Siemię się je

Maleńkie nasiona lnu zwyczajnego znane są ze swoich prozdrowotnych właściwości. Doceniają je szczególnie osoby mające problemy z układem pokarmowym, podwyższonym cholesterolem i spadkami odporności, zwłaszcza na przełomach pór roku. Siemię uchodzi jednak raczej za przymusowy dodatek do diety, niezbyt apetyczny, a przez to także niezbyt lubiany.

AGATA LEGAN

siemię lniane

Len jest wyjątkowy pod wieloma względami. Zawiera dużą daw-kę cennych kwasów tłuszczowych (NNTK) omega-3 i omega-6. Co więcej, ich wzajemny stosunek jest w siemieniu optymalny i wynosi 1:3. Kwasy te wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu, zmniejszają ryzyko miażdżycy, wysokiego ciśnienia krwi oraz innych rodzajów degradacji naczyń krwionośnych. Regularne jedzenie siemienia w diecie zaleca się m.in. w przypadkach chorób autoimmunologicznych (i u osób obciążonych genetycznie tego typu chorobami), dny moczanowej, tocznia, reumatoidalnego zapalenia stawów, zapaleń jelit i nerek, chorób skóry (m.in. trądziku, egzemy, łuszczycy, trądziku różowatego), a także przy problemach z prostatą, potencją i niepłodnością u mężczyzn.

Siemię lniane zalicza się do tzw. superpożywienia, tj. pokarmów, które działają na organizm nie tylko pozytywnie, lecz także wszechstronnie. Na to miano zasłużyło sobie ono także ze względu na zawartość zarówno rozpuszczalnego, jak i nierozpuszczalnego błonnika, który skutecznie reguluje pracę układu pokarmowego. W efekcie okazuje się doskonałym naturalnym środkiem leczniczym w przypadku zaparć czy biegunki (UWAGA: wymaga bezwzględnie popijania dużą ilością wody!). To jednak nie wszystko – przy okazji usuwa bowiem z naszego organizmu zbędne produkty przemiany materii oraz toksyny.

Kolejnym ważnym składnikiem lnu są lignany – należą do tzw. fitoestrogenów i są jednymi z najsilniejszych znanych przeciwutleniaczy. To właśnie im siemię zawdzięcza ogromną wszechstronność swoich prozdrowotnych działań. Lignany łagodzą objawy menopauzy, stabilizują poziom estrogenu i progesteronu, wspierają leczenie niepłodności, odgrywają istotną rolę w profilaktyce endometriozy, raka piersi, jajników, prostaty i jelita grubego, a ponadto na wielu płaszczyznach chronią organizm przed przedwczesnym starzeniem się.

W siemieniu znajduje się sporo minerałów i nieznaczna ilość witamin. Zawiera m.in.: sód (reguluje gospodarkę wodną), potas (odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego i mięśni), cynk (wzmacnia odporność, poprawia stan włosów i paznokci), magnez (poprawia pamięć i nastrój), wapń oraz witaminę E i kilka witamin z grupy B. Zalecana dawka to dwie-trzy łyżki drobno zmielonego (np. w młynku do kawy) siemienia dziennie. Już 10 g wystarczy, aby odczuć jego pozytywne działanie, ale UWAGA – nie powinno się przekraczać 50 g.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.