Jaka strefa płacenia?

PRZYGOTOWANIA DO WPROWADZENIA PARKOMETRÓW.

Nie tylko centrum Otwocka, lecz także część Świdra ma znaleźć się w strefie płatnego parkowania. – Chcemy w ten sposób zwolnić miejsca parkingowe dla mieszkańców Otwocka, którzy chcą skorzystać z usług, zrobić zakupy, a nie mają gdzie zaparkować – tłumaczą radni.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

To dopiero początek rozmów na temat wprowadzenia w Otwocku strefy płatnego parkowania. W poniedziałek, 4 marca radni z komisji spraw społecznych, zdrowia i porządku publicznego przyjrzeli się projektowi uchwały w tej sprawie autorstwa przewodniczącego komisji, radnego Marcina Kraśniewskiego.

Zwiększyć rotację

– W żadnym razie nie ma to służyć zarabianiu pieniędzy dla miasta. Chodzi tylko o zwiększenie rotacji na miejscach parkingowych dla mieszkańców Otwocka, żeby ludzie nie zostawiali samochodów na cały dzień – wyjaśnił Kraśniewski. Pieniądze z płatnego parkowania będą przeznaczone na naprawę i budowę dróg w Otwocku.

– Taka uchwała została wprowadzona w ubiegłym roku w Piasecznie i od tamtej pory rotacja samochodów na miejscach parkingowych zwiększyła się ośmiokrotnie – dodaje radny. I zwraca uwagę, że bardzo często mieszkańcy sąsiednich miejscowości przy stacji PKP zostawiają samochód na cały dzień. A mieszkańcy Otwocka nie mają gdzie zaparkować.

Kupno parkometru to koszt ok. 20 tys. zł. Za wynajem 14 urządzeń Piaseczno płaci miesięcznie 18 tys. zł. W tej cenie jest pełen serwis urządzeń. Jeszcze nie wiadomo, czy Otwock kupi parkometry, czy je wynajmie. Do rozstrzygnięcia są też inne kwestie: ustalenie strefy płatnego parkowania, stawek opłat za postój, wysokości opłat dodatkowych i sposobu ich pobierania.

Na początku radni dyskutowali o tym, jaki obszar Otwocka ma być objęty strefą płatnego parkowania. Czy tylko ścisłe centrum, czy może obszar aż do ul. Andriollego czy ul. Karczewskiej?

– Ten problem dotyczy głównie rejonu przystanków kolejowych, czyli stacji w Otwocku i przystanku Świder. Jeśli chodzi o centrum Otwocka, ta strefa powinna przebiegać po obu stronach torów kolejowych, do ul. Rzemieślniczej, dalej ulicą Staszica do ul. Powstańców Warszawy – uważa radny Przemysław Bogusz.

– Samochody są też zostawiane w zatoczce przy ul. Warszawskiej i ul. Kościelnej oraz przy osiedlu Tysiąclecia przy ul. Czaplickiego. Jeżeli chcemy ułatwić parkowanie mieszkańcom, a utrudnić osobom spoza Otwocka pozostawianie samochodów na cały dzień, czas bezpłatnego parkowania powinien być wydłużony z 45 minut do dwóch godzin. Tak aby nie utrudniać mieszkańcom codziennych czynności – uważa radny Marcin Michalczyk.

Abonament na parkowanie

Za nadzór nad strefą płatnego parkowania ma odpowiadać służba parkingowa. – Martwi mnie, że powołujemy nową służbę, która będzie zajmowała się tylko działaniem w sprawie biletów, podczas gdy mieliśmy straż miejską, która wykonywała też inne zadania – zwrócił uwagę Michalczyk. Do rozważenia jest, czy lepiej zlecić taką usługę firmie zewnętrznej, która będzie nadzorowała i egzekwowała wnoszenie opłat, czy miasto weźmie to zadanie na siebie.

– Na początek dwie osoby z urzędu miasta, które pracowały w straży miejskiej, można by przesunąć do tego działu. Później trzeba będzie zatrudnić kogoś do windykacji – mówił Kraśniewski. Jego zdaniem strefa powinna być rozszerzona o ulice Andriollego i Karczewską, bo i tam, z uwagi na handel, jest centrum miasta.

Proponowana strefa obejmowałaby też osiedla. – Co zrobić, żeby ich mieszkańcy nie płacili za parkowanie? – pytał Michalczyk. W projekcie uchwały jest mowa o opłacie abonamentowej dla nich. Za 12 miesięcy jest to kwota 120 zł. – Czy nie lepiej dążyć do tego, żeby ci mieszkańcy mieli identyfikatory i nie płacili za parkowanie przed swoim blokiem? – zaproponował Bogusz.

– To jest słuszne rozwiązanie – przyznał autor projektu uchwały. Radny Mateusz Głasek zwrócił uwagę, że problem może być też z przedsiębiorcami. – Prowadzą swoje biznesy np. przy ul. Powstańców Warszawy, a dołożymy im opłatę za parkowanie – mówił Głasek. – Nie ma złotego środka. Na pewno nie wszyscy będą zachwyceni tą uchwałą – odpowiedział Kraśniewski. – Taka strefa to też jest ukłon w ich stronę, bo klienci będą mieli gdzie się zatrzymać – dodał Michalczyk.

Radni rozważają wprowadzenie jakiegoś rozwiązania dla właścicieli sklepów, np. stałą, miesięczną opłatę abonamentową. Podobnego zdania jest wiceprezydent. – Jeżeli chcemy umożliwić bezpłatne parkowanie właścicielom mieszkań na osiedlach, to tak samo właściciel lokalu, w którym prowadzi działalność gospodarczą, powinien mieć takie zwolnienie. Ale tylko właściciel, a nie pracownicy. Na lokal jest tylko jedno pozwolenie – mówił na komisji Paweł Walo.

Na kolejne posiedzenie komisji wydział gospodarki komunalnej ma przygotować analizę finansową oraz dwie propozycje strefy płatnego parkowania (ścisłe centrum) i szerszą aż do ulic Karczewskiej i Lennona. Ponadto w strefie ma znaleźć się też rejon Świdra przy poczcie.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl

REKLAMA

OGŁOSZENIE