(Nie)chciane windy przy tunelu

OTWOCK: MIASTU NIE PODOBA SIĘ POMYSŁ PKP PLK

Nowoczesne rozwiązanie stało się kością niezgody między władzami miasta a inwestorem i wykonawcą modernizacji linii kolejowej. PKP PLK zaproponowały wybudowanie kilku wind zamiast pochylni dla osób niepełnosprawnych przy powstającym tunelu drogowym przy ul. Żeromskiego w Otwocku. Miasto nie zgadza się na to, ale zastrzega, że ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła

AGNIESZKA JASKULSKA

Wykonawca przygotowuje się do otwarcia dla samochodów tunelu drogowego na ul. Majowej w Otwocku i zamknięcia przejazdu drogowo-kolejowego na ul. Żeromskiego i ul. Filipowicza, gdzie rozpocznie się budowa wiaduktu kolejowego oraz dwóch tuneli. Jeden tunel będzie dla samochodów, a obok powstanie drugi dla pieszych i rowerzystów. To właśnie przy nim oprócz schodów zaprojektowano żelbetową pochylnię dla osób niepełnosprawnych. Konstrukcja ma być bardzo długa.

– Planowana pochylnia będzie miała ok. 80 metrów i zostanie podzielona na trzy odcinki o długości 23 metrów i jeden, który będzie miał ok. 10 metrów– tłumaczy Magdalena Janus z PKP PLK, które prowadzą modernizację linii kolejowej nr 7 z Warszawy do Lublina.

– Pomiędzy tymi odcinkami pochylnia będzie miała miejsce o szerokości 2,4 metra, gdzie mogą minąć się np. wózki. Na każdym z odcinków będzie tzw. spocznik o długości 1,5 m. Pochylnia zapewni osobie niepełnosprawnej swobodne dotarcie do tunelu i przejście pod torami bez nadmiernego wysiłku i konieczności wnoszenia wózka przez osoby trzecie –podkreśla przedstawicielka Polskich Linii Kolejowych.

Pochylnia ma być dla ruchu jednokierunkowego, aby osoba niepełnosprawna mogła chwycić poręcz po obydwu stronach pochylni. Konstrukcja nie będzie zadaszona, podobnie jak ta na wysokości teatru miejskiego przy ul. Armii Krajowej. – Za utrzymanie przejścia wraz z całą infrastrukturą, niezależnie od pory roku, będzie odpowiadało miasto Otwock, ponieważ znajduje się ono poza peronami – tłumaczy Magdalena Janus.

W związku z tym, że pochylnia będzie bardzo długa i podzielona aż na kilka odcinków, a do tego nie będzie zadaszona (tzn. narażona na śnieg, lód i deszcz) inwestor wraz z wykonawcą, czyli firmą Budimex, zaproponowali miastu nowocześniejsze rozwiązanie. – Przeanalizowaliśmy wszystkie optymalne rozwiązania, które ułatwiłyby niepełnosprawnym swobodne przejście z jednej strony torów na drugą – mówi Magdalena Janas.

W ramach modernizacji linii kolejowej, PKP PLK zaoferowały otwockiemu ratuszowi, że zamiast pochylni wybudują po obu stronach tunelu dla pieszych windy. Inwestor i wykonawca złożyli pismo do Urzędu Miasta. – Władze miasta odrzuciły propozycję budowy wind zamiast pochylni prowadzących do przejścia pod torami, które powstanie w ramach przebudowy przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Żeromskiego/Filipowicza – tłumaczy Magdalena Janus z Polskich Linii Kolejowych. Pomimo odmowy, wykonawca i inwestor ponownie poprosili o rozpatrzenie nowoczesnego rozwiązania.

– Urząd przychyla się do pierwotnej koncepcji, czyli zbudowania pochylni przy planowanym przejściu podziemnymi tunelu drogowym na wysokości ul. Żeromskiego i Filipowicza – tłumaczy Andrzej Hałaczkiewicz, naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Otwocku. – Budowa wind wiązałaby się ze stałymi kosztami konserwacyjnymi oraz naprawczymi. W razie awarii jednej z wind osoba niepełnosprawna miałaby problem z przedostaniem się na drugą stronę torów do czasu naprawy usterki. Trzeba mieć na uwadze, że ruch pieszych przy tym skrzyżowaniu jest duży, a transport za pomocą wind jest bardziej czasochłonny i może z niego skorzystać mniej osób – dodaje Hałaczkiewicz.

Sprawa nie jest jeszcze przesądzona. Wprawdzie budowa pochylni jest droższa, ale potem jej utrzymanie kosztuje stosunkowo niedużo. Nawet uwzględniając fakt, że za administrowanie przejścia będzie odpowiedzialne miasto, co oznacza, że ratusz będzie musiał m.in. odśnieżać je zimą i posypywać piaskiem oblodzoną nawierzchnię. Z kolei samo wybudowania wind jest tańsze niż pochylni, ale koszty ich późniejszego utrzymania i serwisowania, które również miałby ponosić otwocki ratusz, są zdecydowanie wyższe.

Kontakt

05-400 OTWOCK, ul. Górna 9
tel./fax 22 710 12 10
tel. 22 710 0 999
e-mail: redakcja@linia.com.pl