Coraz droższa SKM-ka

Otwock i Józefów ponoszą 90 proc. kosztów funkcjonowania SKM-ki. – Chcielibyśmy w końcu to zmienić – mówią jednym głosem prezydent i burmistrz. Co roku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie funduje samorządom podwyżkę dofinansowania, a z pociągów korzystają przecież wszyscy mieszkańcy powiatu

ALEKSANDRA CZAJKOWSKA

Co roku powraca temat dofinansowania wspólnego transportu kolejowego. Co roku też Zarząd Transportu Miejskiego przedstawia samorządom wyższe koszty jego utrzymania. Znaczną część wydatków zawsze pokrywają Otwock i Józefów. Gminy ościenne jeszcze kilka lat temu chętniej dokładały się do tej komunikacji. To nie były może duże kwoty, ale zawsze chociaż symboliczne, natomiast od 2020 roku np. władze Karczewa nie dołożyły nawet złotówki. – Jak jedni nie chcą płacić, bo przecież nie muszą, bo SKM-ka dalej będzie jeździć, to i inni zaraz nie będą chcieli się dokładać. A nie ukrywajmy, że koszty tej partycypacji są dla Józefowa bardzo duże – zwrócił uwagę na lutowej sesji rady miasta radny Jakub Bajtler.

W 2020 roku Józefów dokładał 1 mln 703 tys. zł, Otwock – 3 mln 406 tys. zł, powiat otwocki – 250 tys. zł, gmina Wiązowna – 120 tys. zł, Celestynów – 56 tys. 500 zł, a gmina Sobienie-Jeziory 50 tys. zł. W dofinansowaniu nie uczestniczyły gminy Kołbiel, Karczew i Osieck. – Nasze bardzo duże parkingi przy PKP są zajęte niekoniecznie tylko przez auta mieszkańców Józefowa. Czy będzie solidarność co do wspólnego finansowania komunikacji, czy zmierza to w tę stronę, że partycypacja gmin ościennych będzie coraz mniejsza? – radny Bajtler zapytał na sesji burmistrza Marka Banaszka, nawiązując do ostatniego spotkania włodarzy powiatu w sprawie finansowania SKM-ki i KM-ki.

 – Spotkanie odbyło się na zaproszenie gminy wiodącej, która wnosi najwyższą opłatę, czyli władz Otwocka. Propozycja ZTM na 2021 rok zakłada podwyżkę poprzednich stawek. Dla Józefowa to więcej o 200 tys. zł niż w ubiegłym roku – poinformował radnych burmistrz. – Niestety, chęć partycypowania w tych kosztach przez pozostałe gminy jest bardzo umiarkowana, a jeśli chodzi o Karczew, to nawet żadna. W ubiegłym roku ta gmina nie przekazała nic na funkcjonowanie SKM-ki i wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie podobnie – dodał burmistrz.

W związku z tym na spotkaniu zorganizowanym przez prezydenta Jarosława Margielskiego powrócono do pomysłu, aby to nie Otwock był dominującym partnerem i podmiotem, który zawiera umowę z ZTM-em, tylko ma nim być powiat otwocki. – Powiat ma pewne narzędzia, żeby zmobilizować te gminy, wypracować jakiś akceptowalny algorytm, żeby to dofinansowanie było w rozsądny sposób podzielone, bo teraz za funkcjonowanie SKM-ki płacą głównie Otwock i Józefów – poinformował burmistrz. Podczas spotkania włodarze poparli pomysł prezydenta, który skierował już w tej sprawie pismo do zarządu powiatu.

Co o tym sądzi starosta Krzysztof Szczegielniak? – Podchodzę do tego pomysłu z dużą rezerwą. Powiat nie ma w swoich zadaniach organizowania tego typu transportu, w przeciwieństwie do transportu międzygminnego, który jest dla nas teraz priorytetem. Będziemy robić wszystko, żeby utrzymać dwie nowe linie autobusowe, które uruchomiliśmy. Mamy także nadzieję, że uda się zorganizować ich więcej w przyszłości – i to jest dla nas istotne. Sprawa koordynacji SKM-ki przez powiat pojawiła się nagle, temat nie był jeszcze podejmowany na posiedzeniu zarządu. Nie wiem jeszcze, czy jako powiat jesteśmy na to gotowi. Sprawa jest przyszłościowa i trzeba się nad tym poważnie zastanowić – powiedział w rozmowie z „Linią” starosta Szczegielniak. – Przejmując koordynację jako samorząd powiatowy nie zrobimy niczego innego, niż robi obecnie Otwock. Jako zarząd możemy włączyć się jedynie w negocjacje z gminami, które nie oferowały dofinansowania tego transportu, i obecnie takie rozmowy prowadzimy – dodał starosta.

W gminie Osieck wójt rozmawiała z radnymi w sprawie dofinansowania SKM-ki, ale ci nie wyrażają na to zgody. Wójt Kołbieli przedstawił taki wniosek i jakieś pieniądze radni mają przeznaczyć, wstępnie wyrazili zgodę.

15 komentarzy do “Coraz droższa SKM-ka

  • 23 lutego 2021 o 15:35
    Permalink

    A jaki problem zablokować możliwość wykupienia biletów w niższej cenie dla mieszkańców tych gmin, które nie chcą się dokładać? Przecież bilety mają zarejestrowane dane swoich użytkowników. Zgłosić do Zarządu ZTMu. Jak mieszkańcy podniosą lament, to może zmuszą swoje gminy do zrzutki.

    Odpowiedz
    • 24 lutego 2021 o 01:59
      Permalink

      Jako mieszkaniec Celestynowa nie mam możliwości wykupienia biletu w niższej cenie. Płacę normalnie, zgodnie z taryfą dla strefy 1+2 – bilet normalny 180zł; ulgowy 90zł. Mieszkańcy Otwocka i Józefowa mają możliwość kupienia biletu taniej w ramach biletu metropolitalnego. Uważam, że Gmina Celestynów nie powinna zwiększać dofinansowania, bądź wręcz je ograniczyć do czasu, gdy część kursów SKM zostanie wydłużona – po modernizacji LK7 pojawiła się możliwość wydłużenia trasy. Tyle ode mnie 😛

      Odpowiedz
    • 24 lutego 2021 o 08:51
      Permalink

      Nie ma żadnych „niższych cen” dla mieszkańców gmin płacących haracz dla Trzaskowskiego. Jedyne zniżki to Karta Warszawiaka, więc dla mieszkańca Warszawy, a nie z gminy, która dopłaca do SKM. No i jest jeszcze karta dużej rodziny. Tak więc widać, że gminy ościenne, tak naprawdę nie mają żadnej korzyści z płacenia haraczu. Dodatkowo, mieszkańcy tych gmin muszą płacić w tzw. drugiej strefie

      Odpowiedz
      • 25 lutego 2021 o 17:54
        Permalink

        Przecież oprócz SKM są KM. Jak się komuś „haracz” nie podoba niech korzysta z pociągów KM. Proste. Warszawa nie ma żadnego obowiązku finansować przejazdy poza swoim obszarem.

        Odpowiedz
    • 24 lutego 2021 o 09:01
      Permalink

      Mieszkańcy gmin Wiązowna, Karczew, Kołbiel, Celestynów nie mają możliwości kupienia biletu metropolitarnego, więc gminy nie płacą. Zresztą może jest tak, że gminy nie płacą, więc nie ma ulgi.
      Faktem jest, że płacą drożej.

      Odpowiedz
  • 23 lutego 2021 o 20:06
    Permalink

    Mieszkaniec Karczewa ma wybór: Minibus miesięczny do Warszawy – 150 zł. Lub Minibus do Otwocka – 100 zł miesięczny na ZTM – chyba około 120 zł. Bo to 2 strefa. Razem -270 co wybierze

    Odpowiedz
    • 25 lutego 2021 o 08:35
      Permalink

      Lub Karczew-Otwock samochodem a potem SKM, jak robi to pewnie znaczna cześć mieszkańców Karczewa.

      Odpowiedz
  • 23 lutego 2021 o 20:25
    Permalink

    Właśnie sprawdziłem ceny
    Karczew Warszawa. -. 180
    Karczew Otwock. -. 120
    ZTM. 180
    I co wybieramy.
    A może lepiej by Otwock, Józefów dofinansowali Minibusa, żeby zwiększył ilość kursów i nie dokładać Trzaskowskiemu
    A swoją drogą największe korzyści z dojeżdżających ma Warszawa, bo to tania siła robocza.

    Odpowiedz
  • 23 lutego 2021 o 23:08
    Permalink

    A nie wszyscy korzystaja z kolei. Ja i moja rodzina już od 15 lat nie korzysta z kolei, a w ciągu najbliższych lat nic się w tym temacie nie zmieni.

    Odpowiedz
  • 24 lutego 2021 o 10:41
    Permalink

    Dla Józefowa i Otwocka kolej jest czynnikiem rozwojowym, dlatego to one powinny finansować SKM. To tym gminom się po prostu zwróci. Reszta gmin ma swoje inwestycje. Powiat tak jak powiedział starosta, powinien zajmować się głównie transportem międzygminnym.

    Odpowiedz
    • 25 lutego 2021 o 08:38
      Permalink

      Czynnik rozwojowy? Rozjeżdżone drogi i zawalone parkingi autami mieszkańców gmin ościennych którzy przesiadają się na SKM, samemu nie dokładając się do tego.

      Odpowiedz
      • 25 lutego 2021 o 16:46
        Permalink

        Wszystkie główne drogi w Otwocku utrzymuje powiat i od jakiegoś czasu jest strefa płatnego parkowania.

        Odpowiedz
      • 25 lutego 2021 o 21:56
        Permalink

        Czynnik rozwojowy,prawda.
        Ale zwróćcie uwagę na zużycie infrastruktury i koszty jej utrzymania,kto je ponosi? Dlaczego jako mieszkaniec Józefowa nie mogę zostawić auta pod sklepem w Michalinie,bo jest zastawiony autami do stacji? Parkingi przy torach pękają w szwach,a one notabene są na utrzymania miasta,czyli mieszkańców. Fakt,że ZTM zdecydowanie zbyt dużo sobie liczy,ale… nikt nie zgodzi się na odłączenie. Poza tym,jeśli nawet doszłoby do tego,co byłoby w tym momencie pozytywne dla Otwocka i Józefowa,to jak korzystać z komunikacji i gdzie zostawić auto? W falenicy przy stacji? Ile jest dużych parkingów poza Józefowem i Otwockiem? Przyzwoity jest w Miedzeszynie i w Wawrze dwa,z czego te 2 są ogrodzone i płatne na zasadzie korzystania karty Warszawiaka.
        Reasumując,wszystko fajnie,ale jeśli jako mieszkaniec Józefowa mam mieć problem z wejściem do sklepu i dokładać do zniszczonej infrastruktury przez wszystkie ościenne gminy,to podziękuję.

        Jeśli tak dalej pójdzie,działania obu miast będą dążyły do izolacji.
        Typowe w Polsce,ale z drugiej strony,ile można wyciągać rękę?

        Zgoda buduje,niezgoda rujnuje-niby znane,ale jednak w praktyce kompletnie obce.

        Odpowiedz
  • 25 lutego 2021 o 16:02
    Permalink

    Czynnik rozwojowy,prawda.
    Ale zwróćcie uwagę na zużycie infrastruktury i koszty jej utrzymania,kto je ponosi? Dlaczego jako mieszkaniec Józefowa nie mogę zostawić auta pod sklepem w Michalinie,bo jest zastawiony autami do stacji? Parkingi przy torach pękają w szwach,a one notabene są na utrzymania miasta,czyli mieszkańców. Fakt,że ZTM zdecydowanie zbyt dużo sobie liczy,ale… nikt nie zgodzi się na odłączenie. Poza tym,jeśli nawet doszłoby do tego,co byłoby w tym momencie pozytywne dla Otwocka i Józefowa,to jak korzystać z komunikacji i gdzie zostawić auto? W falenicy przy stacji? Ile jest dużych parkingów poza Józefowem i Otwockiem? Przyzwoity jest w Miedzeszynie i w Wawrze dwa,z czego te 2 są ogrodzone i płatne na zasadzie korzystania karty Warszawiaka.
    Reasumując,wszystko fajnie,ale jeśli jako mieszkaniec Józefowa mam mieć problem z wejściem do sklepu i dokładać do zniszczonej infrastruktury przez wszystkie ościenne gminy,to podziękuję.

    Jeśli tak dalej pójdzie,działania obu miast będą dążyły do izolacji.
    Typowe w Polsce,ale z drugiej strony,ile można wyciągać rękę?

    Zgoda buduje,niezgoda rujnuje-niby znane,ale jednak w praktyce kompletnie obce.

    Odpowiedz
    • 26 lutego 2021 o 19:51
      Permalink

      Kolej powoduje to, że ludzie się przetaczają przez okolice i zostawiają tam pieniądze w handlu i usługach. Na tym miasta zarabiają. Dla Józefowa i Otwocka to główne czynniki miastotwórcze od początku ich istnienia, a dla innych nie. Nie wiem na czym miałaby polegać izolacja, ale dla takiego Otwocka byłoby to zapewne zabójstwo lokalnego handlu.

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.