Dwupoziomowe skrzyżowania zamiast szlabanów

KOLEJ PLANUJE TRZY TORY, ALE JUŻ PROJEKTUJE CZWARTY TOR.

Jeszcze w tym roku pasażerowie skorzystają z nowej infrastruktury na stacji kolejowej w Otwocku. Pociągi pojadą też po nowych torach. Docelowo mają być cztery tory. Podobnie na odcinku do Warszawy, gdzie zostaną zlikwidowane przejazdy ze szlabanami. Zamiast nich w Józefowie, Falenicy i Radości powstaną bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania drogowo-kolejowe, takie jak na ul. Majowej w Otwocku.

AGNIESZKA JASKULSKA

W poniedziałek, 17 września na stacji kolejowej w Ot-wocku odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Majerczak, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP PLK, oraz Wiesław Ogłoblin, dyrektor projektu PKP Polskich Linii Kolejowych. Podsumowano dotychczasowe prace prowadzone w ramach modernizacji linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin. – Inwestycje realizowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego to realna poprawa dostępu mieszkańców do kolei zarówno w relacjach aglomeracyjnych, jak i międzyregionalnych – podkreśla Andrzej Bittel. Po wykonaniu wszystkich prac pociągi dalekobieżne pojadą z prędkością do 160 km/h, ale podmiejskie będą kursowały z prędkością do 120 km/h.

Jeszcze w tym roku część stacji będzie gotowa

Od 15 września pociągi wróciły na odcinek Warszawa – Garwolin. Jednak niedługo planowane jest zamknięcie na rok (od grudnia tego roku do grudnia 2019 r.) ruchu na odcinku Otwock – Pilawa. Intensywne prace trwają także na wysokości Otwocka. – Jeszcze w tym roku pasażerowie skorzystają z nowego peronu i infrastruktury na stacji w Otwocku – zdradza Piotr Majerczak, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury PKP PLK.

Na stacji w Otwocku trwa budowa peronów i przebudowa układu torowego. – Zaawansowane prace są realizowane na dwóch nowych peronach. Pierwszy (nr 1) zyskał już nową konstrukcję. Jest już również szyb dla windy. Na drugim z peronów ustawiane są ścianki peronowe – podkreśla Karol Jakubowski z PKP PLK.

Kontynuowane są prace po zachodniej stronie stacji (od ul. Świderskiej), ale prawdopodobnie na początku listopada przeniosą się one na drugą stronę. Docelowo pociągi do Warszawy będą odjeżdżały z otwockiej stacji z dwóch peronów nr 1 i 3 (tor 1 i 3, ale również z toru 21). Karol Jakubowski podkreśla, że z trzech nowych peronów, w tym dwóch wyspowych, pasażerowie skorzystają w 2020 r. – Perony będą wyposażone m.in. w szerokie wiaty, wygodne ławki oraz tablice informacyjne. Windy i pochylnie zapewnią dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Powstaną ścieżki dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących – wylicza Jakubowski.

Kontynuowane są także prace na ul. Majowej, gdzie powstają nowy wiadukt kolejowy i tunel drogowy wraz z rondami od strony ul. Grunwaldzkiej. – Gotowa jest konstrukcja tunelu drogowego. Prace na ul. Majowej potrwają do końca roku. Równolegle prowadzone są roboty na ul. Orlej, gdzie powstał wiadukt pod jednym torem – mówi Karol Jakubowski. Dopiero po tym, gdy zostaną zmodernizowane obydwa wiadukty kolejowe na ul. Orlej, jezdnia zostanie opuszczona (pogłębiona) prawie o metr. O szczegółach dotyczących modernizacji na wysokości Otwocka „Linia” informowała 3 września.

W windzie zmieści się też rower

Czytelnicy wielokrotnie pytali o to, czy z windy na PKP Otwock skorzystają też rowerzyści. Zadaliśmy to pytanie dyrektorowi projektu. – Rowerzyści będą mogli wprowadzić na peron rower po specjalnych pochylniach, ale nie oznacza to, że rower nie zmieści się w windzie przy peronach – tłumaczy Wiesław Ogłoblin. Okazuje się, że winda będzie wystarczająco duża, aby zmieścić kilka osób, wózek dziecięcy, duży bagaż albo rower. Winda ma wymiary 1,1 m na 2,2, m.

Docelowo mają być trzy tory, ale projektują już czwarty

W specjalnej rozmowie z „Linią” Wiesław Ogłoblin zaznacza, że dzięki modernizacji Otwock zyska bardzo dużo. – Linia kolejowa jest przebudowywana pod trzy tory w kierunku Warszawy. Oznacza to, że stacja w Otwocku będzie gotowa, nawet jeśli okaże się, że w ramach inwestycji będzie mógł powstać także dodatkowy, czwarty tor. Wszystko zależy od tego, czy wystarczy na to pieniędzy – tłumaczy Ogłoblin.

Wiele zależy również od ostatecznego, właśnie projektowanego odcinka Otwock – Warszawa, gdzie mają zostać wybudowane cztery tory. – Planowane jest, że do Warszawy będzie można dojechać czterema torami, a zatem zwiększy się nie tylko częstotliwość kursowania pociągów, lecz także ich prędkość – podkreśla Ogłoblin w rozmowie z „Linią”. I dodaje, że obecnie odcinek na wysokości Wawra jest w fazie projektowej.

– Rozpoczęcie robót planujemy w pierwszym kwartale 2020 r. Wykonawca obecnie przygotowuje projekt budowlany. Jest to bardzo ważny etap, bo na tym odcinku powstaną cztery duże i skomplikowane obiekty kolejowo-drogowe – zaznacza dyrektor projektu.

– Dzięki temu zostaną zlikwidowane dotychczasowe przejazdy ze szlabanami. Bezkolizyjne skrzyżowania, takie jak na ul. Majowej, powstaną w Radości, Falenicy i Józefowie na granicy miasta oraz na wysokości ul. Cichej i ul. Matejki pomiędzy PKP Michalin a PKP Józefów – wylicza Ogłoblin. Podkreśla przy tym, że projektowanie tych czterech dużych obiektów wymaga zweryfikowania m.in. warunków geotechnicznych, poziomu wód gruntowych i innych urządzeń znajdujących się wzdłuż linii kolejowych. – Pierwszy przejazd w poziomie szyn znajdzie się dopiero na wysokości ul. Chłopickiego na Pradze. Pozostałe zostaną zlikwidowane – mówi dyrektor projektu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.