Budują ekspresówkę

POWIAT: ROBOTY NA S17 IDĄ PEŁNĄ PARĄ.

Trasa Lubelska jest rozkopana niemal na całym odcinku powiatu otwockiego. Budowa S17 jest prowadzona pod ruchem. To duże wyzwanie dla kierowców, którzy muszą liczyć się z utrudnieniami w wielu miejscach. W Wólce Mlądzkiej powstaje trzyprzęsłowy most przez Świder o długości 80 metrów. Jednak najbardziej spektakularne prace są prowadzone przy węźle
Góraszka i naokoło obwodnicy Kołbieli.

TEKST I ZDJĘCIA: AGNIESZKA JASKULSKA

Prace budowlane na drodze ekspresowej S17 na wysokości powiatu otwockiego idą pełną parą. We wtorek, 25 czerwca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pokazała postępy robót na modernizowanej „Siedemnastce”, która w większości jest wykonywana z betonu cementowego.

– Dzięki temu jezdnie będą bardzo solidne i odporne na tworzenie się kolein, które powstają przez ruch ciężarowy – tłumaczy Krzysztof Nalewajko z biura prasowego GDDKiA. Asfalt pojawi się tylko na węzłach drogowych, mostach i wiaduktach.

Obecnie przez formalności do rozpoczęcia prac przy węźle Lubelska jest jeszcze daleko (skręt do południowej obwodnicy Warszawy ma zostać oddany po otwarciu całego węzła Lubelska – to jeden z kluczowych węzłów Warszawskiego Węzła Drogowego). Natomiast na pozostałym odcinku S17 w kierunku Kołbieli trwają intensywne prace. Po wycince drzew (w sumie pod topór poszło 80 hektarów, ale po zakończonej inwestycji zostaną nasadzone nowe drzewa) na całej części S17 w stronę Kołbieli realizowana jest m.in. budowa 20 mostów i 40 przepustów dla małych zwierząt – większość jest już gotowa. Jednym z ostatnich budowanych mostów jest przeprawa na rzece Mieni. Drogowcy są jednak dobrej myśli. Podkreślają, że inwestycja została wykonana już w 40 proc., a roboty będą realizowane jeszcze przez dwa sezony budowlane, więc opóźnień raczej nie przewidują. Inwestycja ma zakończyć się do końca 2020 roku.

Podwójny węzeł Góraszka

Najbardziej spektakularnie wyglądają teraz prace przy węźle Góraszka. W tym miejscu rok temu powstało dość nietypowe rozwiązanie – wysoki aż na 15 metrów wiadukt z dużym zakrętem. Ma on służyć do obsługi przyszłego centrum handlowego planowanego na dawnym lotnisku, gdzie do 2010 roku odbywały się pokazy lotnicze. Obecnie zielona łąka i hangary dla samolotów wciąż tam są, ale docelowo ma tu powstać centrum handlowe „Kolorowe Życie”.

Dlatego węzeł Góraszka zaprojektowano jakby podwójny – będzie można bezkolizyjnie dojechać do ronda, którym kierowcy dotrą do dróg wewnętrznych prowadzących do centrum handlowego i do Wiązowny, lub wjechać na główne trasy drogi ekspresowej prowadzące przez 90-metrowy wiadukt.

Od lipca ubiegłego roku ruch odbywa się po wschodniej stronie węzła Góraszka, gdzie powstała dwukierunkowa jezdnia, która docelowo stanie się drogą serwisową obsługującą ruch lokalny. Kilka kilometrów dalej, na wysokości skrętu na Żanęcin w gminie Wiązowna, powstaje już wiadukt drogowy.

Dwa mosty przez Świder w Wólce Mlądzkiej

Dobra wiadomość dla kierowców – ocalał stary most łukowy, który powstał przed II wojną światową na obecnej szosie lubelskiej na rzece Świder w Wólce Mlądzkiej (gm. Otwock).

Przedwojenny most ma charakterystyczną konstrukcję z betonowymi łukami po obu stronach (podobne powstały w Garwolinie nad Wilgą czy w Białobrzegach nad Pilicą). Stary most łukowy będzie pełnił funkcję drogi lokalnej, ale obok niego na nowym odcinku drogi S17 budowany jest już nowy most przez Świder o długości 80 metrów z trzema przęsłami. Przy okazji powstanie przejście dla małych zwierząt.

Kilka kilometrów dalej, na wysokości ul. Żeromskiego w Wólce Mlądzkiej, powstaje już wiadukt drogowy, a także wyznaczono nowy odcinek trasy S17. Również na wysokości gmin Celestynów i Kołbieli krajobraz zmienił się nie do poznania.

Skok w bok, ominą Wolę Ducką, Ostrów i Ostrowik

Wzdłuż nowej trasy zburzono wiele domów, za które właściciele otrzymali odszkodowania. Jednak aby zmniejszyć koszty i skalę rozbiórek, zdecydowano, że S17 ominie Wolę Ducką, Ostrów i Ostrowik.

Nowa trasa ekspresowa odbija od starej szosy przy Woli Duckiej i przez cztery kilometry ciągnie się wśród lasów, pól i nieużytków. Potem wraca na starą „Siedemnastkę”, ale ponownie odbija od obecnej drogi na wysokości wsi Bocian przed Kołbielą. Powstaną tutaj dwa ronda. W tym miejscu zaczyna się około dziewięciokilometrowa obwodnica Kołbieli.

Kierowcy czekali na nią od wielu lat. Przez jej brak tkwili w gigantycznych korkach na rondzie, gdzie krzyżuje się „Siedemnastka” z drogą krajową nr 50.

Węzeł Kołbiel jak wielka koniczyna z betonu i asfaltu

Prace przy węźle wyglądają spektakularnie. Roboty są realizowane na wielu hektarach, gdzie trzeba zbudować ok. 40 km dróg. Potrzeba na nie aż
1,5 mln metrów sześciennych nasypów. Nowy węzeł powstaje niedaleko obecnego skrzyżowania z rondem, gdzie obecnie krzyżują się drogi krajowe
nr 17 i 50. Nowy układ drogowy będzie skomplikowanym systemem zjazdów i rond. Drogowcy tłumaczą, że węzeł w Kołbieli będzie przypominał wielką koniczynę z betonu i asfaltu.

– Trasa S17 zostanie poprowadzona dołem, a nad nią będzie nowy odcinek drogi nr 50 – mówi Mariusz Baranowski, kierownik robót drogowych na tym odcinku S17. I podkreśla, że największe utrudnienia kierowcy mają już za sobą. Pod koniec roku powstanie tutaj tymczasowe rondo dla ruchu lokalnego.

Ekspresówka na pięciokilometrowym odcinku na wysokości Kołbieli ma być puszczona całkiem nowym śladem. Kilka kilometrów dalej kierowcy muszą zjechać na wąską drogę serwisową, która jest wytyczona obok starej szosy. To tam powstaje ekspresówka z betonową nawierzchnią.

Jedna myśl na temat “Budują ekspresówkę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.