Przybędzie miejskich rowerów

POWSTANĄ NOWE WYPOŻYCZALNIE DLA DWÓCH KÓŁEK.

Mieszkańcy Otwocka i w tym roku będą mogli skorzystać z wypożyczalni miejskich rowerów. Plan jest taki, żeby dwa kółka można było wypożyczyć już na majówkę. Ma być też więcej punktów wypożyczania oraz rowerów, także dla dzieci.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

Łącznie mieszkańcy Otwocka przejechali ponad 13 tys. km w ciągu 85 dni działania programu i spalili blisko 1 mln 300 kalorii

Po dobrych doświadczeniach z systemem wypożyczalni rowerów miejskich w ubiegłym roku władze Otwocka chcą kontynuować współpracę z firmą Nextbike.

Rowerem do pracy i do parku

Podczas pilotażowego programu, który trwał od 13 sierpnia do 4 listopada, z samego Otwocka zalogowało się do aplikacji 875 użytkowników, a z innych systemów 1935 osób.

– Z tego wynika, że ten program pozwala nie tylko nam, otwocczanom, komunikować się między stacjami, lecz także przyciąga osoby z innych gmin. Podczas trwania całego programu rower wypożyczono 6576 razy – mówił na komisji kultury, sportu i turystyki Michał Retman z wydziału kultury i promocji w urzędzie miasta.

W Otwocku było pięć wypożyczalni oraz dodatkowa stacja sponsorska przy ul. Żeromskiego. Mieszkańcy mieli do dyspozycji 28 rowerów oraz osiem na stacji sponsorskiej. Za uruchomienie i przeprowadzenie pilotażowego programu miasto zapłaciło 130 tys. zł. Łączna kwota, jaką firma Nextbike zarobiła podczas programu w Otwocku, wynosi 6 tys. 204 zł. W ramach podpisanej z miastem umowy zapewniono pełen zakres obsługi: od ustawienia i wdrożenia systemu, poprzez udostępnienia strony internetowej i pełnego serwisu sprzętu, po czynną 24 godziny na dobę informację oraz dostęp do aplikacji mobilnej na telefony.

Mieszkańcy najczęściej korzystali z miejskich dwóch kółek w sierpniu – odnotowano 2352 wypożyczenie. Ale we wrześniu, gdy zaczęła się szkoła, rowery też cieszyły się dużą popularnością. Najwięcej wypożyczeń było w poniedziałki i w czwartki, w weekendy te statystyki wypadły trochę gorzej.

– To pokazuje nam, że otwocki rower miejski był wykorzystywany w celu dojazdu do pracy czy jako środek transportu – podsumował przewodniczący komisji Jarosław Łakomski. Najbardziej popularną stacją była ta przy parku miejskim i skwerze VII Pułku Ułanów w centrum miasta. Najpopularniejsze trasy przejazdu prowadzą ze skweru w centrum do parku miejskiej i ze skweru do stacji na osiedlu Morskie Oko.

– Program „Otwocki rower miejski” cieszył się dużym zainteresowaniem. Istnieje potrzeba wprowadzenia go na stałe i rozszerzenia na dalsze lata – stwierdził Łakomski.

Michał Retman przedstawił radnym trzy warianty dalszej współpracy z miastem przygotowane przez firmę Nextbike. Są to umowy dwu-, trzy- i czteroletnia. – Pierwsze 20 minut było za darmo i to nie ulegnie zmianie, podobnie jak cennik.

W programie pilotażowym w tych 20 darmowych minutach mieściło się ponad pięć tysięcy przejazdów – poinformował. Trzy warianty uwzględniają rowery dla dzieci, których w ubiegłym roku nie było, ale nie we wszystkich przewidziano tandemy. Przedstawione koszty prowadzenia projektu zakładają wypożyczanie rowerów od połowy kwietnia do połowy października.

W każdym wariancie w pierwszym roku współpracy byłoby sześć stacji, w kolejnych latach o dwie, trzy więcej. Następnym krokiem jest pozyskanie stacji sponsorskich, aby zwiększyć dostępność rowerów.

Nowe punkty i rowery

– Nextbike proponuje wprowadzić około 15 stacji i 100 rowerów. Uważam, że na początek to trochę za dużo. Moglibyśmy zachować tendencję rosnącą i co roku zwiększać system o dwie dodatkowe stacje – podkreśla Retman. Co na to radni?

– Program mógłby ruszyć pod koniec kwietnia, aby na majówkę można było już korzystać z wypożyczalni. Nie ma potrzeby, żeby system działał w listopadzie, będzie to wtedy jakaś oszczędność dla miasta. Moim zdaniem nie trzeba też wprowadzać tandemów. Co innego rowery dla dzieci, które powinny być – uważa Jarosław Łakomski.

– Nie skreślałbym października, bo często w tym miesiącu też jest ładna pogoda. Jeśli chodzi o liczbę punktów, to być może inwestorzy chcieliby otworzyć stacje sponsorskie, co dla miasta byłoby tańszym rozwiązaniem. Stacja z rowerami przydałaby się w Śródborowie, warto pomyśleć też o tamtej części Otwocka – uważa radny Marcin Michalczyk. Jak poinformował Retman, w ubiegłym roku koszt stacji sponsorskiej wynosił 30-35 tys. zł.
Na wybór lokalizacji wypożyczalni mają mieć wpływ mieszkańcy, którzy – podobnie jak przed rokiem – będą mogli wybierać, z jakich miejsc w Otwocku chcieliby wypożyczać dwa kółka.

– Mniej tandemów i pozyskanie jak najwięcej stacji sponsorskich pozwoli obniżyć koszty, a jednocześnie rozszerzyć program o więcej punktów i lepiej skomunikować miasto – podsumował przewodniczący komisji kultury. – W przyszłości planujemy wystąpić do gminy Józefów o przyłączenie się do programu, również Wawer chce się do niego przyłączyć. Dobrym pomysłem będzie też zwrócenie się do gminy Karczew – zapowiedział Łakomski. Radny Michalczyk zaproponował, aby pójść o krok dalej i zaproponować wszystkim gminom powiatu otwockiego przyłączenie się do systemu wypożyczalni rowerów miejskich.

Ostatecznie radni z komisji kultury, sportu i turystyki pozytywnie odnieśli się do propozycji podpisania umowy z firmą Nextbike na cztery lata. Wstępny koszt to ok. 1 mln 150 tys. zł, ale być może będzie on mniejszy.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl