Czy stać nas na most?

KARCZEW: SAMORZĄDOWCY DYSKUTOWALI O RZĄDOWYM PROGRAMIE.

W czwartek, 20 września w podwarszawskiej Jabłonnie odbył się ogólnopolski konwent samorządowy. Uczestniczyli w nim samorządowcy z gmin i powiatów, w których mogą powstać nowe przeprawy wpisane do programu „Mosty dla Regionów”. Uczestnicy spotkania jednym głosem mówili o swoich wątpliwościach związanych przede wszystkim ze sposobem finansowania inwestycji.

SYLWIA WYSOCKA

Z 74 zaproszonych samorządów na spotkanie przyjechali przedstawiciele aż 63. Gminę Karczew, w której mógłby powstać most przez Wisłę w okolicach Konstancina i Otwocka/Karczewa, reprezentował Józef Michałowski – naczelnik wydziału rozwoju gospodarczego i strategii. W konwencie udział wzięli także m.in. eksperci i przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego, który ma odpowiadać za finansową część programu w ramach Funduszu Dróg Samorządowych.

Dyskusję zdominowała kwestia wkładu własnego. Z założeń programu „Mosty dla Regionów” wynika, że rząd pokryje do 80 proc. ich kosztów, a resztę mają wyłożyć samorządy. – Most planowany w naszym powiecie może kosztować z dojazdami około 300 mln zł – mówił starosta siemiatycki Jan Zalewski.

– Budżet naszego powiatu to 50 mln zł. Mamy problem ze sfinansowaniem modernizacji i z utrzymaniem istniejących dróg, a co dopiero mówić o wkładzie własnym do tak kosztownej inwestycji. Polska powiatowa tego wkładu nie udźwignie. Może się dołożyć, ale główny ciężar finansowy inwestycji powinny wziąć na siebie rząd i samorządy wojewódzkie – podkreślał.

Oprócz kwestii finansowych samorządowcy chcą też, aby od początku było jasne, jaki status będą mieć powstające mosty: lokalny – przewidziany do obsługi ruchu lokalnego, ponadlokalny, regionalny czy do obsługi ruchu tranzytowego, krajowego. Od tego bowiem zależą m.in. skala i koszty inwestycji, ale i jej przyszłe skutki (np. w postaci wzmożonego ruchu). Przedstawiciel strony rządowej poseł Marcin Duszek zapewnił o kontynuacji dyskusji na kolejnym spotkaniu w gmachu Sejmu RP, na które ma zaprosić samorządowych reprezentantów.

Głos w sprawie budowy mostu łączącego Karczew z Konstancinem po raz kolejny zabrał burmistrz Karczewa Dariusz Łokietek: „(…) Widzę potencjał tej inwestycji, ale dostrzegam też płynące z niej zagrożenia. Głos »za« to chociażby ponad 20 hektarów gruntów gminnych (tzw. Wspólnota Pastwiskowa), które na pewno stałyby się bardziej atrakcyjne pod względem logistycznym. Wartość gruntów prywatnych też pewnie by wzrosła. Głos »przeciw« to nieznane koszty udziału samorządu, czas realizacji i ewentualne zwiększenie ruchu – którego nie możemy jednak wykluczyć. Pamiętajmy, że planowana jest też przebudowa drogi 801. Gdyby okazało się, że most będzie pierwszą wykonaną inwestycją, a następnie będzie przebudowa drogi nr 801, część tranzytu mogłaby zostać skierowana przez Karczew, podczas zamknięcia na czas przebudowy 801. Oczywiście, najprawdopodobniej w pierwszej kolejności zostanie przebudowana 801, bo most na razie nie ma nawet koncepcji technicznej, ale niestety nie mamy żadnych kompleksowych harmonogramów ani jednej, ani drugiej inwestycji. Nie wolno nam lekceważyć zagrożeń.

Nie ulega wątpliwości, że mamy przed sobą bardzo ważną decyzję. Ale podjąć ją będzie bardzo trudno, nie znając wszystkich uwarunkowań, w tym między innymi finansowych (…) Nie wyobrażam sobie podjęcia takiej decyzji jednoosobowo. Z pewnością będę na bieżąco informował mieszkańców i konsultował z nimi nasze działania”. (Cała wypowiedź burmistrza znajduje się na stronie internetowej karczewskiego urzędu – przyp. red.).

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl