Jak idą prace przy modernizacji linii kolejowej? [GALERIA]

PKP PLK zapewniają, że mimo pandemii koronawirusa prace przy modernizacji linii kolejowej na otwockim odcinku są kontynuowane. Droga pod wiaduktami między ul. Orlą a ul. Warszawską w Otwocku ma być przejezdna na przełomie czerwca i lipca. Przejście podziemne dla pieszych na wysokości teatru miejskiego zostanie otwarte dopiero we wrześniu.

AGNIESZKA JASKULSKA

Niedawno „Linia” informowała, że wkrótce zostanie udostępniony trzeci peron na zmodernizowanej stacji kolejowej w Otwocku. Zapytaliśmy, na jakim etapie jest inwestycja na stacji i wokół niej.

– Obecnie na torowisku jest wyrównywany tłuczeń, trwa także budowa nastawni. Wykonawca przygotowuje się do montażu rozjazdów torowiska od strony Warszawy – mówi Karol Jakubowski z PKP PLK.

Ułożono ponad sześć kilometrów nowych torów. W budowie jest druga część przejścia podziemnego pod peronami (będzie można przejść od strony ul. Świderskiej i od ul. Warszawskiej). Rozpoczął się także montaż wind, które ułatwią dostęp do peronów. – Zakończenie prac na PKP Otwock, w tym m.in. uruchomienie wind, planowane jest pod koniec roku – mówi Jakubowski.

Orla gotowa na początku wakacji

Mieszkańcy i kierowcy z niecierpliwością czekają na zakończenie prac pod dwoma wiaduktami kolejowymi między ul. Orlą a ul. Warszawską w Otwocku. Przez pewien czas prace na tym odcinku nie były prowadzone, ale od kilku dni znów trwają.

– Budowane jest odwodnienie drogi. W kolejnym etapie zostaną wykonane wzmocnienie podłoża i podbudowa pod drogę i chodniki – wyjaśnia Karol Jakubowski.

Co z kamiennym murem znajdującym się wzdłuż drogi prowadzącej pod wiadukty, który przez lata wpisał się w otwocki krajobraz? – W związku z obniżeniem poziomu drogi część kamiennego muru zostanie rozebrana
i nie będzie można go ponownie odtworzyć ze względu na ukształtowanie terenu. Natomiast skarpy zostaną wzmocnione przy użyciu konstrukcji z betonu – tłumaczy Jakubowski. I dodaje, że udostępnienie drogi pod wiaduktami jest planowane na przełomie czerwca i lipca.

Przejście przy teatrze dopiero we wrześniu

Piesi z niecierpliwością czekają na otwarcie podziemnego przejścia na wysokości teatru miejskiego i ul. Sosnowej w Otwocku. Jest ono prawie gotowe.

– Trwają ostatnie prace wykończeniowe zwłaszcza od strony wejścia do tunelu dla pieszych – mówi Jakubowski. Jednak udostępnienie przejścia jest uzależnione od otrzymania pozwolenia na użytkowanie obiektu, ale urzędy, które się tym zajmują, ograniczyły pracę. Dlatego inwestor planuje, że przejście zostanie udostępnione dopiero we wrześniu.

– Jeżeli uda się otrzymać pozwolenie wcześniej, przejście również zostanie oddane do użytku wcześniej – zaznacza.

Tunel na ul. Żeromskiego na początku 2021 r.

Na jakim etapie jest budowa tunelu drogowego, tunelu dla pieszych
i wiaduktu kolejowego na ul. Żeromskiego i ul. Filipowicza w Otwocku? – Tunel drogowy i przejście podziemne dla pieszych, które będzie obok, są budowane równolegle – tłumaczy inwestor. I dodaje, że te dwa obiekty stykają się ze sobą i będą oddane w tym samym czasie.

– Konstrukcja tunelu drogowego pod torami oraz pod ul. Warszawską i z drugiej strony torów, pod ul. Armii Krajowej, jest już wykonana. Obecnie budowane są mury oporowe na dojazdach do tunelu, a także wyjścia i pochylnie przy podziemnym przejściu dla pieszych – informuje przedstawiciel PKP PLK.

– Niedługo będą wykonywane podbudowy dróg oraz asfaltowanie i układanie chodników. Roboty będą prowadzone w tunelu drogowym, a także na ul. Warszawskiej i ul. Armii Krajowej – mówi Karol Jakubowski. Zakończenie większości prac związanych z betonowaniem planowane jest do wakacji. Następnie rozpocznie się budowa układu drogowego. Inwestor informuje, że oddanie do użytku bezkolizyjnego skrzyżowania na ul. Żeromskiego jest planowane na początku 2021 r.

Modernizacja odcinka Otwock – Pilawa

Na trasie będą dwa tory podstawowe i tory do obsługi pociągów na stacjach. Wykonano już ponad połowę prac i ułożono około 40 km torów. Budowane są sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, montowane urządzenia sterowania ruchem.

– Trwa budowa nowych peronów na PKP Stara Wieś, PKP Pogorzel Warszawska, a także na stacji kolejowej w Celestynowie. Wyrównywany jest teren, wzmacniane są także nasypy – zapewnia przedstawiciel PKP PLK. Na odcinku między Otwockiem a Pilawą wykonawca musi zlikwidować ponad 70 nieprzewidzianych kolizji z nieujętą na mapach infrastrukturą podziemną.

Inwestor podkreśla, że mimo trwającej pandemii prace są kontynuowane. – Przy budowie tunelu drogowego przy ul. Żeromskiego pracuje około 40 osób, a na całym odcinku od Otwocka do Pilawy około 270 pracowników – zaznacza Jakubowski. Planowany termin zakończenia robót na stacji w Otwocku oraz na odcinku Otwock – Pilawa to koniec tego roku.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.