Parkowanie ma być w cenie

GDZIE I ILE ZAPŁACISZ, ZOSTAWIAJĄC AUTO.

– Płatne parkowanie powinno być jak najszybciej wprowadzone w mieście – uważają otwoccy radni. Prace nad uchwałą i regulaminem strefy płatnego parkowania trwają. Znamy coraz więcej szczegółów, takich jak wstępny cennik opłat i zasięg strefy

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

Propozycja opłat :
3 pierwsze 45 minut postoju – bezpłatnie,
3 za pierwszą godzinę postoju – 2,50 zł,
3 za drugą godzinę postoju – 3 zł,
3 za trzecią godzinę postoju – 3,50 zł,
3 za czwartą i każdą następną
godzinę postoju – 2,50 zł.

Opłata ma obowiązywać od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 18.
W soboty, niedziele i święta parkowanie w strefie ma być bezpłatne, podobnie jak pierwsze 45 minut parkowania. Później im dłużej zostawimy na parkingu auto, opłata będzie rosnąć o 50 gr, zaczynając od stawki 2 zł 50 gr za godzinę postoju. Wpływy z opłat będą przeznaczane na modernizację gminnych dróg i budowę nowych miejsc postojowych w Otwocku.

Miejsce na wagę marchewki…

Projekt uchwały autorstwa radnego Marcina Kraśniewskiego przewiduje też ustalenie miesięcznej opłaty abonamentowej za parkowanie w granicach strefy płatnego parkowania (SPP) w wysokości 300 zł (bez możliwości zarezerwowania konkretnego stanowiska postojowego). Można będzie też wykupić roczny abonament (płatny z góry), który zgodnie z propozycją ma kosztować 120 zł. Nie trzeba będzie płacić, jeśli ktoś zostawia auto przed swoim blokiem czy domem. Co innego przedsiębiorcy, którzy w wyznaczonym obszarze prowadzą działalność gospodarczą. Oni będą mogli skorzystać z opłaty abonamentowej.

– Powinniśmy zapewnić im miejsce parkingowe w rozsądnej cenie, żeby nie było sytuacji, jaka jest teraz. Na bazarze rano wystawia się krzesełko, stołek, blokuje się miejsca, bo przedsiębiorcy zostawiają tam samochód, który stoi cały dzień, chociaż sami narzekają, że mieszkańcy nie mają gdzie parkować. Sytuacja jest niezdrowa. A mogliby zapewnić sobie miejsce postojowe za określoną kwotę, np. 100 zł, to jest 4 zł dziennie, czyli tyle, co kilogram marchewki – przekonywał do swojej propozycji 18 marca radnych z komisji spraw społecznych, zdrowia i porządku publicznego Dariusz Węgrowicz.

Mieszkaniec Otwocka i były radny już 27 lat temu złożył na sesji rady miasta projekt wprowadzenia strefy płatnego parkowania, ale jak mówił, ówczesna rada nie zdecydowała się na to.

– Wtedy policzono, że w ścisłym centrum Otwocka jest 800 miejsc postojowych gotowych, żeby wprowadzić na nich płatne parkowanie. Obecnie według mojego rozeznania takich miejsc jest 1200 – mówił Węgrowicz, który gotowy projekt płatnego parkowania w Otwocku przekazał też obecnym władzom miasta.

Radni mieli uwagi dotyczące zaprezentowanej przez miejskich urzędników mapy strefy płatnego parkowania (OBSZAR A). Nie została tam uwzględniona wschodnia strona torów. Radny Przemysław Bogusz zaproponował, żeby rozszerzyć tę strefę do granic ulic: Czaplickiego, Kościuszki, Kościelnej, Kopernika, Leśnej i Warszawskiej (OBSZAR B). Jego wniosek został przyjęty przez pozostałych członków komisji.

– Jeśli do strefy włączymy wschodnią część torów, to obejmie ona także parking przy kościele. Może należy wydłużyć czas bezpłatnego parkowania, żeby osoby, które pójdą do kościoła, nie ponosiły tej opłaty – zaproponował radny Marcin Michalczyk, który sugerował, aby bezpłatne parkowanie było nawet do dwóch godzin. – Żeby można było zdążyć przez ten czas zrobić zakupy, załatwić sprawę w urzędzie. To i tak wymusi rotację samochodów na miejscach parkingowych, a przecież głównie o to nam chodzi – przekonywał Michalczyk.

Przewodniczący komisji spraw społecznych jest przeciwny wydłu-żeniu czasu bezpłatnego postoju. – Zostawiłbym te 45 minut gratis. Ten czas można maksymalnie wydłużyć do godziny. Jako autor projektu uchwały jestem w stanie się na to zgodzić – stwierdził Kraśniewski. – Godzina wydaje się minimalnym czasem – dodał Bogusz.

Do trzech komisji sztuka?

Do uregulowania pozostają jeszcze sprawy własnościowe terenów, na których ma być strefa płatnego parkowania. Na razie miasto dostało
w tej sprawie zielone światło od powiatu.

– Wpłynęło do nas pismo od wicestarosty Krzysztofa Kłóska, w którym czytamy, że władze powiatu są za wprowadzeniem strefy płatnego parkowania na drogach powiatowych w Otwocku. Dlatego strefa najpierw obejmie te tereny i drogi miejskie. Potem będziemy powiększać jej obszar – wyjaśnił Kraśniewski.

Gdy miasto wprowadzi płatne parkowanie wokół dworca PKP, kierowcy mogą chętniej korzystać z terenów Otwockiej Spółdzielni Mieszkaniowej, np. przy osiedlu Tysiąclecia czy ul. Czaplickiego, i tam zostawiać swoje samochody. Spółdzielnia będzie musiała zmierzyć się z tym problemem albo porozumieć z miastem odnośnie do wprowadzenia i tam płatnego parkowania.

Trzecia już komisja rady miasta poświęcona strefie płatnego parkowania zaplanowana jest w następnym tygodniu. Weźmie w niej udział wicestarosta Kłósek i prezydent Otwocka Jarosław Margielski, który też popiera pomysł wprowadzenia takiej strefy. Do ustalenia pozostaje jeszcze m.in. to, kto będzie kontrolował dokonywanie opłat za postój – czy zostaną zatrudnione dodatkowe osoby, czy będą to byli pracownicy straży miejskiej, którzy pozostali w urzędzie.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.