Szpital postara się o certyfikat jakości

Powiatowe Centrum Zdrowia przy ul. Batorego w Otwocku staje do walki o lepszą przyszłość, aby zapewnić pacjentom usługi medyczne na najwyższym poziomie, a personelowi bezpieczeństwo pracy. Szpital chce ubiegać się o Certyfikat Zarządzania Jakością według normy ISO 9001:2015 i zawalczyć o Certyfikat Akredytacyjny Ministra Zdrowia, który otrzymują wyłącznie szpitale spełniające najwyższe standardy.

AGNIESZKA JASKULSKA

„Batory” od lat zmaga się z wieloma problemami, m.in. przestarzałą infrastrukturą techniczną i zadłużeniem. Mimo to dyrekcja PCZ stara się sukcesywnie rozwiązywać problemy, podnosić jakość usług i wymieniać przestarzały sprzęt. W czerwcu otwarto nowoczesny Zakład Diagnostyki Obrazowej.

– Chcemy, aby nasza placówka była nowoczesna i świadczyła usługi medyczne na najwyższym poziomie – od zarządzania, poprzez zabiegi chirurgiczne, podawanie leków, hospitalizację, żywienie chorych, ciągłość opieki nad pacjentem, na pracy laboratorium kończąc. Z jednej strony chodzi o indywidualne podejście do każdego pacjenta, z drugiej o zapewnienie bezpieczeństwa pracy personelowi i dobre zarządzanie szpitalem na wszystkich szczeblach – tłumaczy Michał Mrówka, członek zarządu PCZ.

Szpital chce ubiegać się o Certyfikat Zarządzania Jakością według normy ISO 9001:2015 i Certyfikat Akredytacyjny Ministra Zdrowia. Pod koniec ubiegłego tygodnia w PCZ rozpoczął się wewnętrzny audyt, który ma pokazać mocne i słabe strony szpitala na różnych płaszczyznach zarządzania, pracy oddziałów czy zastosowań procedur prawnych i medycznych. Audyt potrwa do końca lipca. – Powiatowy szpital nie musi mieć kompleksów względem dużych placówek i może świadczyć usługi na najwyższym poziomie – zapewnia dr n. o zdr. Monika Białas z zewnętrznej firmy, która prowadzi audyt w PCZ. – Dzięki audytowi poznamy nie tylko mocne, lecz także słabe strony szpitala. Wskażą one obszary, w których należy podjąć konkretne działania, aby poprawić funkcjonowanie np. na konkretnych oddziałach czy w administracji, a także pozwolą wdrożyć system jakości świadczonych usług – dodaje.

Poza obszarem finansowym w szpitalu równie ważna jest organizacja pracy. Aby uzyskać certyfikat ISO 9001:2015 czy Certyfikat Akredytacyjny Ministra Zdrowia (obowiązuje przez trzy lata), trzeba spełnić szereg wymagań. PCZ musi opracować i ujednolicić procedury czy normy m.in. w kwestii kwalifikacji wymaganych dla poszczególnych stanowisk pracy, szkoleń personelu, przepływu dokumentacji i danych pacjentów, procedur przyjęcia pacjenta w trybie planowym i nieplanowanym, w tym w sytuacji nagłego zagrożenia życia, np. gdy brakuje miejsca na oddziale, lub gdy do placówki trafia ofiara przemocy, maltretowane dziecko, osoba pod wpływem alkoholu czy środków psychoaktywnych. Trzeba też opracować np. procedurę identyfikacji i wygaszania ogniska epidemiologicznego, kontrolę zakażeń szpitalnych, procedurę udostępniania dokumentacji medycznej pacjentom, a także zasady prowadzenia terapii żywieniowej i procedury związane z nadzorem odżywiania pacjentów.

– Szpitale, które mają certyfikat jakości czy akredytacyjny,są postrzegane jako bardziej bezpieczne, przyjazne pacjentowi, świadczące usługi wyższej jakości, efektywniej zarządzane –wylicza audytor. I dodaje, że takie certyfikaty to nie tylko prestiż, lecz także dodatkowe pieniądze, które przyznaje Narodowy Fundusz Zdrowia (im lepszy wynik uzyskała placówka w procesie certyfikacji, tym więcej pieniędzy otrzyma)

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.