Dorzućcie do tunelu

CELESTYNÓW: WÓJT I RADNI PROSZĄ POWIAT O WSPARCIE.

Celestynów szuka partnera, który dołoży się do budowy bezkolizyjnego przejazdu przez tory – tunelu w ul. Jankowskiego. Naturalnym partnerem powinien być zarządca drogi, czyli powiat otwocki. Problemem jest jednak wysokość wkładu własnego – 11 mln zł na dwa samorządy. Powiat proponuje na początek powołanie zespołu do zbadania sprawy i rozmów z PKP.

SYLWIA WYSOCKA

Negocjacje z władzami powiatu odbyły się na posiedzeniu komisji budżetowej 11 lutego. Przyjechali na nie wójt Celestynowa Witold Kwiatkowski, jego zastępca Piotr Rosłoniec, przewodniczący rady gminy Romuald Ziętala oraz grupa radnych. Rozmowy dotyczyły ewentualnego udziału powiatu otwockiego w budowie tunelu pod torami w miejscu obecnego kolizyjnego przejazdu w ul. Jankowskiego (droga powiatowa) w Celestynowie. Gmina po wcześniejszych spotkaniach z PKP przedstawiła warunki, na których mogłaby razem z koleją zbudować tunel.

Stracony wiadukt, nowa szansa

Budowa bezkolizyjnej przeprawy przez tory w Celestynowie nie jest nowym tematem. Taki projekt pojawił się w kadencji samorządowej 2010-2014. W Celestynowie był przewidziany wiadukt od ul. św. Kazimierza do ul. Wojska Polskiego. Niestety, niewielkiej grupie mieszkańców udało się storpedować tę koncepcję i gmina straciła możliwość budowy finansowanej ze środków unijnych. Jak podkreśla wójt Kwiatkowski, w kolejnej kadencji władze samorządowe podjęły starania o powrót do rozmów z PKP PLK o budowie i finansowaniu tej inwestycji.

– Nie udało się odwrócić tego, co zostało zamknięte. Wszelkie rozmowy z PKP, wojewodą, RDOŚ nie przyniosły oczekiwanego skutku. Jednak podjęliśmy dalsze rozmowy z PKP, które poskutkowały tym, że bezkolizyjna przeprawa ma szansę na realizację, ale w ramach zupełnie innego programu i na innych zasadach finansowania – przyznaje wójt.

Wynikiem tych rozmów jest znalezienie się Celestynowa na liście możliwych beneficjentów programu kolejowego dotyczącego poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami. Na listę gmina została wpisana wczesną jesienią ubiegłego roku. Program zakłada, że kolej w 54 proc. dofinansuje ze środków unijnych budowę bezkolizyjnego przejazdu przez tory. Reszta kwoty to wkład własny lidera projektu, którym jest gmina. Szacowana wartość całej inwestycji to ponad 24 mln zł. Ponad 13 mln zł stanowi wkład PKP, pozostaje ok. 11 mln zł, które trzeba znaleźć. Celestynów deklaruje zabezpieczenie 5 mln 500 tys. zł. Drugie tyle sfinansowałby partner.

Nie wiadukt, tylko tunel

Kwota 24 mln zł ma posłużyć na budowę nie wiaduktu, ale tunelu w miejscu kolizyjnego przejazdu w ciągu ulicy Jankowskiego. Zakłada to zlecona przez gminę koncepcja, a potwierdziły konsultacje społeczne.

– Koncepcja została przygotowana w dwóch wariantach – tunelu i wiaduktu, jednak korzystniejsza dla nas jest budowa tunelu – mówi wójt Kwiatkowski. O zaletach takiego rozwiązania podczas spotkania z władzami powiatu mówili radni z Celestynowa. Ich zdaniem jest to najbardziej akceptowany społecznie wariant w optymalnej lokalizacji, niezbędny zwłaszcza dla mieszkańców wschodniej części, którzy dzięki niemu bezpiecznie i szybko dotrą do instytucji publicznych znajdujących się po drugiej stronie torów.

Władze Celestynowa o pomoc w realizacji inwestycji zwróciły się do władz powiatu. Na spotkaniu w starostwie wójt Celestynowa zaznaczył, że warunkiem podpisania umowy z PKP jest zabezpieczenie pełnego wkładu własnego. Celestynów może przeznaczyć 5 mln 500 tys. zł. Oczekuje, że podobną kwotę mógłby zabezpieczyć powiat (w perspektywie wieloletniej, bo inwestycja powinna zostać wykonana do końca 2021 roku, a rozliczona jeszcze później).

Jak podkreśla wójt, nie oznacza to, że w praktyce powiat musiałby wyłożyć tyle w gotówce. Możliwe jest pozyskanie części tej kwoty z funduszy zewnętrznych, np. z rezerwy budżetowej państwa, programów na przebudowę skrzyżowań lub od wojewody z programu przebudowy dróg lokalnych. – Być może gdybyśmy wspólnie ze starostą przeprowadzili renegocjacje z PKP, udałoby się zwiększyć procentowy udział kolei w inwestycji – zastanawia się wójt.

Sprawę trzeba zbadać

Władze powiatu nie negują potrzeby budowy bezkolizyjnego przejazdu, ale do pomysłu podchodzą z dystansem. Podkreślają, że kilku samorządom (Otwock, Józefów) udało się tak poprowadzić negocjacje, by to kolej budowała bezkolizyjne przejazdy.

W styczniu w odpowiedzi na pismo wójta Kwiatkowskiego Zarząd Powiatu Otwockiego zadeklarował wystąpienie – pod warunkiem zabezpieczenia wkładu własnego przez gminę Celestynów – że wystąpi o środki z rezerwy budżetowej państwa. To niestety za mało, bo warunkiem zawarcia z PKP umowy na realizację inwestycji jest zabezpieczenie całej potrzebnej kwoty, a nie podjęcie starań.

Pewne rozwiązanie zaproponował radny Dariusz Kołodziejczyk. Jego zdaniem powinien zostać powołany zespół roboczy złożony
z przedstawicieli zarządu powiatu, władz Celestynowa, Zarządu Dróg Powiatowych oraz komisji budżetu rady powiatu. Zgłębi on wszystkie aspekty inwestycji, mógłby poprowadzić dalsze rozmowy z PKP i wypracować konkretne stanowisko. Wśród radnych z komisji budżetu taki pomysł spotkał się z powszechną akceptacją.

– Nie wiem, jak się to rozstrzygnie, ale chciałbym, żeby zespół rozpoczął prace jak najszybciej i znalazły się w nim osoby decyzyjne, bo na mielenie problemu szkoda czasu – podsumował wójt Celestynowa. Najbliższe tygodnie mają przynieść konkretne decyzje.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl