Zatłoczona Komunikacja Autobusowa

700 PASAŻERÓW NA GODZINĘ.

Nie tylko uczniowie dojeżdżający do szkół narzekają na tłok w autobusach komunikacji zastępczej na odcinku Otwock–Pilawa. – W godzinach szczytu kursują małe autobusy, w których pasażerowie się nie mieszczą – skarżą się nasi Czytelnicy. Koleje Mazowieckie, które organizują komunikację zastępczą, zapewniają, że w ciągu godziny autobusy mogą przewieźć co najmniej 700 pasażerów. I nie widzą problemu w braku miejsc dla podróżnych.

AGNIESZKA JASKULSKA

O tym, że uczniowie tłoczą się w autobusach zastępczej komunikacji na odcinku Otwock–Pilawa, „Linia” pisała na początku września. Wtedy Koleje Mazowieckie zapewniały, że dokonają kontroli w terenie i jeśli będzie taka potrzeba, zmienią rozkład jazdy autobusów. Przez miesiąc niewiele się zmieniło. Pasażerowie dzwonią i piszą do naszej redakcji, prosząc o interwencję.

– Po godz. 16 najczęściej przyjeżdżają zatłoczone pociągi z Warszawy do Otwocka. Dziesiątki uczniów wracają ze szkół, inni z pracy, a na przystanku przy PKP Otwock najczęściej stoi tylko jeden autobus, czasami nieduży bus. Ludzie czekają na kolejne autobusy, bo nie są w stanie wcisnąć się do środka. Przypomina to trochę wyścig, kto pierwszy, ten szybciej wróci do domu – skarży się pani Jolanta z Otwocka.

– Pasażerowie wciskają się do autobusu jak sardynki w puszce, a kierowca ledwo widzi, co dzieje się z boku. Potem, gdy na przystanek przyjeżdża kolejny, ale już duży autobus do Celestynowa, okazuje się, że nie ma tak wielu pasażerów. Zresztą na tym odcinku kursuje też prywatny przewoźnik, więc linia nie jest aż tak obciążona. Inaczej jest na trasie Otwock–Pilawa. Większość ludzi chce dojechać do końca, a niektóre autobusy, które kursują, są zbyt małe – tłumaczy nasza Czytelniczka.

Koleje Mazowieckie zapewniają, że autobusy ZKA są dostosowane do przewozu pasażerów, także na miejscach stojących. – Autobusem może jechać co najmniej 70 osób, w tym od 40 do 50 podróżnych na miejscach siedzących. Podczas opracowywania wrześniowej korekty rozkładu jazdy została uwzględniona odpowiednia liczba autobusów obsługujących jednorazowo dany kurs – tłumaczy Jolanta Maliszewska z biura prasowego Kolei Mazowieckich.

Przepełnienie autobusów może wynikać z różnych czynników, m.in. usterek, które czasami pojawiają się w autobusach, a także faktu, że ulice w Otwocku i okolicach w porannym i popołudniowym szczycie są zatłoczone. Dużo ulic jest zamkniętych lub trzeba jechać objazdem, co często wpływa na to, że autobusy się spóźniają.

Jolanta Maliszewska podkreśla, że często tymi samymi ulicami lub trasami kursują autobusy różnych przewoźników, m.in. zastępczej komunikacji, ale też prywatnych linii czy ZTM. Dołożenie kolejnych autobusów na trasie Otwock–Celestynów–Otwock czy Otwock–Pilawa–Otwock spowoduje jeszcze większy tłok w rejonie Otwocka.

– Zgodnie z założeniami rozkładu jazdy linii Z-7 w godzinach szczytu na odcinku Otwock–Celestynów autobusy kursują z częstotliwością co siedem-osiem minut, a na odcinku Otwock–Pilawa co ok. 15 minut i są dodatkowo wspierane przez autobusy linii przyspieszonej RE – tłumaczy Maliszewska. I dodaje, że autobusy ZKA są w stanie przewieźć co najmniej 700 pasażerów w ciągu godziny. Teraz w autobusach zmieści się więcej pasażerów niż w pociągach przed modernizacją linii kolejowej.

Koleje Mazowieckie na bieżąco analizują sytuacje związane z transportem pasażerów, a także stan techniczny autobusów. – Z naszych obserwacji nie wynika jednak, by był większy czy powtarzalny problem z dostępnością miejsc dla podróżnych w autobusach – zaznacza Maliszewska.

3 myśli na temat “Zatłoczona Komunikacja Autobusowa

  • 8 października 2019 o 15:31
    Permalink

    Nasz dworzec i jego obsługa też zasługują na wspomnienie. Ogłoszenia przez megafony czytane tak, że nic nie można zrozumieć – za cicho, za rzadko (szczególnie gdy są jakieś awarie) i niewyraźnie. Brak rozkładu jazdy pociągów w kierunku Warszawy na peronie. Trzeba wejść do środka, żeby zobaczyć. Wciąż nieczynne WC. A jak są jakieś nieprzewidziane okoliczności (jak w ubiegłym tygodniu), ludzie biegają z SKM do KM, bo nie wiadomo, o co chodzi, który pierwszy odjedzie i kiedy. Cyrk.

    Odpowiedz
    • 8 października 2019 o 22:23
      Permalink

      To, o czym pani mówi to kompetencje należące do różnych spółek. Za informację peronową odpowiada PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, które także nadzorują modernizację infrastruktury od Otwocka do Lublina, a potem od Otwocka do Warszawy Wschodniej. Odnośnie rozkładu jazdy pociągów- skoro pani umie obsługiwać komputer, to polecam także sprawdzać rozkład jazdy w aplikacji Portal Pasażera na smartfonie. Odpada wtedy problem tablicy z planszą rozkładu jazdy. Odnośnie nieczynnego WC- WC znajduje się na terenie BUDYNKU DWORCOWEGO, a więc to kompetencja PKP S.A.

      Odpowiedz
  • 9 października 2019 o 20:23
    Permalink

    Do K1993: Odpowiada Pan/Pani Babci tonem urzędniczym, z którego wnioskuję, że wszystko jest w prządku. To nie my, to oni. Po co rozkład, jak jest telefon z internetem; po co WC, jak można się wysikać w krzakach na Orlej między przyjazdem z Dęblina a wyjazdem do Warszawy; po co w ogóle jechać pociągiem jak można własnym samochodem. To nie o to chodzi – nie każdy obsługuje smartfona. I nie musi. Rozkład powinien wisieć, toaleta powinna działać, a autobusy zastępcze powinny jeździć jak należy. Pasażera nie obchodzi, czyje to kompetencje. Chce dojechać na czas do pracy czy do szkoły, a jak się coś dzieje ekstra, to chciałby o tym dowiedzieć na peronie, a nie z internetu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.