Autostrada przez Glinki nie przejdzie!

W środę, 4 marca w Glinkach odbyło się zapowiadane spotkanie z mieszkańcami, którzy sprzeciwiają się budowie autostrady A50 w wariancie przecinającym wieś Glinki na dwie części. Mieszkańcy otrzymali obietnicę wsparcia ze strony władz samorządowych i posła z Karczewa Dariusza Olszewskiego, który zadeklarował nawet, że „autostrada przez Glinki nie przejdzie”.

SYLWIA WYSOCKA

Spotkanie dotyczyło konsultacji w sprawie wariantów przebiegu tras Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Zakładają one, że autostrada będzie prowadziła nie tylko przez tereny parku krajobrazowego, lecz także m.in. przez miejscowość Glinki. Mieszkańcy sprzeciwiają się takim rozwiązaniom, co wyrazili w oficjalnym stanowisku. Argumentują, że przecięcie Glinek przez środek autostradą będzie faktycznie oznaczać „śmierć” dla tej rolniczej wsi. „Linia” pisała o tym w jednym
z ostatnich numerów.

W środowym spotkaniu udział wzięli burmistrz Karczewa Michał Rudzki, naczelniki wydziału rozwoju i strategii Michał Ciesielski oraz liczna reprezentacja radnych. Przewodniczący rady miejskiej Piotr Żelazko zrelacjonował przebieg swojej wizyty w Ministerstwie Infrastruktury, gdzie spotkał się z wiceministrami Andrzejem Bittelem i Rafałem Weberem. Razem z przewodniczącym Rady Miasta Góra Kalwaria Janem Rokitą prosili o uwzględnienie wszystkich uwag mieszkańców, ponieważ zaproponowane warianty bardzo ingerują w życie lokalnych społeczności, w tym mieszkańców wsi Glinki. Ministrowie podkreślili, że obecnie projekt znajduje się w fazie bardzo wstępnej. Zazwyczaj na takim etapie konsultacji się nie prowadzi, odbywa się to później przy okazji wydawania decyzji środowiskowej. Fakt, że w tym przypadku konsultacje zostały ogłoszone tak wcześnie, świadczy o poważnym traktowaniu głosu mieszkańców. Inwestorzy chcą jak najwcześniej zidentyfikować istotne uwarunkowania, które mogą wpły-nąć na dalszy proces przygotowania inwestycji. Opinie mieszkańców mają ułatwić optymalizację prac studialno-projektowych, które będą prowadzone w kolejnych latach i na kolejnych etapach.

Żelazko potwierdził także, że podczas sesji rady miejskiej, która odbędzie się w poniedziałek, 9 marca, rada przyjmie stanowisko w sprawie projektowanej autostrady A50. Jak powiedział przewodniczący w rozmowie z „Linią”, stanowisko to ma być zgodne ze stanowiskiem przyjętym wcześniej przez Radę Powiatu Otwockiego. Powiatowi radni negatywnie zaopiniowali planowany przebieg autostrady, rekomendując projektowanie obwodnicy w śladzie drogi krajowej nr 50.

Najdalej idące deklaracje podczas spotkania złożył poseł Dariusz Olszewski, który wystąpił wcześniej z interpelacją poselską w tej sprawie. Pytał w nie m.in., czy możliwe jest wydłużenie terminu konsultacji, który mija 10 marca (zgodnie z procedurą oficjalna odpowiedź na pytania ma zostać udzielona do połowy marca). Poseł obiecał jednak zgromadzonym na spotkaniu mieszkańcom, że „przez Glinki autostrada nie przejdzie”.

W imieniu mieszkańców za takie zapewnienia podziękowała sołtys Glinek i karczewska radna Iwona Sieczka, która zapewniła, że mieszkańcy nie składają broni i będą monitorować sytuację. Mimo że sam proces projektowy dla autostrady to perspektywa kilku następnych lat, mieszkańcy Glinek zachęcają do wyrażania kolejnych głosów sprzeciwu wobec koncepcji autostrady oraz podpisywania petycji do instytucji zajmujących się projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.