Zatroszcz się o kręgosłup

O kręgosłup należy dbać zawsze, a nie dopiero wtedy, kiedy zacznie się z nami komunikować poprzez różnego rodzaju dolegliwości. Odpowiednia pozycja podczas pracy, wypoczynku i snu, właściwa postawa, regularny ruch, a także radzenia sobie ze stresem – wszystkie te czynniki mają wpływ na stan osi naszego szkieletu. Podpowiadamy, na co zwracać uwagę, jak ćwiczyć w domu i kiedy pogodzić się z myślą, że nie unikniemy operacji.

AGATA LEGAN

Po 50. roku życia szczególnie musimy zadbać o nasze kości, choć to, w jakiej kondycji obudzimy się po tych dla wielu osób symbolicznych urodzinach, jest efektem pracy przez całe dotychczasowe życie. Nigdy nie jest jednak za późno, by zadbać o kilka drobiazgów, za które nasz kręgosłup będzie nam wdzięczny, zaczynając od wygodnego, dopasowanego do naszych indywidualnych potrzeb (w tym również fizjologicznych krzywizn kręgosłupa) materaca poprzez trenowanie odpowiednich pozycji podczas spaceru, siedzenia czy dźwigania aż po rozpoczęcie cyklu ćwiczeń, zarówno w domu, jak i pod okiem rehabilitanta.

Tryb indywidualny

Jeśli odpowiednio zadbamy o kręgosłup posłuży nam lepiej i dłużej jako podpora starzejącego się ciała. Regularna gimnastyka może nie tylko zmniejszyć, lecz także zlikwidować dokuczające nam z czasem coraz częściej dolegliwości bólowe pochodzące właśnie z osi szkieletu. Istotna jest przy tym jednak techniczna poprawność wykonywanych ćwiczeń, dlatego najlepiej zacząć od konsultacji ze specjalistą i trzymać się otrzymanego od niego instruktażu. Ma to ogromne znaczenie także dlatego, że zalecenia te są zawsze odpowiednio dobrane do stanu naszego kręgosłupa – a zatem będą inne dla osoby z dyskopatią, a inne dla tej z przepukliną kręgu.

Bez bagatelizowania

Każdy sygnał bólowy pochodzący od kręgosłupa powinien wzbudzić naszą czujność. Bezwzględnie zaś należy udać się do lekarza, jeśli ból przeszkadza nam w wykonywaniu codziennych czynności, np. ubieraniu się, myciu czy schylaniu. Ignorowanie tego typu dolegliwości w starszym wieku może mieć bowiem szczególnie poważne konsekwencje dla zdrowia i rzutować na funkcjonowanie innych organów. Zatem im szybciej zareagujemy, tym lepiej. Również dlatego, że każda terapia, rozpoczęta na wczesnym etapie, będzie łagodniejsza, skuteczniejsza i zdecydowanie krótsza.

Jak najmniej siedzenia

Pozycja siedząca, zwłaszcza długo-trwała, jest szkodliwa nie tylko dla naszego szkieletu, stawów i żył, lecz także wpływa niekorzystnie na układ trawienny i oddechowy. Niestety spędzamy w niej obecnie większość życia – w pracy, w samochodzie oraz w domu – przed telewizorem. Warto zatem, np. zyskując czas wolny w związku z przejściem na emeryturę, poświęcić go na aktywność ruchową: spacery, aerobik, pływanie czy nawet zwykłe, byle regularnie (najlepiej codziennie) wykonywane, skłony lub łagodne ćwiczenia rozciągające. Warto wiedzieć, że zwyrodnienia nie wykluczają ruchu, jedynie jego forma, tempo i intensywność muszą być odpowiednio dobrane. Naszym priorytetem nie powinno być przy tym bicie rekordów czy udowadnianie sobie, w jak świetnej kondycji jesteśmy, ale przede wszystkim profilaktyka.

Codzienna praktyka

Regularna gimnastyka wymaga konsekwencji i samodyscypliny. Są jednak czynności znacznie mniej angażujące, a równie ważne dla naszego kręgosłupa, takie jak choćby sposób wstawania z łóżka – każdy poranek powinno się zaczynać od przeciągania i łagodnych, niespiesznych ruchów.

Podnoszenie czegokolwiek tak, by nie obciążać kręgosłupa wymaga zaangażowania nóg, tj. ugięcia kolan i zachowania prostych pleców. Nasze kręgi lubią także zmiany pozycji, masaże, rolowanie i inne sposoby rozluźnienia mięśni, np. relaks w wannie. Na napięcie w okolicach kręgosłupa, czy raczej jego pożądany brak, korzystnie wpływa ponadto umiejętne radzenie sobie stresem.

UWAGA: Kręgosłup może boleć gdzie indziej! O dolegliwościach kręgosłupa mogą świadczyć m.in. bóle głowy, kończyn i palców, żuchwy, okolic wątroby i inne.

KOMENTARZ

Michał Witecki, magister fizjoterapii

  • Jakie objawy ze strony kręgosłupa powinny niepokoić?
    Każdy ból kręgosłupa, np. taki, który promieniuje do kończyn lub innych części ciała. Alarmującymi objawami są też: bóle głowy, pieczenie skóry, niezwiązane z chorobą dermatologiczną, drętwienie kończyn, zaburzenia czucia. Dysfunkcje kręgosłupa bardzo często imitują dolegliwości organów wewnętrznych, dlatego takie przypadki trzeba w pierwszej kolejności zweryfikować poprzez wykonanie odpowiednich badań, np. USG lub RTG.
  • Jakie są bezwzględne wskazania do operacji kręgosłupa? Czy wiek ma tutaj znaczenie?
    Badaniem diagnostycznym, które koniecznie należy wykonać przed podjęciem takiej decyzji, jest rezonans magnetyczny (MRI) lub tomografia komputerowa. Wskazaniem do ich wykonania jest długo utrzymujący się ból, który nie zmniejsza się, pomimo rehabilitacji i przyjmowania leków przeciwbólowych. Może się zdarzyć, że zmiany nie są aż tak zaawansowane, jak wynikałoby to z samopoczucia pacjenta. Badania pozwalają jednoznacznie ocenić stopień zwyrodnień i ucisku na struktury nerwowe. Operacje wykonuje się również przy związanych z powyższymi zmianami niedowładach kończyn lub nietrzymaniu zwieraczy. Wiek nie ma tu żadnego znaczenia, natomiast lepiej jest wykonywać taki zabieg jak najpóźniej, w ostateczności.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.