terenie gminy. – W 2014 roku wykonano zagospodarowanie terenu pomiędzy ul. Piłsudskiego a osiedlem na Ługach, gdzie wybudowano kilkaset metrów ścieżki zdrowia przy ul. Piłsudskiego w Karczewie, a także zagospodarowano teren zielony – tłumaczy Dariusz Łokietek, burmistrz Karczewa.

Od 2017 roku w ramach projektu „Wybierzmy rower” na terenie Karczewa powstały ponad cztery kilometry dróg dla rowerzystów. – Roboty już się zakończyły i ścieżki są gotowe. Dla cyklistów wybudowano ścieżki przy ulicach: Otwockiej (264 m), Bohaterów Westerplatte (686 m), Hallera (354 m), Miziołka (606 m), Kołłątaja (238 m) – wylicza burmistrz. – Przy ul. Piłsudskiego wybudowano także ponad 800 m ścieżki rowerowej. Łączy się ona z tą przy ul. Mickiewicza, która prowadzi do Otwocka. W ramach projektu powstał również odcinek ciągu pieszo-rowerowego liczący ponad 1,1 km wzdłuż drogi powiatowej ul. Wyszyńskiego w Karczewie, który łączy się z ciągiem pieszo-rowerowym biegnącym do Otwocka – tłumaczy Dariusz Łokietek. Rowerowe inwestycje kosztowały ponad 3 mln zł. Unia dołożyła ok. 2 mln zł.

Wiązowna

Przez gm. Wiązowna przejeżdża mnóstwo kolarzy i amatorów rowerowej turystyki. Niestety, do niedawna na terenie gminy, a raczej na jej obrzeżach (tylko w północnej części) istniał tylko niewielki fragment ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż drogi krajowej nr 2 (Warszawa – Terespol).

Od 2015 roku udało się wybudować 2,1 km ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od ul. Kotliny w Malcanowie do ul. Piaskowej w Dziechcińcu (przy sklepie GS). Ponadto takie ciągi powstają w miejscach najbardziej potrzebnych, np. w Gliniance (od Ośrodka Zdrowia w Gliniance do ronda na skrzyżowaniu z ul. Łąkową czy fragment przy świe-tlicy wiejskiej w Boryszewie).

Z roku na rok sukcesywnie powiększa się liczba kilometrów tras przeznaczonych w gminie dla rowerzystów. Przez lata cykliści byli zdani na jazdę pomiędzy samochodami (w wypadkach ginie wielu rowerzystów). Dlatego służby i samorządy zaczęły dostrzegać potrzebę budowy infrastruktury rowerowej. Tym bardziej że na te działania można było otrzymać znaczne dofinansowanie z funduszy europejskich.

– Taką szansę daje projekt „Wybierzmy rower”. Zwiększa on bezpieczeństwo cyklistów na długich odcinkach dróg rowerowych, które powoli zaczynają tworzyć zintegrowaną sieć i wpływają na odciążenie ruchu na najbardziej ruchliwych drogach. Wybór roweru jako codziennego środka transportu wpływa na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery – tłumaczy Olga Nowak z Urzędu Gminy w Wiązownie. Mieszkańcy, którzy mogą bezpiecznie dojechać rowerem do kościoła, sklepu lub z dzieckiem do szkoły, częściej wybiorą dwa kółka niż cztery.

Gminę Wiązowna przecinają drogi wojewódzkie i krajowe.

– W ramach projektu „Wybierzmy rower” wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 721 od granicy z gm. Józefów do granicy z gm. Halinów powstaje około 10 km tras rowerowych. Są to typowe asfaltowe ścieżki obok chodnika lub ciągi pieszo-rowerowe, które umożliwiają wspólne korzystanie z wydzielonego pasa zarówno pieszym, jak i cyklistom – informuje Olga Nowak. Większość 10-kilometrowej trasy jest już prawie gotowa, tzn. bez formalnych odbiorów, ale rowerzystom to nie przeszkadza, aby jeździć ścieżką na odcinku od ul. Wiązowskiej od rzeki Mieni do okolic skrzyżowania z drogą krajową nr 17.

Budowa realizowana jest przez dwie firmy (jedna prowadzi prace przy ul. Wiązowskiej w Emowie oraz ul. Wspólnej w Duchnowie, drugie przedsiębiorstwo buduje odcinek od mostu na DK 721 do skrzyżowania
z ul. Pogodną w Duchnowie).

– Prace trwają jeszcze na wszystkich odcinkach, ale niedługo zaplanowane są odbiory części inwestycji. Wykonawcy zapewniają, że roboty zakończą się jeszcze w tym roku – podkreśla Olga Nowak. Rowerowa inwestycja kosztowała Wiązownę ok. 7 mln 200 tys. zł, z czego ok. 5 mln zł dołoży Unia.

Kolejna autostrada

Na tym jednak nie koniec, bo w planie jest kolejny, aż 12-kilometrowy odcinek rowerowej autostrady w Wiązownie. Gmina złożyła już wniosek o dofinansowanie inwestycji. – Trasa będzie prowadziła od szkoły w Gliniance przez Lipowo, Malcanów, a później od Dziechcińca przez Pęclin w kierunku Wiązowny, ul. Kąckiej, następnie ulicami Dębową, Modrzewiową i Duchnowską. Ta trasa łączyłaby się ze ścieżką, która teraz powstaje w ramach projektu „Wybierzmy rower” – zaznacza Olga Nowak. Trasa licząca 12 km ma kosztować 12 mln zł, z czego ponad 9 mln zł dołoży UE. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, do grudnia 2021 roku na terenie gminy powstanie kolejna autostrada dla rowerzystów.

Jak przebiega trasa rowerowa w powiecie?

W gm. Karczew przy ulicach: Piłsudskiego, Otwockiej, Bohaterów Westerplatte, Hallera, Miziołka, ks. Wyszyńskiego i Kołłątaja.
W gm. Otwock wzdłuż ulic: Narutowicza, Kraszewskiego, Majowej, Turystycznej, Przewoskiej, Armii Krajowej i Tatrzańskiej.
W gm. Józefów przy ulicach: Nadwiślańskiej, Granicznej, Skorupki, Wyszyńskiego, Sikorskiego, Piłsudskiego, Jarosławskiej (ul. Wronia to według ewidencji dróg powiatowych ul. Sikorskiego).
Najdłuższy, 10-kilometrowy odcinek ścieżki powstaje na terenie gm. Wiązowna wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 727 – od mostu na rzece Mieni w gm. Józefów, przecina drogę krajową nr 17, Wiązownę, Stefanówkę, aż do granicy z gm. Halinów, gdzie poprowadzi dalsza część rowerowej obwodnicy Mazowsza.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl