Ściągną wraki do ZDP-u

BĘDZIE PARKING DLA ODHOLOWANYCH AUT?

Władze powiatu planują budowę na terenie Zarządu Dróg Powiatowych parkingu dla samochodów usuniętych z dróg. Dotychczas takie działanie było zlecane firmie zewnętrznej. Nowe rozwiązanie ma przynieść oszczędności.

SYLWIA WYSOCKA

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym pojazd usunięty z drogi umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie. Dotychczas powiat otwocki zlecał to zadanie firmie zewnętrznej wyłonionej w przetargu. Podczas sesji 30 października uchwalono jednak w budżecie nowe zadanie inwestycyjne – budowę własnego parkingu na pojazdy usunięte z dróg zgodnie prawem o ruchu drogowym. Parking ma kosztować 150 tys. zł i znajdzie się na terenie Zarządu Dróg Powiatowych. Jak tłumaczy wicestarosta Krzysztof Kłósek, jego budowa pozwoli zaoszczędzić część pieniędzy, które do tej pory wydawano na odholowywanie i przetrzymywanie wraków. – Obecnie kosztuje to rocznie ok. 210 tys. zł, w przyszłym roku ta kwota może być już znacznie wyższa i wynosić nawet 350 tys. zł – mówi wicestarosta.

Cała tego typu działalność jest dla powiatu obciążeniem. Najczęściej na parking odholowywane są samochody o bardzo niskiej wartości. – Obecnie największą stratę ponosimy na pojazdach, po które nikt się nie zgłasza, sądownie przechodzą one na własność powiatu. Zazwyczaj są to samochody porozbijane, a ich wartość jest najczęściej niska. Należności wymagalne na koniec 2018 roku z tytułu nieodebranych samochodów to aż 900 tys. zł – podkreśla wicestarosta Kłósek.

Wprawdzie system odzyskiwania należności nieco się poprawił, od kiedy właściciele aut są wpisywani do Krajowego Rejestru Dłużników, ale powiat ma nowy sposób na obniżenie kosztów, które ponosi w związku z odholowaniem wraków. – Pojawił się pomysł, że własnymi siłami zbudu-jemy parking na terenie Zarządu Dróg Powiatowych w Karczewie. Zabezpieczamy na to 150 tys. zł w budżecie. Ta kwota wystarczy na zakup materiałów, m.in. kruszywa łamanego i kostki betonowej. Nawet jeżeli koszt budowy będzie większy i wyniesie ok. 200 tys. zł, to i tak inwestycja zwróci się w rok – podkreśla wicestarosta.

Powiat będzie płacił za dozór parkingu, a koszt odholowywania samochodów ma leżeć po stronie firmy zewnętrznej. Starostwo nie planuje w najbliższym czasie zakupu specjalistycznych pojazdów do sprowadzania na parking porzuconych aut.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.