L20 i L22 zlikwidowane

Od 1 maja autobusy L20 i L22 przestały kursować z Otwocka do gminy Wiązowna. Zastąpiły je autobusy linii 702 i 722, których trasy zostały zmienione. Pasażerowie muszą liczyć się z pewnymi niedogodnościami.

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie już po raz trzeci unieważnił przetarg na obsługę kursujących na terenie gminy Wiązowna i miasta Otwock linii L22 i L20. Powodem są wysokie ceny, które zaproponowali przewoźnicy. Jak wynika ze złożonych ofert, koszt obsługi linii musiałby wzrosnąć prawie dwukrotnie. Na takie rozwiązanie nie stać ani ZTM, ani gmin. Wiązowna i Otwock za obsługę tych połączeń płacą ze wspólnego budżetu prawie 550 tys. zł rocznie. – Razem z wójtem Wiązowny Janu- szem Budnym szukaliśmy rozwiąza- nia, żeby nie pozostawiać ludzi bez komunikacji i utrzymać ruch auto- busowy, który obsługiwały linie L20 i L22. Podjęliśmy rozmowy z ZTM, aby obie linie zastąpić liniami 702 i 722, których trasy będą wydłużone. Cena obsługi tych linii jest niższa niż po przetargu na L-ki – mówi prezy- dent Otwocka Jarosław Margielski.

Autobusy L20 i L22 kursowały między Otwockiem a Wiązowną od 2015 roku. Miały ułatwić mieszkańcom Wólki Mlądzkiej, Jabłonny i Świerku dojazd do dworca PKP w Otwocku. Ich końcowe przystanki były w gminie Wiązowna. Linia L20 kursowała przez Świerk do Rzakty, a L22 przez Wólkę Mlądzką do Wiązowny. Od 1 maja linię L22 zastąpiły autobusy 722, które kończyły trasę w gminie Wiązowna, a teraz jeżdżą do Otwocka. Wydłużona została też trasa linii 702, która zastąpiła L20. Jej autobusy będą kursowały z Glinianki przez Wolę Ducką i Otwock do Warszawy. Z kolei chcąc dojechać komunikacją ZTM z Rzakty do Otwocka, trzeba skorzystać z autobusu linii 720 i przesiąść się w Gliniance do 702. Autobusy odjeżdżają z tego samego przystanku, ale trzeba poczekać (wcześniej taka przesiadka nie była konieczna, bo kursowała linia L). Inną zmianą jest to, że do Zagórza dojeżdżają autobusy linii 730, a nie jak wcześniej 722.

Jak mieszkańcy odczują te zmiany? Kursów L20 i L22 było dziennie ok. 22, a linii 702 i 722 będzie ok. 15. Zmieniono też trasy. W przypadku linii 702 autobusy nie będą dojeżdżały do centrum Otwocka. Autobus jedzie ul. Batorego, dalej Przewoską, Hożą, Andriollego, Pułaskiego, Poniatowskiego oraz ul. Narutowicza i dojeżdża do gminy Wiązowna, gdzie końcowy przystanek ma w Gliniance. – Napisaliśmy, że warunkowo akceptujemy ten rozkład jazdy, ale poprosiliśmy o jak najszybsze przedstawienie rozkładu, który będzie uwzględniał dojazd do samego centrum Otwocka – mówi w rozmowie z „Linią” Andrzej Hałaczkiewicz, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej w otwockim urzędzie miasta. – Po naszej interwencji ZTM wie, że linia musi być poprowadzona do centrum, tak jak to było wcześniej. Będziemy do tego dążyć. Ta zmiana powinna nastąpić bliżej początku maja niż końca tego miesiąca – dodaje naczelnik. Pojawiły się też głosy dotyczące zmian godzin odjazdów. – Zbierzemy informacje od mieszkańców i jeszcze będziemy próbować zgłosić pewne sugestie do tych zmian – dodaje. Mieszkańcy powinni też sami zgłaszać uwagi bezpośrednio do ZTM w Warszawie.

Do centrum Otwocka nową trasą dojeżdża teraz autobus linii 722. Jedzie on ulicami: Żeromskiego, Szlachecką, Cybulskiego, Pułaskiego, Poniatowskiego, Filipowicza, Andriollego, Powstańców Warszawy, a dalej ul. Orlą pasażerowie dojadą do ul. Kupieckiej (przystanek końcowy). Na nowych trasach autobusów 702 i 722 nadal obowiązują bilety ZTM zgodnie z ich cennikiem dostępnym na stronie http://www.wtp.waw.pl.

2 myśli na temat “L20 i L22 zlikwidowane

  • 5 maja 2020 o 09:34
    Permalink

    Szkoda że nikt nie pomyślał o osobach które muszą dojechać w weekendy do Warszawy na 1 zmianę. Połączenia są koszmarne jak już puszczać 2 autobusy to niech będzie jakaś różnica w godzinach , a nie jeden autobus np o 7.00 A drugi o 7.02

    Odpowiedz
  • 5 maja 2020 o 11:04
    Permalink

    „Mieszkańcy powinni też sami zgłaszać uwagi bezpośrednio do ZTM w Warszawie.”

    Taaak, zgłosiłem do ZTM:

    „W związku z koniecznością zorganizowania komunikacji w zastępstwie za linie L20 i L22 wydłużono trasy linii 702 i 722.
    O ile trasa 722 w pełni pokrywa dotąd istniejące relacje przewozowe linii L22 Otwock – Wiązowna UG, to zmiana trasy 702 uniemożliwia dojazd do centrum Otwocka i dworca PKP zarówno z kierunku Glinianki, jak i terenu Otwocka obsługiwanego przez linię 702. Z doniesień lokalnych mediów wiadomo, że władze Otwocka podkreślały potrzebę dojazdu linii do centrum i PKP.
    Wnioskowałbym o rozbicie linii 702 na dwie, czyli:
    – 702 kursujące dotychczasową trasą Wiatraczna – Otwock(Orla),
    – tymczasowe „L20” w relacji Otwock(Orla) – Glinianka.
    Zmiana ta generowałaby bardzo niewielką liczbę dodatkowych wozokm (kwestia podjazdu od ul. Hożej pod dworzec PKP wszystkich par kursów od strony Glinianki jak i Wiatracznej), za to umożliwiałaby organizacyjnie obsługę trasy „L20″ autobusami solo (przegubowe mimo ograniczeń nie wydają się być potrzebne pomiędzy Otwockiem a Glinianką, zwłaszcza jeżeli nadal zamknięte są szkoły).”

    Uzyskałem odpowiedź (która zresztą wygląda na jakiś szablon kopiuj-wklej):

    „Informujemy, że zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym obsługa komunikacyjna gminy należy do zadań własnych tej gminy. ZTM jest jednostką budżetową m.st. Warszawy, która nie może samodzielnie finansować komunikacji na obszarze innych gmin. Linie strefowe ZTM (wyjeżdżające poza granicę Warszawy) funkcjonują na podstawie porozumień zawartych między władzami m.st. Warszawy i władzami gmin podmiejskich. Porozumienia te określają poziom dofinansowania tych linii przez gminy podmiejskie. Przebiegi tras i rozkłady jazdy linii strefowych odzwierciedlają zatem poziom usług przewozowych, jakie wykupiły u nas władze tych gmin. Również do zadań gmin podmiejskich należy wykonanie ewentualnych prac przystosowujących układ drogowy dla potrzeb funkcjonowania linii autobusowej (zapewnienie odpowiednich parametrów drogi, budowa zawrotki dla autobusów, budowa wysepek przystankowych).
    Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, wnioski dotyczące rozszerzenia obsługi komunikacyjnej gmin podwarszawskich prosimy kierować przede wszystkim do urzędów tych gmin, które mogą podjąć rozmowy z ZTM w sprawie uruchomienia, w tym finansowania nowych połączeń.”

    Zatem uwagi należy zgłaszać TYLKO do Urzędu Miasta Otwocka a ich zadaniem jest egzekwowanie od ZTM usług
    adekwatnych do poziomu dopłaty. Do ZTM nie ma sensu pisać, gdyż odpowiedzą jakimś szablonem, który de facto nie odnosi się do sprawy.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.