Przebudowa „Lubelskiej” nabiera tempa

JUŻ ZA ROK POJEDZIEMY OBWODNICĄ KOŁBIELI.

Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Już na całym odcinku „Siedemnastki” od Zakrętu do obwodnicy Garwolina prowadzone są prace drogowe. Mamy jednak dobrą wiadomość. Na przełomie 2019 i 2020 roku obwodnicą ominiemy zakorkowane rondo w Kołbieli.

ARTUR KUBAJEK

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała nam postęp robót na modernizowanej trasie. Objazd zaczęliśmy od węzła Góraszka, gdzie prowadzone są najbardziej spektakularnie wyglądające prace. W tym miejscu już stoi wiadukt o wysokości 15 metrów. Będzie on wykorzystany jako dojazd do planowanego centrum handlowego. Pod nim mają przebiegać jezdnie trasy ekspresowej, które będą wspinać się po nasypie na inny, 90-metrowy wiadukt zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie wybudowanego obiektu. Pod jego trzema przęsłami powstanie rondo obsługujące drogi wewnętrzne przyszłego centrum handlowego i wjazd do Wiązowny.

Stara nitka „Lubelskiej” została rozebrana, a od lipca cały ruch na trasie Warszawa – Lublin odbywa się po wschodniej stronie węzła Góraszka nową, dwukierunkową jezdnią. W przyszłości będzie ona drogą serwisową. – Stan zaawansowania robót na terenie węzła Góraszka oceniamy na 40 proc. – informuje Paul Kalita z firmy Strabag, kierownik budowy odcinka S17 w gminach Wiązowna, Otwock, Celestynów i Kołbiel. Jak podaje przedstawiciel głównego wykonawcy, na budowie całej części S17 od Zakrętu do Kołbieli pracuje 500-600 osób.

Most i obwodnica

Droga S17 na przeważającym odcinku będzie pokrywała się ze śladem starej „Siedemnastki”. Niemal w całości trasa ma być wykonana z betonu cementowego. Asfalt będzie położony tylko na węzłach drogowych, mostach i wiaduktach. Ocaleje wybudowany przed II wojną światową most przez Świder w Wólce Mlądzkiej. Przeprawa ma charakterystyczną konstrukcję z betonowymi łukami po obu stronach jezdni.

– Ten most będzie pełnić funkcję drogi lokalnej, a na zachód od niego, od strony Otwocka, zbudujemy nową przeprawę przez Świder o długości 80 metrów – zapowiada Kalita.

Przed wsią Wola Ducka ekspresówka odbija od starej szosy. Kilkaset metrów na zachód od niej ominie jeszcze miejscowości Ostrów i Ostrowik. Budowa trasy S17 ponownie odbija od „starej ścieżki” we wsi Bocian przed Kołbielą. Tutaj swój początek ma blisko dziewięciokilometrowa obwodnica tej miejscowości. Początek budowy obwodnicy opóźniał się ze względu na rozszerzenie zakresu kontraktu. Na planowanej obwodnicy Kołbieli w ciągu drogi krajowej nr 50 w węźle Kołbiel powstaną w obu kierunkach od razu po dwie jezdnie, a nie jak planowano, po jednej. – Pozwolenie na budowę dostaliśmy późno, więc zaawansowanie robót sięga na razie 20 proc. – tłumaczy Tomasz Brylik z firmy Strabag, kierownik budowy obwodnicy Kołbieli.

Nowy węzeł powstanie na północny zachód od obecnego skrzyżowania dróg krajowych nr 17 i 50. – Na niewielkim terenie do wykonania mamy łącznie aż 40 km dróg, potrzeba 1,5 mln m3 piachu na nasypy. Trasa ekspresowa przejdzie dołem pod starą i nową drogą nr 50. Ekspresowa „Siedemnastka” na pięciokilometrowym odcinku na wysokości Kołbieli przejdzie nowym śladem. Powstanie też punkt obsługi podróżnych w Gadce w miejscu stacji benzynowej BP – informuje Brylik.

Kluczowy węzeł opóźniony

Drogowcy już na przełomie 2019 i 2020 roku planują puszczenie ruchu przez nowy węzeł Kołbiel chociaż jedną jezdnią przyszłej drogi S17 w obu kierunkach.

Dalszy 13-kilometrowy odcinek (od obwodnicy w Kołbieli do obwodnicy Garwolina) buduje firma Budimex. Prace trwają tu od 2017 roku, a ich zaawansowanie wynosi 60 proc. Najbardziej okazale wygląda nowy wiadukt nad linią kolejową Pilawa – Mińsk Mazowiecki. W miejscu starego obiektu, wybudowanego jeszcze w PRL-u, powstał już nowy wiadukt. Jest to najszerszy obiekt drogowy na budowanej ekspresówce. Poza głównymi jezdniami trasy i zapasowego miejsca na trzecie pasy pośrodku konstrukcja pomieści też obustronne jezdnie lokalne. Jedna z nich jeszcze w tym roku przejmie ruch z poprowadzonego przez przejazd kolejowy objazdu. Dodatkowo pod wiaduktem przewidziano miejsce na ewentualną dobudowę drugiego toru kolejowego.

Jak informuje Ryszard Rek z firmy Budimex, odcinek S17 od obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina powinien być gotowy do końca 2019 roku.

Zwiedzanie budowy S17 zakończyliśmy we wsi Puznówka przed Garwolinem. Nad trasą powstają tam kładka dla pieszych i wiadukt drogowy.

Niestety, nadal opóźnia się rozpoczęcie budowy kluczowego dla ekspresówki węzła Lubelska. W tym miejscu kierowcy dojeżdżający drogą S17 od strony Lublina będą mogli wjeżdżać na Południową Obwodnicę Warszawy nowym mostem na Wiśle i tunelem pod Ursynowem do autostrady A2 w kierunku Poznania. Do tego węzła zaplanowano również doprowadzenie wschodniego odcinka A2 od strony obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Na podstawie starego pozwolenia na budowę wycięto tylko drzewa i rozebrano budynki. Wykonawca musiał złożyć do wojewody wniosek o nowe zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Według służb prasowych wojewody dokument ten ma być wydany w marcu 2019 roku Tu prace mają potrwać do 2021 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.