Kolejowe inwestycje ułatwiają życie nie tylko podróżnym

Mieszkańcy powiatu otwockiego z niecierpliwością czekają na finał modernizacji linii kolejowej, której wykonawcą jest firma Budimex. Przez ostatnie lata wiele zmieniło się zwłaszcza na wysokości Otwocka, gdzie roboty właśnie się kończą. – Nareszcie możemy odetchnąć z ulgą. Dwa nowe tunele drogowe bardzo ułatwiają życie kierowcom, podróżni mają do dyspozycji nowoczesne i bezpieczne perony na stacji PKP Otwock. Do tego skrócił się czas podróży do Pilawy. Najważniejsze jednak, że po kilku latach przerwy Otwock odzyskał bezpośrednie połączenia z wybranymi miastami. Na trasę wróciły pociągi dalekobieżne – cieszą się mieszkańcy

Modernizacja linii kolejowej na odcinku Warszawa – Lublin to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych, którą na odcinku Otwock – Pilawa (na zlecenie PKP PLK) w znaczącym stopniu zrealizowała prężnie działająca firma Budimex SA – która jest obecnie w pierwszej trójce największych wykonawców kolejowych. Przebudowa linii kolejowej na wysokości Otwocka, która rozpoczęła się w połowie 2017 r., powoli już się kończy i podróż pomiędzy województwami stała się szybsza, wygodniejsza i bezpieczniejsza.

Bezpieczne tunele i przejścia

– Z niecierpliwością czekałam na otwarcie tunelu drogowego na ul. Majowej w Świdrze. Dzięki budowie bezkolizyjnego skrzyżowania nie muszę tracić czasu na stanie w korkach, tak jak to było, kiedy na ul. Majowej był zwykły przejazd drogowo-kolejowy ze szlabanami – tłumaczy pani Dorota, mieszkanka Otwocka. – Drugi tunel drogowy na ul. Żeromskiego i ul. Filipowicza, który otwarto pod koniec ubiegłego roku, również bardzo ułatwia życie kierowcom. Można bez problemu przejechać na drugą stronę torów – podkreśla otwocczanka. – Choć utrudnienia związane z przebudową dwóch wiaduktów kolejowych między ul. Orlą a ul. Warszawską przy PKP Otwock były uciążliwe, po przebudowie tego odcinka i pogłębieniu drogi teraz na drugą stronę miasta można szybko przejechać nawet ciężarówką. Piesi mają też do dyspozycji nowe chodniki – podkreśla pan Andrzej, kierowca z Otwocka. I dodaje, że dzięki odwodnieniu wykonanemu między wiaduktami po deszczach czy odwilży już nie tworzy się tu wielka kałuża.

Mieszkańcy mają do dyspozycji również dwa przejścia podziemne (trzecie jest w budowie). – Stare przejście na wysokości teatru miejskiego przy ul. Armii Krajowej było niebezpieczne, bo trzeba było przechodzić przez tory. Teraz jest znacznie bezpieczniej, bo zbudowano przejście podziemne z pochylniami dla osób niepełnosprawnych, które jest zadaszone – podkreśla pani Marianna, emerytka z Otwocka. – Mam problemy z poruszaniem się i chodzę o kulach, dlatego często korzystam z pochylni, a nie ze schodów. Dla mnie to wielkie ułatwienie. Rowerzyści również często z niego korzystają – podkreśla pani Marianna. Kolejne przejście podziemne z pochylniami znajduje się na PKP w Otwocku. Można nim wyjść na perony lub przejść na drugą stronę miasta.

Nowoczesne perony i powrót pociągów dalekobieżnych

Modernizacja linii kolejowej realizowana przez Budimex bardzo ułatwiła życie podróżnym. Zmodernizowano przejazdy kolejowe, np. w Śródborowie, Pogorzeli czy Starej Wsi zamontowano m.in. nowoczesne szlabany. – Od kilku miesięcy na trasie Otwock – Pilawa pasażerowie korzystają już z trzech przebudowanych stacji i siedmiu przystanków: Otwock, Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Celestynów, Kołbiel, Chrosna, Zabieżki, Augustówka i Pilawa  – podkreśla Maciej Olek, Dyrektor Budownictwa Kolejowego Budimex, wykonawca modernizacji linii kolejowej.

Największe zmiany pasażerowie zauważają na PKP Otwock, gdzie zbudowano cztery nowe perony z wieloma udogodnieniami. Komfortową obsługę podróżnych zapewniają również trzy perony o długości 200 metrów, które są przeznaczone dla pociągów aglomeracyjnych. Natomiast najdłuższy, 400-metrowy peron jest przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych. – Podróżni mają do dyspozycji również tablice informacyjne, ławki, a także szeroką, 100-metrową wiatę, która osłania przed deszczem lub śniegiem. Perony są dobrze oświetlone i dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności. Jednym z najważniejszych udogodnień przy peronach jest przejście podziemne z pochylniami, a także dwie windy, które ułatwiają wejście na peron z bagażem lub dziecięcym wózkiem – podkreśla jedna z pasażerek.

Dzięki modernizacji linii kolejowej po kilku latach przerwy Otwock odzyskał bezpośrednie połączenia z wybranymi miastami. Na trasę wróciły pociągi dalekobieżne, które od grudnia ub.r. kursują między Warszawą, Otwockiem, Dęblinem a Lublinem. – Zasadniczą zmianą było wybudowanie dodatkowego, drugiego toru pomiędzy Otwockiem a Pilawą – mówi Maciej Olek, Dyrektor Budownictwa Kolejowego Budimex. Jednym torem podróżni mogą dojechać np. z Otwocka do Celestynowa, a drugim do Lublina. – Bardzo skrócił się czas podróży. Z Otwocka do Celestynowa jedzie się pociągiem kilka, zamiast 15 minut, a do Pilawy ok. pół godziny zamiast godziny – tłumaczy pan Krzysztof, mieszkaniec Celestynowa. – Martwiłam się, że brak ekranów akustycznych wzdłuż torowiska spowoduje duży hałas tak jak wtedy, kiedy po torach jeździły pociągi towarowe. Ku mojemu zdziwieniu po przebudowie linii kolejowej prawie nie słychać kursujących pociągów, nawet dalekobieżnych – cieszy się pani Halina z Otwocka.

Podczas modernizacji linii kolejowej zastosowano nowoczesne rozwiązania i technologie, które pozwoliły m.in. wyciszyć hałas związany z charakterystycznym stukotem pociągów. – Zamiast ekranów zastosowaliśmy tory bezstykowe i podkłady pochłaniające drgania, dzięki czemu jadący pociąg jest znacznie cichszy – wyjaśnia Budimex. I dodaje, że modernizacja linii kolejowej obejmowała m.in. budowę zupełnie nowych torowisk i sieci trakcyjnej, a także budowę obiektów inżynieryjnych oraz zamontowanie nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem, które zapewniają bezpieczeństwo na kolei.

Wartość prac realizowanych w Otwocku przez PKP PLK wynosi ok. 90 mln zł. Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Wszystkie prace na odcinku z Lublina do Warszawy mają zostać zrealizowane do 2022 roku.

materiał płatny

6 komentarzy do “Kolejowe inwestycje ułatwiają życie nie tylko podróżnym

  • 25 lutego 2021 o 08:01
    Permalink

    Wkrótce ruch pociągów może zostać wstrzymany jak w Celestynowie zaczną budować tunel

    Odpowiedz
  • 25 lutego 2021 o 08:54
    Permalink

    Bardzo dobra inwestycja w PKP Otwock,
    brakuje natomiast zegarow na peronach oraz dużym utrudnieniem dla mieszkańców Otwocka jest brak przejście z peronu na wysokości bazarku przy ul. Orlej. Ewa mieszkanka Otwocka

    Odpowiedz
  • 25 lutego 2021 o 13:22
    Permalink

    „Z Otwocka do Celestynowa jedzie się pociągiem kilka, zamiast 15 minut” – wg rozkładu jedzie się 12-13 minut

    „zbudowano cztery nowe perony z wieloma udogodnieniami” – perony są trzy, tyle co przed wieloletnim remontem, ale więcej jest torów.

    „trzy perony o długości 200 metrów, które są przeznaczone dla pociągów aglomeracyjnych. Natomiast najdłuższy, 400-metrowy peron jest przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych” – są trzy 200-metrowe krawędzie peronów, i dwie 400-metrowe.

    Odpowiedz
  • 25 lutego 2021 o 18:26
    Permalink

    Bardzo fajnie zaczyna wyglądać stacja kolejowa. TYLKO SZKODA ZE NIKT NIE POMYŚLAL O WYSWIETLACZACH. na peronach!. Nawet nie wiadomo z którego peronu odjeżdża pociag

    Odpowiedz
  • 25 lutego 2021 o 19:53
    Permalink

    W ostatnim zdaniu jest błąd. Zapewne chodziło o odcinek Lublin – Otwock. Wszystkie prace do Warszawy to przy pomyślnych wiatrach zakończą się w 2026-2027 roku.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.