Karczew nie dołoży się do SKM-ki

Władze Karczewa zdecydowały, że w tym roku nie będą dofinansowywać Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich, jak robią to inne gminy i władze powiatu. Czy jest to decyzja ostateczna i co z niej wyniknie, o tym rozmawiano podczas spotkania u prezydenta Otwocka w piątek, 24 stycznia.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

skm otwock

W 2019 roku Karczew dołożył do SKM i KM 200 tys. zł, w tym roku nie da ani grosza. Pozostałe gminy utrzymały dofinansowanie do wspólnego transportu kolejowego na podobnym poziomie co w ubiegłym roku. Koszt SKM i KM wzrósł o 120 tys. zł. Większość wydatków pokrywają Otwock i Józefów. W efekcie wycofania się Karczewa trzeba sfinansować wyższą kwotę przy mniejszej liczbie udziałowców. W tym roku koszt dofinansowania SKM i KM to 5 mln 585 tys. zł.

Decyzja władz Karczewa jest podyktowana trudną sytuacją finansową, a także gorszymi relacjami z władzami Otwocka. Chodzi o sprawy związane z siecią wodnokanalizacyjną (finansowanie remontu przepompowni przy ul. Otwockiej – przyp. red.), o czym wspomniał burmistrz Michał Rudzki podczas spotkania. – W 2019 roku daliśmy więcej, entuzjastycznie podchodząc do pewnych zapowiedzi, perspektyw. W tej sytuacji nie widzę takich możliwości budżetowych – tłumaczył Rudzki.

– Nie w tym gronie powinniśmy rozmawiać na takie tematy. Nie powinniśmy przekładać innych spraw na współpracę dotyczącą wspólnej komunikacji. Nasi poprzednicy nie podchodzili tak do sprawy SKM i KM nawet w czasach najgorszego kryzysu w relacjach Otwocka z Józefowem – odniósł się do słów burmistrza prezydent Jarosław Margielski. Poprosił go o weryfikację stanowiska w sprawie dofinansowania. – Karczew wycofał się z udziału, a wiemy, że jego mieszkańcy korzystają ze wspólnego biletu SKM i KM. Czy to jest decyzja ostateczna? – pytał.

– Decyzja jest na razie taka. Zapytam radnych, ale nie mogę teraz wyrazić żadnej wiążącej deklaracji, bo rada może zdecydować inaczej. Współpraca z radnymi jest bardzo trudna – odpowiedział burmistrz Karczewa. – Rozumiałbym jeszcze te argumenty, gdyby pan do projektu budżetu wpisał pieniądze na SKM, a rada to odrzuciła. Ale tak nie było – zwrócił uwagę prezydent.

– Proszę wczuć się w naszą sytuację. To zadanie od lat jest finansowane głównie przez Otwock i Józefów (prawie 90 proc. kosztów). To u nas mieszkańcy okolicznych gmin zostawiają swoje samochody
i spaliny, to my wydajemy pieniądze na parkingi i ich obsługę. Co roku na komisjach i sesjach jest dyskusja o poczuciu niesprawiedliwości, bo
u nas 50 proc. mieszkańców korzysta z transportu, a pokrywamy 90 proc. kosztów – mówił burmistrz Józefowa Marek Banaszek, apelując do burmistrza Karczewa o zmianę decyzji.

Prezydent zwrócił uwagę, że inne gminy też mają problemy finansowe, a jednak dokładają się do wspólnego transportu. – Mamy duży szacunek do gminy Sobienie-Jeziory, która od początku solidarnie partycypuje w kosztach transportu na tyle, na ile może – dodał Banaszek. W tej sytuacji prezydent Otwocka zapowiedział, że trzeba będzie gdzieś znaleźć pieniądze, które miał dołożyć Karczew.

– Będę rozmawiał z władzami powiatu o dodatkowym wsparciu finansowym SKM i zweryfikowanie tego rachunku na rzecz inwestycji na terenie gminy Karczew – mówił prezydent. I dodał, że jeżeli takie jest stanowisko władz Karczewa, to miastu nie pozostaje nic innego jak wycofanie się z finansowania linii 46, która dowozi pasażerów z Karczewa do SKM i linii nocnej, aby znaleźć brakujące pieniądze. Zaoferował też, że podejmie się przeprowadzenia rozmów z karczewską radą miasta, skoro burmistrz ma z tym problem.

Udział gmin w dofinansowaniu SKM i KM 2020 r.

  • Otwock 3 mln 406 tys. zł,
  • Józefów 1 mln 703 tys. zł,
  • powiat otwocki 250 tys. zł,
  • Wiązowna 120 tys. zł,
  • Celestynów 56 tys. 500 zł,
  • Sobienie-Jeziory 50 tys. zł.

18 myśli na temat “Karczew nie dołoży się do SKM-ki

  • 27 stycznia 2020 o 14:20
    Permalink

    To może wprowadzić Kartę Karczewiaka: +30% do biletu SKM i płatne parkowanie auta w Otwocku i wtedy niech się nie dokładają.

    Odpowiedz
  • 27 stycznia 2020 o 14:22
    Permalink

    Bardzo dobrze, skoro Margielski olał nas jeśli chodzi o przepompownię to i my jego olejemy. Zapytam się czy smk-ka albo km-ka przejeżdża koło Karczewa? No właśnie nie, kiedyś my chcieliśmy żeby nocny funkcjonował to otwock i józefów się na nas wypięli a więc teraz my to możemy zrobić. Każdy kij ma dwa końce.

    Odpowiedz
    • 1 lutego 2020 o 14:59
      Permalink

      Drugi panie Tubylcu,
      Widzę że ma pan bardzo zaściankowe spojrzenie na tą kwestię. Lka i linia nocna ułatwia życie wielu osobom Lka jest zabawianiem dla emerytów którzy mogą jak nie ze zniżką to za darmo dojechać na badania do lekarza , lub zrobić zakupy w Otwocku. Z drugiej strony linia nocna daje możliwości nie tylko młodym osobom , mieć łatwiejszy dostęp do kultury i życia nocnego , ale też ludziom pracującym łatwiejszy powrót do domu. Sama korzystam z N72 w weekendy i wiem jak zapchany jest autobus za każdym razem.
      Pan Burmistrz niestety niepotrzebnie “unosi się honorem” ponieważ taka postawa strzela sobie w stopę, bo wizja drugiej kadencji nie jest już taka pewna. Taka irracjonalna i nieodpowiedzialna decyzja powoduje, że prawdopodobnie większość jego elektoratu (ludzie młodzi) nie zagłosuje ponownie na niego. Trzeba być dorosłym a nie zachowywać się jak rozkapryszony nastolatek, nie można najpierw dawać a potem zabierać. Chyba że Pan Burmistrz ma jakąś nieoficjalna umowę z MiniBusem wtedy to by tłumaczyło takie posunięcie 😉
      Pozdrawiam

      Odpowiedz
  • 27 stycznia 2020 o 23:46
    Permalink

    Otwock z SKM posiada liczne profity, których nie posiada Karczew. Mieszkańcy Karczewa korzystający z SKM w dojeździe do pracy czy szkoły w większości zostawiają przy okazji bycia w Otwocku kapitał korzystając z usług, który potem trafia do miejskiej kasy w postaci podatków. Innym argumentem jest to, że od początku Otwocka kolej jest jego podstawowym czynnikiem rozwoju. Z punktu widzenia Otwocka opłaca się dofinansowywać SKM, a z punku widzenia Karczewa nie.

    Odpowiedz
  • 28 stycznia 2020 o 14:15
    Permalink

    Po co te dofinansowania? Pierwsza strefa jest do Falenicy.

    Odpowiedz
  • 28 stycznia 2020 o 14:33
    Permalink

    Rumuny nie pyskować ,dawać kasę bo SKM-ką jeździcie.

    Odpowiedz
  • 28 stycznia 2020 o 14:34
    Permalink

    Profity i obciążenia.
    Parkingi,obsługa…idąc Waszym tokiem rozumowania w Otwocku i Józefowie powinny stanąć tabliczki zakazów parkowania.Bo jako mieszkaniec Józefowa czy Otwocka nie mam gdzie postawić auta ponieważ….parking jest zajęty przez auta z gmin ościennych.
    Możemy iść dalej,drogi? Nie ma co ukrywać,że częściej jeździcie do Warszawy niż w druga stronę-stolica województwa-wiadomo. Więc może chodźmy dalej i zakaz wjazdu na ulice Józefowa i przepustki :).

    Zgoda buduje,niezgoda rujnuje-polecam przemyśleć to hasło.

    Odpowiedz
  • 28 stycznia 2020 o 15:47
    Permalink

    xyz zapomniałeś drogi sąsiedzie że jesteście nam winni masę pieniędzy za podatki których nie płaci oczyszczalnia (zaległości sięgają kilku milionów), do tego bezpłatnie korzystacie z budynku przepompowni i nie chcecie nawet za remont zapłacić (a obiecaliście, my się wywiązaliśmy z obietnic i dołożyliśmy w zeszłym roku 130 000 zł do skmki więcej niż rok wcześniej oraz umorzyliśmy wam część podatków). Jak widać wasz Prezydent to oszust bo jak inaczej nazwać osobę która obiecuje, dostaje profity a potem wycofuje się z obietnic. Pan Margielski niech teraz sam dołoży do skm-ki

    Odpowiedz
    • 28 stycznia 2020 o 19:43
      Permalink

      Nie przypominam sobie,aby Burmistrz Józefowa obiecał dokładanie się do Otwockiej oczyszczalni po wybudowaniu własnej.
      Pamiętam za to,jak Otwock usilnie blokował ta inwestycje.
      Brudów jest więcej,warto je teraz wyciągać?

      Odpowiedz
    • 29 stycznia 2020 o 17:58
      Permalink

      Tylko że w ten sposób poszkodowani będą mieszkańcy otwockiej części ługów i morskiego oka. No chyba, żeby puścić po prostu od kościoła na ługach prosto do stacji.

      Odpowiedz
      • 30 stycznia 2020 o 12:51
        Permalink

        Oczywiście , że od ulicy Danuty , jak dotychczas. Przez M.O. do Kraszewskiego , Batorego i dalej do centrum jest kilka możliwości.

        Odpowiedz
  • 29 stycznia 2020 o 06:18
    Permalink

    Jezdzić jeżdża, parkują w centrum Otwocka a płacic nie chca. Rumuny co tu gadac. Parkowanie w Otwocku dla rumuna z dopłata

    Odpowiedz
    • 29 stycznia 2020 o 12:20
      Permalink

      Żydek, pomyśl o czymś przyjemnym, a nie tylko pieniądze i pieniądze.

      Odpowiedz
  • 29 stycznia 2020 o 09:00
    Permalink

    Mam nadzieję, że przy manipulacjach przy L46 władze Otwocka nie zapomną o mieszkańcach tegoż miasta – bardzo bym nie chciała rezygnować ze “zbiorkomu” na poczet prywatnego samochodu tylko dlatego, że mieszkam daleko od stacji (o ile lubię spacery, to codzienny wymuszony marsz 2x 0,5 h i to często z dodatkowym balastem w postaci zakupów nie zachęca do pozostawienia samochodu pod domem, zwłaszcza przy niesprzyjających warunkach pogodowych).
    Może warto pomyśleć o ewentualnej zmianie trasy, tak aby “L” stały się bardziej dostępne np. dla innych osiedli oddalonych od stacji, zwłaszcza że na obrzeżach powstaje sporo nowych bloków, ale też obiektów handlowych.
    Na pierwszy rzut oka może wydawać się to roszczeniowe, ale spójrzmy prawdzie w oczy: Otwock jest miejscowością bardzo rozległą i póki nie będzie choćby cienia komunikacji miejskiej, która współgrała by m.in. z koleją, póty centrum będzie zawalone samochodami pozostawianymi tam na długie godziny.

    Odpowiedz
  • 29 stycznia 2020 o 12:18
    Permalink

    L46 tylko dla mieszkańców Otwocka. Żadnych porozumień w sprawie L46 z Karczewem. Spacerek pieszo , albo niech sobie sami organizują transport bez naszego dofinansowania.

    Odpowiedz
  • 29 stycznia 2020 o 15:53
    Permalink

    Zobaczymy jak będziecie kwiczeć kiedy u nas oczyszczalnia powstanie i jak wam rachunki wzrosną o 50% za wodę oraz ścieki. Jak dla mnie to możecie sobie wsadzić w d…. tą linię autobusu ztm, my sobie prywatny autobus puścimy. Żydzi zawsze będą Żydami, zobaczymy przy płaceniu podatków co zrobicie.

    Odpowiedz
    • 30 stycznia 2020 o 12:41
      Permalink

      Chłopczyku, to władze Karczewa nalegały , aby uruchomić ten autobus. Ale z Wami nie warto zawierać żadnych spółek. Masz rację odnośnie autobusu finansowanego tylko przez Karczew. I niech ten autobus nie jeździ do otwockiej stacji , bo podobno nie jeździcie pociągami. Żydów zostaw w spokoju , bo w Polsce jest ich już mało. Głupio jest nazywać każdego , kogo nie lubisz , Żydem. Pewne jest , że Żyd to taki sam człowiek , jak Rumun.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.