Autostrada przetnie wsie i park krajobrazowy?

Opracowane warianty przyszłej obwodnicy A50 budzą coraz większe emocje wśród mieszkańców. Trasa ma przebiegać m.in. przez rezerwaty, Mazowiecki Park Krajobrazowy i niektóre miejscowości w gminach: Otwock, Karczew, Celestynów, Wiązowna i Kołbiel.

AGNIESZKA JASKULSKA

Jeden wariant autostrady zakłada przecięcie parku krajobrazowego w okolicy bunkrów na Dąbrowieckiej Górze, drugi rozcina piękne tereny koło Ponurzycy.

Prace koncepcyjne nad obwodnicą Warszawy A50 już się rozpoczęły. Inwestycja o długości ponad 100 km razem z drogą ekspresową S10 do Płocka i Torunia ma powstać w ciągu 10 lat (do 2029 r.) i kosztować ponad 20 mld zł. Dzięki drogowemu ringowi wokół Warszawy stolica ma odetchnąć od tranzytu.

Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła cztery warianty autostradowej obwodnicy Warszawy (a dla każdego korytarz o szerokości pięciu kilometrów). Dwie proponowane trasy obwodnicy zlokalizowane są niedaleko tranzytowej drogi krajowej nr 50 i przebiegają przez gminy: Otwock, Karczew, Celestynów, Wiązowna i Kołbiel.

Proponowane przez drogowców trasy budzą coraz większe emocje wśród mieszkańców, przebiegają bowiem m.in. przez małe tereny rezerwatów czy Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Jeden z wariantów został zaplanowany przez środek kompleksu leśnego ciągnącego się między Otwockiem a Celestynowem, niedaleko bunkrów na Dąbrowieckiej Górze, a także bagna Całowanie. Mieszkańcy gmin: Karczew, Wiązowna, Celestynów i Kołbiel zaczynają o tym głośno mówić i protestować. – Jedna z proponowanych tras obwodnicy ma przechodzić przez środek wsi Glinki. W podobnej sytuacji są też Sobiekursk i Piotrowice – irytują się mieszkańcy gm. Karczew i proszą samorząd o podjęcie kroków, mających zapobiec podziałowi tych miejscowości. W podobnej sytuacji jest również Malcanów w gm. Wiązowna czy Tabor w gm. Celestynów. Natomiast w gm. Kołbiel trasa miałaby przebiegać w poliżu małej miejscowości Gadka.

Mieszkańcy szukają wsparcia w samorządach i przypominają im, że jest mało czasu na działanie, bo uwagi do dokumentu można składać tylko do 10 marca. Z kolei samorządy obiecały interweniować w tej sprawie, ale jednocześnie zachęcają mieszkańców do udziału w konsultacjach społecznych, które rozpoczęły się w połowie lutego (prowadzi je spółka Centralny Port Komunikacyjny).

Interwencję w sprawie planowanych tras obwodnicy zapowiada m.in. prezydent Otwocka Jarosław Margielski. – Na spotkaniu z kierownictwem Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Otwocku-Świerku rozmawialiśmy również na ten temat. Zgodnie ustaliliśmy, że proponowane warianty przebiegające w pobliżu Otwocka są nie do zaakceptowania. I to nie tylko ze względu na walory przyrodnicze naszej okolicy – mówi w rozmowie z „Linią” prezydent Otwocka.

– W NCBJ będzie realizowany unikalny projekt PolFEL,w ramach którego będzie budowany pierwszy polski laser na swobodnych elektronach. Konsorcjum ośmiu ośrodków naukowych uzyskało na ten cel dofinansowanie w wysokości blisko 120 mln zł. Proponowany przez drogowców przebieg obwodnicy kolidowałby z planowaną rozbudową NCBJ i negatywnie wpłynął na realizację projektu naukowego. Dlatego ze względu na interes mieszkańców, dobro przyrody i rozwój NCBJ będziemy interweniować w tej sprawie i negatywnie odnosić się dozaproponowanych wariantów przebiegu obwodnicy – zapowiada prezydent Margielski.

Swoje uwagi mieszkańcy i samorządy mogą składać do 10 marca (zwłaszcza do załącznika „Atlas map przebiegów korytarzy drogowych – arkusz 6“) za pomocą formularza online, wysłanego listem poleconym lub osobiście (szczegóły w ramce). – Projektowany dokument „Strategiczne studium lokalizacyjne inwestycji”, który przedkładamy mieszkańcom, jest efektem pierwszego etapu prac planistycznych – informuje Centralny Port Komunikacyjny. Spółka podkreśla, że te prace mają na celu określenie ram realizacji przedsięwzięć służących przebudowie i rozbudowie układu komunikacyjnego w kraju z uwzględnieniem inwestycji kolejowych i drogowych. Dlatego proponowane są cztery warianty, które po konsultacjach społecznych ulegną zmianie. – Opracowywany dokument będzie stanowił podstawę dalszych prac studialno-projektowych zmierzających do realizacji budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – zapewnia Centralny Port Komunikacyjny.

Uwaga: krótki termin!

Mieszkańcy i samorządy mogą zgłaszać swoje uwagi do projektu Strategicznego studium lokalizacyjnego inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego tylko do 10 marca! Uwagi lub wnioski można składać w następujący sposób:

  • za pośrednictwem formularza online, znajdującego się na stronie internetowej: http://www.cpk.pl,
  • w wersji papierowej – pobrać ze strony http://www.cpk.pl, wydrukować i przesłać wypełniony formularz na adres (Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o., Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa, z dopiskiem „Konsultacje SSL”) lub pod tym samym adresem składając formularz bezpośrednio w miejscu udostępniania dokumentu w dni robocze w godz. 9-15. Wszelkie informacje i formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie: konsultacje.cpk.pl.

Kalendarium planowanej inwestycji:

  • 2019/2020 r. – pozyskanie finansowania na prace przygotowawcze,
    zatwierdzenie programu inwestycyjnego, ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji oraz pozyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych,
  • 2020-2024 r. – wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej,
  • 2023 r. – uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych
    (wskazanie wariantu do realizacji),
  • 2024-2028 r. – badania archeologiczne,
  • 2025 r. – przetarg na projekt i roboty budowlane,
  • 2026-2029 r. – projektowanie i roboty budowlane.

17 myśli na temat “Autostrada przetnie wsie i park krajobrazowy?

  • 24 lutego 2020 o 17:59
    Permalink

    ” niektóre miejscowości w gminie Otwock” – jakie miejscowości są w gminie Otwock , oprócz miasta Otwock ?

    Odpowiedz
    • 25 lutego 2020 o 17:17
      Permalink

      I będzie jak z oczyszczalnią nad rzeką. Nikt niczego nie sprawdzi naocznie,bo w papierach idealnie . Dosyć tych niszczycielskich manewrów. Stolicę już chyba da się objechać po ostatnich wycinkach i budowach. Mało?

      Odpowiedz
    • 25 lutego 2020 o 17:24
      Permalink

      Centralny port komunikacyjny! To ta chora wizja lotniska na ćwierć kraju?!!!!
      Gdzie ten formularz???? Tam tylko jakieś chwalebne teksty znikąd!

      Odpowiedz
      • 1 marca 2020 o 09:56
        Permalink

        Nie ma Pani pojęcia o czym mówi CPK i tak już jest spóźniony o dobre 15 lat…już dawno chcieli za SLD były prace, później PIS się przyglądało jak toczą się prace,n spotkaniach IATA Niemcy =lufthans protestowała i przyszło PO i rozłożyło wszystko to jest wielka szansa dla Polski aby być hubem na bliski wschód i Azję tak jak Amsterdam i Londyn a Niemcom to nie wsmak bo Polska jest duża konkurencja no i znacznie bliżej wschodu….sam przy tym pracowałem tylko tak to jestże każdy w Polsce jestelkarzem i specjalista od wszystkiego a w rzeczywistości guzik wie

        Odpowiedz
    • 25 lutego 2020 o 18:53
      Permalink

      Jeśli przeczyta Pan całe zdanie to zrozumie Pan sens: „PRZEZ rezerwaty, Mazowiecki Park Krajobrazowy i niektóre miejscowości w GMINACH: Otwock, Karczew, Celestynów, Wiązowna i Kołbiel” – miejscowości nie w jednej gminie tylko w kilku gminach.

      Odpowiedz
    • 25 lutego 2020 o 21:22
      Permalink

      Na takie konsultacje powinno być 21 dni minimum…a dopiero teraz się to nagłaśnia?! Czy Miasto Otwock zorganizuke jakieś spotkanie lub prezydent łaskawie wypowie się na temat takich niszczycielskich działań? Przecież patrząc na plan to tam już wszystko od a do z ustawione…rezerwaty won,ludzie won…a tu cichutko cichutko i bum- koparki wjadą ,bo mały odzew społeczny był…szkoda.

      Odpowiedz
  • 25 lutego 2020 o 06:01
    Permalink

    Tam popsuliście i tu chcecie niszczyć.. Mieszkańcy tej pięknej okolicy nie zgadzają się (tunel lub estakada) tylko!!! A jak nie yo się wyprowadźcie niebedzie wam tranzyt przeszkadzał…

    Odpowiedz
  • 25 lutego 2020 o 08:12
    Permalink

    Właśnie zakończyliśmy wieloletnia budowę domu, z każdych zaoszczędzonych pieniędzy i okazuje się, że jest dokładnie na trasie planowanej autostrady… Szlag człowieka trafia. Taka piękna okolica nad Świdrem. I ma być zniszczona w imię chorych pomysłów politycznych.

    Odpowiedz
  • 25 lutego 2020 o 10:08
    Permalink

    Absolutnie nie zgadzam się również, oszczędzać jedno, niszczyć drugie i to jest ten świetny plan????

    Odpowiedz
  • 25 lutego 2020 o 10:42
    Permalink

    Gdzie szukać dokładniejszych map z przebiegiem poszczególnych wariantów trasy? Dlaczego nie dajecie bezpośredniego linka do map, a wklejacie tylko fragment zdjęcia mapy okolic Kołbieli, Łukówca, a nie widać alternatywnej trasy pod Otwockiem?

    Odpowiedz
    • 25 lutego 2020 o 17:35
      Permalink

      Centalny port komunikacyjny!!! Link formularza odsyła do tekstów chchwakebny . Gdzie on jest???? Ten formularz???

      Odpowiedz
  • 29 lutego 2020 o 19:50
    Permalink

    Cały projekt CPK, to przedsięwzięcie wyjątkowo szkodliwe społecznie. sposób jego przygotowania jest z gruntu nieetyczny, stawia się ludzi przed faktami dokonanymi, konsultacje są prowadzone pro forma, decyzje zostały już dawno podjęte i nikt nie ma zamiaru brać pod uwagę strat, jakie poniosą na skutek hałasu, smogu i obniżenia wartości posesji okoliczni mieszkańcy. Tak właśnie szanuje ludzi PiS. Bogoojczyźniane frazesy na ustach, ty człowieku poświęć się, a dla nich piskarierki i pispensyjki. Ktoś musi stracić, żeby był zysk… Tak się Polski nie zbuduje, na krzywdzie rodaków! Precz z Sanacją, won na Zaleszczyki!

    Odpowiedz
    • 3 marca 2020 o 19:57
      Permalink

      Ja jestem za. Zobaczcie jak pięknie zablokowany jest Otwock w godzinach porannych i popołudniowych. Większość ludzi i tak jedzie do pracy usiłując się przebić przez miasto. Zimą smog wisi jak mgła. Zbliżenie tras szybkiego ruchu wyzwoli to miasto z marazmu. Bardziej bym się przejmował tym wysypiskiem śmieci, które latem nieźle zalatują i dają się we znaki mieszkańcom od Celestynowa do Śródborowa.

      Odpowiedz
      • 9 marca 2020 o 14:26
        Permalink

        Obwodnica Warszawy nie ma na celu służyć mieszkańcom. Lokalne korki pozostaną takie same.

        Odpowiedz
  • 10 marca 2020 o 14:41
    Permalink

    tylko nie kolo bunkrów. Nie zgadzam sie.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.