Kto pokieruje teatrem, muzeum i Klubem Smok?

STRATEGIA DLA KULTURY.

Aktorzy i muzycy z imponującymi dorobkami artystycznymi to nowi szefowie teatru, muzeum i Klubu Smok. Jak poradzą sobie z organizacją miejskiej kultury? Obawy pojawiają się tylko w jednym przypadku – Włodzimierza Izbana, którego sposób zarządzania zespołem Mazowsze został skontrolowany przez NIK. Raport wskazuje na pewne nieprawidłowości.

PRZEMEK SKOCZEK

Po głośnej komisji kultury, turystyki i sportu, którą zdominował konflikt nowej dyrekcji Miejskiego Ośrodka Kultury, Turystyki i Sportu z byłymi pracownikami i niektórymi aktorami, Małgorzata Kupiszewska zadeklarowała gotowość do współpracy i poprosiła o szansę wykazania się. O to samo zaapelował prezydent Jarosław Margielski. Teraz ma być czas nie słów, lecz czynów.

Specjalizacja, koordynacja, kontynuacja

Nowe otwarcie w kulturze rozpoczęliśmy od próby umówienia się z kierownikami poszczególnych placówek. Niestety poinformowano nas o nowej decyzji dyrektor MOKTiS-u. Okazało się, że spotkania z kierownikami nie odbędą się, a jedyną osobą uprawnioną do rozmów z mediami jest zatrudniony 12 października kierownik teatru Piotr Hajduk.

– Jesteśmy w trakcie gruntownej reorganizacji. Mamy przemyślaną strategię tego, co ma się dziać, ale to wszystko następuje etapami. Na pewno zależy nam, by wszystkie jednostki miały swoje specjalizacje, ale działały w sposób skoordynowany, żeby zaczęły funkcjonować razem i w zależności kulturalnej od siebie, nie będąc dla siebie konkurencją. Nie twierdzę, że wcześniej tego zupełnie nie było. Na poziomie artystycznym, kulturalnym funkcjonowało to dość dobrze, na poziomie organizacyjnym… mam wątpliwości, tak to określę. Pewne projekty są wartościowe i kontynuujemy je. Liczymy też na nowe pomysły. Deklaruję pełną otwartość – podkreśla Piotr Hajduk.

Rock&roll

Klub Smok, który zawsze był świątynią rocka i lokalnej awangardy artystycznej, będzie kontynuował ten kurs. – Nadal będą odbywały się tam koncerty punkowe i hardrockowe, ale też funkowe, jazzowe czy folkowe. Chcemy, by Smok stał się centrum młodzieżowym. Marzy mi się tzw. Bandowania, czyli miejsce, gdzie młodzi ludzie będą grać ze swoimi kapelami pod okiem instruktora, rozwijać muzyczne talenty – wymienia Hajduk.

Warto tu dodać – bo nie każdy może to pamiętać – że dokładnie takie działania mają w Smoku długą tradycję, a sale prób znajdowały się
w klubowej piwnicy. Od lat 90. przewinęły się przez nie chyba wszystkie lokalne grupy lokalne i nie tylko.

– Oczywiście w klubie będą odbywały się także warsztaty, nie tylko muzyczne, lecz także aktorskie. Zapewne wrócą zajęcia plastyczne. Zrobimy wszystko, aby cieszyły się większym niż dotąd zainteresowaniem. Najbardziej palącym problemem jest dziś przyciągnięcie i włączenie do różnych działań młodych ludzi, nie tylko w Smoku, lecz także we wszystkich placówkach. To nasz priorytet – podkreśla kierownik teatru.

Musicale i trzy razy „Tak”

Teatr im. Jaracza ma łączyć tradycję z nowymi formami, które nie były tu praktykowane. – Warunki do pracy na pewno będą miały dotychczasowe zespoły. Chcę bogatego i ciekawego repertuaru. Planujemy także założyć młodzieżową grupę aktorsko-wokalną, podjąć próbę stworzenia teatru muzycznego, bo ta dziedzina jest mi szczególnie bliska i mam w niej duże doświadczenie. Być może uda się też powołać grupę taneczną. Nie są to projekty proste, ale na pewno warte uruchomienia – zaznacza Hajduk.

Jego zdaniem problem pogodzenia teatru i kina w tej samej sali jest istotny, ale da się go rozwiązać. – Czy to trudne? Tak. Czy wymaga drobiazgowego planowania? Tak. Czy jest to wykonalne? Tak. Być może nie będzie takiej swobody jak dawniej, trzeba będzie nieco nagiąć się z planowaniem prób, ale tego wymagają względy bezpieczeństwa – podkreśla.

Kłopoty z muzeum

Klub Mlądz, peryferyjny, ale z dużym potencjałem, ma być nadal miejscem kultywującym folklor. Dotyczy to zarówno rękodzieła, jak i zespołu śpiewaczego. MOKTiS chce tylko te działania wzmocnić, tchnąć tam trochę nowej energii, „odświeżyć dosłownie i w przenośni” – jak zaznaczył Piotr Hajduk. Cel jest ten sam co wszędzie – przyciągać jak najwięcej ludzi, zwłaszcza młodych.

To samo dotyczy Muzeum Ziemi Otwockiej, choć na temat perspektyw tej placówki nie udało się nam zbyt wiele dowiedzieć. – W muzeum mamy skomplikowaną sytuację administracyjno-organizacyjną, ponieważ wszyscy pracownicy tej placówki złożyli wypowiedzenia i trwa rekrutacja. Dopóki nie zostaną przyjęci nowi pracownicy, nie możemy mówić o wielu konkretnych pomysłach – podkreśla nasz rozmówca.

Sytuację może dodatkowo komplikować fakt, że w przeszłości praca nowego kierownika – Włodzimierza Izbana, bywała obiektem krytyki. W mediach głośno było przed kilku laty o jego konflikcie z pracownikami Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze, którego był dyrektorem. Istnieje raport Najwyższej Izby Kontroli, który negatywnie ocenia jego sposób zarządzania tą instytucją. Wskazuje on na różne nieprawidłowości, m.in. w zakresie dokonywania wydatków oraz udzielania zamówień publicznych.

– Przeszłość Włodzimierza Izbana nie ma wpływu na komplikacje, które pojawiły się w muzeum przed jego zatrudnieniem. Jest to pracownik zatrudniony na zastępstwo i pełni obowiązki kierownika pod jego nieobecność. Ponadto jego zakres obowiązków nie obejmuje zarządzania finansami – zaznacza Hajduk.

Sylwetki

  • PIOTR HAJDUK
    – Teatr im. St. Jaracza
    Urodzony 9 czerwca 1971 roku w Gliwicach. Kompozytor, aranżer, wokalista, nauczyciel śpiewu i aktor. Profesjonalną karierę rozpoczął w 1990 w musicalu „Metro”, z którym występował m.in. na Broadwayu. Związany z teatrem Buffo, Roma i Komedia. Jego muzyka rozbrzmiewała w dniu przystąpienia Polski do UE, 1 maja 2004 roku. Jest pedagogiem, przygotowuje stronę wokalną spektakli muzycznych i programów telewizyjnych, m.in.: „Twoja twarz brzmi znajomo” czy „Jak oni śpiewają”. Jest współtwórcą warsztatów artystycznych „Poza schematem” oraz Wyjątkowych Warsztatów Wokalnych od 17 lat skupiających młodzież z całej Polski.

  • WŁODZIMIERZ IZBAN
    – Muzeum Ziemi Otwockiej
    Urodzony 25 lutego 1960 roku w Chodzieży. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Chopina w Warszawie, reżyser, menadżer, niegdyś solista m.in. Warszawskiej Opery Kameralnej i Opery Śląskiej w Bytomiu. Był założycielem Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury. Pełnił obowiązki dyrektora Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze. Organizował dziesiątki przedstawień i wydarzeń muzycznych. Jednym z oryginalniejszych był koncert muzyki operowej i operetkowej na Przystanku Woodstock.

  • JAROSŁAW KOPACZEWSKI
    – Klub Smok
    Urodzony 12 lutego 1956 roku w Warszawie. Aktor filmowy i teatralny oraz kompozytor. Wydział aktorskim PWSFTviT w Łodzi ukończył w 1978 roku. Był związany z: Teatrem im. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem Śląskim im. Wyspiańskiego w Katowicach, Teatrem Ateneum w Warszawie. Ma na koncie kilkadziesiąt ról w filmach i serialach. Pojawiał się w obsadach takich filmów, jak: „Człowiek z marmuru”, „Przesłuchanie”, „C.K. Dezerterzy” czy „Układ zamknięty” oraz serialach: „Polskie drogi”, „Pogranicze w ogniu”, „Czas honoru”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.