Szykują się zmiany w starostwie

STAROSTA ZAPOWIADA USPRAWNIENIE PRACY URZĘDU.

Po 100 dniach od objęcia stanowiska Cezary Łukaszewski przedstawił plany zmian w organizacji pracy jednostek Starostwa Powiatowego w Otwocku. – Rewolucji w starostwie nie przeprowadzamy, ale będziemy pozbywać się „hamulcowych” planowanych przez nas zmian – mówił starosta, zapowiadając także zmiany w obsłudze mieszkańców.

SYLWIA WYSOCKA

Podczas sesji rady powiatu, która odbyła się 24 stycznia, starosta Łukaszewski przedstawił zakres zmian wprowadzanych bądź planowanych do wprowadzenia w poszczególnych jednostkach organizacyjnych starostwa.

– Naszej pracy nie zaczęliśmy od wymiany pracowników i rewolucji w organizacji starostwa, jak niektórzy oczekiwali. Nie dzielimy pracowników na ekipę „poprzedników” i „naszą”. Wszyscy mają jednakowy start, a ewentualne zmiany będą dotyczyły tych, których uznamy za hamulcowych dla planowanych przez nas zmian – zapewnił.

Starosta podkreślił, że zgodnie z zapowiedziami ograniczono liczbę etatowych członków zarządu, na razie zrezygnowano z podwyżek dla pracowników starostwa i jego jednostek oraz zmniejszono wydatki w dziale promocji. – Dało to konkretne oszczędności, które zostaną przeznaczone na niedoszacowaną w projekcie budżetu oświatę – mówił Łukaszewski, który zapowiedział także możliwość powołania nowych wydziałów, np. biura inwestycji i rozwoju.

– W celu poprawy jakości pracy i większej współpracy z samorządami gminnymi planujemy pewną reorganizację w Zarządzie Dróg Powiatowych. Mając wolne moce przerobowe, ZDP mógłby zarabiać na usługach świadczonych innym samorządom – uważa starosta. I dodaje do tego kolejne zadanie: pomoc w usuwaniu z dróg porzuconych pojazdów.

Architektura i budownictwo – czas na przyspieszenie

Starosta podkreślał, że wydział architektury i budownictwa nie pracuje w zadowalającym tempie. – Nie możemy dopuszczać do tego, aby inwestorzy przenosili się do sąsiednich powiatów z powodu naszej opieszałości – ocenia. Żeby temu przeciwdziałać, proponuje stworzenie stanowiska wstępnej kwalifikacji dokumentacji, aby interesanci nie czekali tygodniami, żeby dostać pismo o konieczności uzupełnienia dokumentacji.

Podobny problem w wydawaniu decyzji starosta widzi w wydziale geodezji i kartografii. – Dwumiesięczny czas oczekiwania na wydanie dokumentów tworzy złą opinię o naszej administracji, dlatego ogłosiliśmy konkursy na trzech pracowników do tego wydziału – informuje starosta. I zapowiada dodatkowe działania usprawniające.

– Planujemy przeniesienie Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK) do budynku starostwa przy ul. Komunardów, gdy przeprowadzimy remont nieużytkowanych pomie-
szczeń. Poprawi to obsługę interesantów i skróci czas obiegu dokumentów. Unowocześnimy sprzęt i wprowadzimy „dzień bez interesanta” dla pracowników merytorycznych, co wpłynie korzystnie na jakość wydawanych dokumentów i decyzji – tłumaczy Łukaszewski.

Kultura – wiele do wypromowania

Starosta negatywnie ocenił pracę biura kultury i promocji. – Struktura zatrudnienia w tym biurze nie jest adekwatna do ponoszonych kosztów i osiąganych efektów. Turystyczne, kulturowe, uzdrowiskowe, sportowe
i inne walory powiatu nie są należycie eksponowane. Brakuje właściwej koordynacji działań w tych dziedzinach. Przy współudziale gmin stworzymy program turystyki zawierający wszystkie atrybuty naszego powiatu – zapowiada starosta. – Powinniśmy pokusić się o stworzenie marki powiatu, która identyfikowałaby nas przynajmniej na poziomie województwa. Pierwszym wymiernym efektem byłoby ucywilizowanie ruchu turystycznego na rzece Świder. Prace w tym kierunku są bardzo zaawansowane – zapewnia.

Wydział komunikacji i transportu – potrzeba przestrzeni

Zdaniem starosty należy wygospodarować dodatkową powierzchnię do obsługi interesantów w wydziale komunikacji i transportu. Pozostałe wydziały także wymagają usprawnień, ale o szczegółach w tym zakresie starosta wypowiadał się dość ogólnie. Na przykład zwrócił uwagę na wydział ochrony środowiska, który ma „duży potencjał i nie do końca wykorzystane możliwości”.

Remonty i roszady zamiast nowej siedziby

Cezary Łukaszewski odniósł się także do planów budowy nowej siedziby starostwa. Przy obecnym stanie budżetu w najbliższym czasie nie ma na to szans.

– Należy przeanalizować możliwość dostosowania siedziby przy ul. Komunardów. Zamierzamy przenieść tam PODGiK i wydział administracji. Być może uda się też wygospodarować miejsce na salę konferencyjną dla rady powiatu. Pilną potrzebą jest urządzenie sanitariatu, wymiany wymaga też podłoga w wielu pomieszczeniach. W siedzibie przy ul. Górnej natychmiastowej renowacji wymaga dach, należy pilnie usprawnić instalację przeciwpożarową i drogi przeciwpożarowe. Oczekiwane jest także utworzenie Biura Obsługi Klienta, kasy i odpowiedniej poczekalni dla interesantów – wylicza starosta. Ponadto trzeba zadbać o parking dla interesantów i pracowników oraz stan nawierzchni ulic Górnej i Rzemieślniczej.

– W najbliższych latach nie stać nas będzie na nową siedzibę, więc adaptacja i remont są niezbędne do normalnego funkcjonowania urzędu – podsumowuje.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl