To nie czas na autobus

Karczewscy radni w większości są przeciwni przywróceniu od września autobusu L46 łączącego osiedle Morskie Oko, Ługi i Karczew z centrum Otwocka. – W czasie epidemii, gdy nie wiadomo, ilu mieszkańców będzie korzystać z takiej linii, jej uruchamianie jesienią jest ryzykowne – uważają radni, którzy podkreślają, że na tej trasie można korzystać z komunikacji prywatnej.

SYLWIA WYSOCKA

Ostatnio pisaliśmy, że karczewski urząd przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na uruchomienie linii Glinki – Kosumce, Kosumce – Góra Kalwaria oraz zawieszonej w kwietniu liniii Karczew – Otwock. Ta ostatnia miałaby kursować nową trasą od pętli przy ul. Świderskiej do przystanku Orla w Otwocku. W tym roku na kursowanie tego autobusu Karczew miałby przeznaczyć 163 tys. zł. Po przedstawieniu tej propozycji radnym okazało się, że większość jest sceptyczna wobec planów uruchamiania połączenia na trasie, którą obsługuje już Minibus. – Jeśli chodzi o linie jeżdżące na trasach Glinki – Kosumce i Kosumce – Góra Kalwaria, nie ma wątpliwości, że powinny one istnieć, ponieważ nie ma innej komunikacji na tej trasie – podkreślał podczas posiedzenia połączonych komisji rady we wtorek, 14 lipca przewodniczący Piotr Żelazko. – Z Karczewa do Otwocka mamy jednak linię prywatną. Wątpliwe jest uruchomienie tego połączenia jesienią, gdy mamy stan pandemii i autobus będzie woził powietrze – przekonywał.

Reprezentujący urząd naczelnik wydziału rozwoju gospodarczego i strategii Michał Ciesielski wyrażał zdziwienie takim podejściem do sprawy. – Na jednej z poprzednich komisji rozwoju podejmowaliśmy decyzję o odejściu od współpracy z ZTM i uruchomieniu jesienią własnej linii z Karczewa do Otwocka – przypominał. – Mamy informację, że od września dzieci wracają do szkół, studenci na uczelnie, dorośli do pracy. To jest nasze działanie wyprzedzające. To dobry czas na podjęcie takiej decyzji, ponieważ musimy uruchamiać postępowanie przetargowe, by ruszyć z linią na jesieni – dodał wiceburmistrz Karol Chróścik.

Nie przekonało to większości radnych. Wątpliwości wyrażali m.in. Jarosław Jobda, Małgorzata Spirowska i Anna Rudnicka. Radni podkreślali, że planom uruchamiania linii nie towarzyszą żadne informacje dotyczące postępów prac nad Kartą Mieszkańca, która miała zapewniać mieszkańcom gminy m.in. bezpłatne przejazdy autobusowe. – W ogóle nie mamy wiedzy, na jakim etapie jest Karta Mieszkańca, czy jest, czy w ogóle będzie? Słyszę o tym pomyśle od dwóch lat, tylko nie podjęto jeszcze żadnych działań w tym kierunku – podkreślił radny Jobda. – Jeżeli bylibyśmy bogatą gminą, która ma na to pieniądze, nie widziałbym problemu w uruchamianiu naszej linii, ale obecnie nie dostrzegam zasadności takiego działania. Jak większość radnych nie jestem przeciwna uruchamianiu linii Karczew – Otwock. Taki autobus jest potrzebny, ale przy naszych możliwościach budżetowych powinniśmy być ostrożni – dodała radna Rudnicka.

Do końca 2021 roku autobus miałby kosztować Karczew ok. 637 tys. zł. Przewodniczący Żelazko zaproponował jednak, aby przewidzianą na ten rok kwotę, czyli 163 tys. zł, zamiast na linię autobusową Karczew – Otwock przeznaczyć na zapisane w budżecie wydatki inwestycyjne w szkołach. Większość radnych przychyliła się do tego wniosku. Taką poprawkę w projekcie uchwały budżetowej powinien jednak wprowadzić burmistrz, ale podczas czwartkowej sesji Michał Rudzki był przeciwny takim zmianom. – Jest to wniosek szkodliwy dla mieszkańców, bo zakłada rezygnację z przywrócenia autobusu linii Karczew – Otwock. Nie mogę go poprzeć, bo to jest dzielenie naszej gminy – stwierdził burmistrz.

Po bardzo burzliwej dyskusji, podczas której radni Piotr Kwiatkowski i Mateusz Stanaszek przekonywali radnych, że własna linia jest potrzebna, radni większością głosów po prostu odrzucili cały projekt uchwały ze zmianami w budżecie na 2020 rok. Chcąc teraz realizować pozostałe zaproponowane przez siebie zmiany w budżecie, burmistrz będzie musiał iść na kompromis i przedstawić budżet bez wydatków na linię Karczew – Otwock.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.