Jak urzędy pracują w czasie pandemii?

Zgodnie z decyzją rządu od wtorku, 3 listopada urzędy miast i gmin pracują w trybie zdalnym. Wyjątkiem jest Urząd Miasta Otwocka, gdzie dzięki CityBoksom pracownicy nadal mogą bezpiecznie przyjmować mieszkańców. Sprawdź, gdzie załatwisz sprawę przez telefon, a gdzie możesz umówić się na spotkanie

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

Decyzja premiera jest podyktowana ciągłym wzrostem zachorowań na COVID-19 w całej Polsce. Jednostki samorządowe i administracji publicznej mają pracować zdalnie do 4 grudnia. Wyjątkiem są sądy i prokuratury. Poza tym kierownik urzędu może wyłączyć z pracy zdalnej pracowników wykonujących zadania niezbędne do zapewnienia pomocy obywatelom lub pełniących inne obowiązki, które są konieczne ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu albo jednostki, jeżeli nie jest możliwe wykonywanie ich w ramach pracy zdalnej. Jak do nowych poleceń dostosowały się urzędy gmin w powiecie otwockim?

W Józefowie bezpośrednie przyjmowanie petentów w urzędzie miasta zostało ograniczone do minimum, a spotkania są możliwe jedynie po wcześniejszym umówieniu telefonicznym. W budynku A dla mieszkańców dostępna jest kasa bankowa, zostało też wydzielone miejsce do składania dokumentów. Petenci są zapraszani do budynku pojedynczo. Poza tym urzędnicy zachęcają do korzystania z platformy ePUAP oraz kontaktu drogą mailową i telefonicznie.

W Otwocku, niezależnie od rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ograniczenia pracy urzędników do trybu zdalnego, urząd miasta pozostaje otwarty dla wszystkich interesantów. – Dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu, jakim są CityBoksy, urząd działa w pełnym wymiarze i jest otwarty w poniedziałek od godz. 8 do godz. 18, a od wtorku do piątku w godzinach od 8 do 16. Otwocczanie mogą bezpiecznie załatwić wszystkie sprawy urzędowe – informuje prezydent Otwocka Jarosław Margielski. Przypomnijmy, że CityBoksy to specjalne kontenery ustawione na terenie urzędu miasta, do których mieszkańcy mogą wejść i porozmawiać z urzędnikami podczas wideokonferencji. Stanowiska w boksach są wyposażone w komputery. Na miejscu można wydrukować wniosek, a wypełnione dokumenty przekazuje się przez wrzutnię, czyli skrzynkę podawczą.

 W Karczewie urząd gminy od 3 listopada przyjmuje interesantów jedynie w sprawach pilnych, po wcześniejszym umówieniu telefonicznym. Dokumenty można składać w urnie ustawionej przed wejściem do budynku. Należy do nich dołączyć karteczkę ze swoim numerem telefonu i e-mailem do kontaktu.

Urząd Gminy w Wiązownie pracuje częściowo zdalnie, ale obsługuje mieszkańców tak jak dotychczas. Dodatkowo od niedawna został uruchomiony system kolejkowy, jest też możliwość rezerwacji wizyt przez internet.

Urząd Gminy w Celestynowie już od 27 października do odwołania nie prowadzi bezpośredniej obsługi interesantów. Sprawy urzędowe można załatwić drogą elektroniczną lub telefonicznie. I tak na przykład po odbiór dowodu osobistego trzeba wcześniej umówić się z pracownikami referatu spraw obywatelskich, dzwoniąc pod numer tel. 22 789 70 60 wew. 118. W szcze gólnie uzasadnionych przypadkach obsługa mieszkańców w budynku urzędu odbywa się po wcześniejszym telefonicznym lub mailowym uzgodnieniu daty i godziny wizyty. O trybie i sposobie załatwienia sprawy decyduje urzędnik. Przed budynkiem wystawiona jest skrzynka podawcza, w której można zostawić dokumenty. Wójt w swoim zarządzeniu w sprawie organizacji pracy urzędu wprowadził także możliwość pomiaru temperatury zarówno u pracowników, jak i interesantów.

Urząd Gminy w Osiecku zawiesił bezpośrednią obsługę mieszkańców. Urzędnicy załatwiają sprawy wyłącznie za pośrednictwem ePUAP, poczty elektronicznej i telefonicznie. Tylko w sprawach pilnych jest możliwość umówienia się wcześniej na spotkanie. Przed wejściem do budynku została ustawiona urna, w której można składać dokumenty z dopisanym numerem telefonu albo adresem mailowym do kontaktu.

W Starostwie Powiatowym w Otwocku zmiany zaszły tylko w obsłudze interesantów zgłaszających się do wydziału komunikacji i transportu. Powrócono do systemu jednozmianowego. Pierwszeństwo w rejestracji pojazdów mają numerki pobrane przez internet, pojazdy sprowadzone z zagranicy i nowe, kupione w salonach. W pozostałych przypadkach termin na przerejestrowanie wynosi 180 dni. Obowiązuje system kolejkowy (numerkowy). Wydział przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach 8.15- 16.30, od wtorku do czwartku do godz. 15.30, a w piątki do godz. 14.30. W pozostałych wydziałach sprawy można załatwić do godz. 16, obowiązuje zachowanie obostrzeń sanitarnych.

Umów wizytę w urzędzie skarbowym przez internet

Urząd Skarbowy w Otwocku przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach od 8 do 18, a od wtorku do piątku do godziny 15. Od poniedziałku, 16 listopada ruszy nowa usługa, która umożliwi umówienie wizyty za pomocą elektronicznego formularza na stronie podatki.gov.pl. Będzie można umawiać się na wizytę w konkretnym terminie, począwszy od 17 listopada. Klienci będą przyjmowani z zachowaniem szczególnych środków ostrożności i stosowaniem zaleceń zamieszczonych w siedzibie urzędu. Aleks

Jedna myśl na temat “Jak urzędy pracują w czasie pandemii?

  • 9 listopada 2020 o 12:18
    Permalink

    W Otwocku troszkę lepiej powinno być to zorganizowane. Ktoś powinien uzupełniać papier w drukarkach w czasie pomiędzy interesantami. W trakcie mojej wizyty w Boxie skończył się papier w drukarce i pani musiała przychodzić, żeby uzupełnić zasobnik.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.