Obligacje zamiast kredytu?

Zamiast planowanych w budżecie 7 mln zł kredytu zarząd powiatu otwockiego zaproponował, by powiat wyemitował obligacje komunalne o wartości 20 mln zł. Miałoby to pokryć deficyt, który pojawiłby się, jeśli powiat zrealizowałby wszystkie zaplanowane w budżecie wydatki i inwestycje. Radni, którzy jakiś czas temu apelowali do zarządu, by mimo pandemii nie rezygnował z inwestycji, uznali jednak, że decyzja o obligacjach na taką kwotę jest przedwczesna.

SYLWIA WYSOCKA

Kilka tygodni temu komisja budżetowa złożyła do zarządu powiatu wniosek, by mimo mniejszych wpływów przy wykonywaniu budżetu trzymać się dwóch zasad: realizacji większości zaplanowanych inwestycji oraz zaciskania pasa w sferze wydatków bieżących. Na czerwcowej sesji zarząd miał przedstawić pomysł, w jaki sposób zastosować się do tych zaleceń.

Po dokonaniu szacunkowych wyliczeń, ile jeszcze powiat może stracić w związku ze zmniejszonym wpływem z podatków oraz niewielkim zainteresowaniem sprzedażą majątku, zaproponowano radnym, żeby zamiast planowanego w uchwale budżetowej na ten rok kredytu w wysokości 7 mln zł powiat wyemitował obligacje komunalne o wartości 20 mln zł. Jak uzasadniono: „celem proponowanej emisji obligacji przez powiat otwocki jest pokrycie deficytu w wydatkach majątkowych oraz zabezpieczenie środków na spłatę kredytów z ubiegłych lat”. Zarząd tłumaczy, że wpływy z podatku za maj zmalały o 15,51 proc., co w skali
roku przy tym poziomie spadku może spowodować zmniejszenie dochodów z tytułu PIT o ponad 7 mln 100 tys. zł. Być może nie uda się też uzyskać zakładanych dochodów ze sprzedaży majątku – na razie na poziomie 2 mln zł.

Na kilku komisjach przed sesją, na której omawiano projekt uchwały, część radnych dawała do zrozumienia, że nie podoba jej się takie rozwiązanie. Straty oszacowano bowiem na razie na podstawie dwóch miesięcy i nie wiadomo, jak dużej różnicy w stosunku do założeń można spodziewać się w kolejnych miesiącach. Radny Mirosław Pszonka podkreślał, że jest za wcześnie na decyzje o tak wysokiej wartości obligacji. Zdaniem byłego starosty zarząd jest zobowiązany do realizacji uchwały budżetowej w przyjętym kształcie, czyli jest uprawniony do zaciągnięcia kredytu w wysokości 7 mln zł. Gdyby to było za mało, dopiero wtedy rada zdecydowałaby o szukaniu potrzebnych pieniędzy.

– Uważam, że propozycja zarządu jest przedwczesna i niedopracowana – stwierdziła radna Jolanta Koczorowska. Podczas sesji 25 czerwca radni większością 12 głosów „przeciw“ do dziewięciu „za“ odrzucili zmiany pozwalające na emisję obligacji. W tej sytuacji problemem stała się jednak pomoc finansowa dla Powiatowego Centrum Zdrowia. Powiat znów musi wesprzeć szpital kwotą 5 mln zł, aby mógł funkcjonować, podczas gdy jest zobowiązany realizować układ o spłacie zadłużenia. Zarząd powiatu zobowiązał się do tego, że w najbliższym czasie przedstawi radzie propozycję, która umożliwi przekazanie pieniędzy szpitalowi i realizację innych bieżących wydatków czy inwestycji. – Jestem przekonany, że zarząd przygotuje na kolejną sesję nowe propozycje – skomentował starosta Cezary Łukaszewski.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.