Jest szansa na parking przy dworcu

Kolej przygotowuje się nie tylko do modernizacji zabytkowego dworca PKP w Otwocku, lecz także zagospodarowania sąsiadującego z nim terenu, gdzie prawdopodobnie powstanie duży parking. Planowane są także miejsca postojowe w okolicy PKP Świder, a także wzdłuż ul. Armii Krajowej na wysokości urzędu miasta, przychodni miejskiej i sądu rejonowego. Pierwsze zmiany na kolei rozpoczną się już na wiosnę od przebudowy placu przed dworcem w Otwocku, gdzie powstanie Aleja Zasłużonych dla miasta z podświetlanymi pamiątkowymi płytami

AGNIESZKA JASKULSKA

Po kilku latach utrudnień modernizacja linii kolejowej na wysokości Otwocka powoli się kończy. – Planujemy zakończenie wszystkich prac do końca kwietnia. W rejonie tunelu drogowego na ul. Żeromskiego i ul. Filipowicza do wykonania pozostała odbudowa nawierzchni układu drogowego oraz ogrodzenie, a także odtworzenie nawierzchni asfaltowej. Prace zostaną zakończone w sprzyjających warunkach atmosferycznych – podkreśla Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP PLK, inwestora modernizacji linii kolejowej na wysokości powiatu otwockiego.

Elewacja i zegar do poprawy

To jednak nie koniec zmian na kolei w Otwocku. Na wiosnę planowane jest rozpoczęcie prac związanych z przebudową placu przed dworcem, którego zarządcą są PKP SA – o szczegółach „Linia” informowała w lipcu ubiegłego roku. Pierwotnie planowano tylko odświeżenie budynku, ale podczas ustaleń, m.in. z konserwatorem zabytków, w ramach inwestycji ma zostać wykonana kompleksowa renowacja elewacji dworca i rekonstrukcja zegara na wieży. – Przed rozpoczęciem prac związanych z przebudową placu przed dworcem niezbędne jest m.in. zatwierdzenie dokumentacji przez wojewodę i konserwatora zabytków oraz zorganizowanie i rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót budowlanych – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA. – W spotkaniu, które niedawno odbyło się w Otwocku, wzięli udział m.in. prezydent miasta i dyrektor biura PKP odpowiadającego za realizację inwestycji. Został omówiony stan zaawansowania opracowania projektowego, ale nie wprowadzono żadnych istotnych zmian ani w projekcie rewitalizacji budynku dworca, ani w projekcie zagospodarowania placu dworcowego. Drobne zmiany wynikały z uściśleń technicznych i materiałowych. W ramach opracowania projektowego nie powstały również nowe wizualizacje budynku dworca i przyległego do niego placu – podkreśla Michał Stilger.

Zmiany dotyczyły np. elewacji dworca, odtworzenia oryginalnej kolorystyki czy oryginalnych okien i kolumn. Na dachu ma zostać położona blacha tytanowo-cynkowa, natomiast witryny w oknach będą zielone. Zniknie także kiosk, który od wielu lat stoi na środku poczekalni PKP w Otwocku. W budynku (od strony peronów) znajdą się biblioteka, czytelnia i mediateka wraz z kawiarenką. Po zakończeniu prac projektowych PKP SA zaprezentują wizualizację i podadzą bardziej szczegółowe informacje. Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpocznie się modernizacja zabytkowego dworca w Otwocku, ale inwestor zapewnia, że roboty zakończą się w ciągu dwóch lat – o tym „Linia” informowała pod koniec ubiegłego roku.

Aleja Zasłużonych przed dworcem

Zmiany rozpoczną się na wiosnę od przebudowy placu przed dworcem, gdzie zaplanowano m.in. miejsca parkingowe, ławki i wiatę dla rowerów. – Plac przed dworcem zostanie wyposażony w media i instalacje. Dzięki temu PKP zapewnią w tym miejscu sztuczne nawadnianie zieleni. Prace mają zakończyć się tu w 2023 roku – mówi prezydent Otwocka Jarosław Margielski. – Podczas niedawnych ustaleń, m.in. z PKP SA, udało się wprowadzić jedną z ostatnich, jednak istotną zmianę dla mieszkańców. Na placu przed dworcem powstanie Aleja Zasłużonych dla Otwocka z pamiątkowymi płytami granitowymi. Aleja o długości ok. 100 metrów będzie skierowana wprost na główne drzwi dworca PKP – wyjaśnia prezydent. – Poza krótką informacją odnoszącą się do danej postaci mieszkańcy będą mogli za pomocą aplikacji „QR Code” zapoznać się z szerszym opisem danej osoby zasłużonej dla Otwocka – dodaje. Pamiątkowe płyty granitowe prawdopodobnie będą wykonane również z elementów szklanych i zostaną podświetlone. – Niebawem w Alei Zasłużonych będziemy mogli wspólnie z mieszkańcami i organizacjami pozarządowymi w ten symboliczny sposób uhonorować wiele ważnych postaci zasłużonych dla Otwocka – zaznacza Jarosław Margielski.

Parking przy PKP i rondo przy „Rampie”

Wraz z rewitalizacją dworca i przyległych terenów powróciła koncepcja zbudowania parkingu przy peronach, o którym mówi się w mieście już od wielu lat. Jak zapewnia prezydent Otwocka, miasto będzie starało się kupić lub wydzierżawić od PKP teren od strony ul. Orlej i ul. Świderskiej, gdzie niedawno funkcjonował przystanek Zastępczej Komunikacji Autobusowej. – Chcemy zagospodarować ten teren pod parking typu „Parkuj i Jedź”.  Planujemy także zaprojektowanie ronda przy bazarku „Rampa” u zbiegu ul. Orlej i ul. Świderskiej, a także zbudowanie peronu autobusowego przy ul. Orlej – mówi prezydent Margielski. Niewiele zmieni się po drugiej stronie torów od ul. Warszawskiej, gdzie znajdują się m.in. stacja LPG i parking. – PKP mają zawartą z miastem umowę najmu terenu położonego wzdłuż torów przy ul. Warszawskiej. Natomiast stacja LPG i miejsce, w którym stoją samochody, znajdują się na terenach wynajmowanych dwóm innym podmiotom: operatorowi stacji paliw i właścicielowi warsztatu samochodowego. Prowadzona w tym miejscu działalność gospodarcza nie ma wpływu na planowaną niedługo modernizację budynku dworca i placu przydworcowego – zaznacza Michał Stilger.

Prezydent Margielski dodaje, że zabiega o to, aby PKP w ramach projektu budowy czwartego toru zaprojektowały i wybudowały dodatkowe miejsca parkingowe przy PKP Świder wzdłuż torowiska i ul. Jana Pawła II, a także po drugiej stronie torowiska w okolicy ul. Jasnej i ul. Mickiewicza. – Takie rozwiązanie będzie ważnym elementem budowanej infrastruktury i odciąży sąsiednie ulice, na których podróżni notorycznie pozostawiają samochody – podkreśla prezydent Otwocka. I dodaje, że zabiega o to, aby zabytkowa wiata dworcowa i poczekalnia PKP Świder odzyskały swój dawny blask. Budynek kolejowy także przejdzie remont, zostaną do niego doprowadzone przyłącza wodno-kanalizacyjne, dzięki czemu w przyszłości będzie mógł tam powstać punkt gastronomiczny, kawiarnia lub kiosk.

Urząd miasta planuje także wydzierżawienie lub wykupienie terenu od PKP wzdłuż torów przy ul. Armii Krajowej naprzeciwko urzędu, przychodni i sądu rejonowego, gdzie miałby powstać parking. – Kamienny murek, który obecnie oddziela teren kolejowy od drogi, zostałby zachowany i przeniesiony bliżej torowiska. Natomiast wzdłuż ulicy powstałyby dodatkowe prostopadłe miejsca parkingowe i chodnik o normatywnej szerokości – zapewnia prezydent.

Niepewna przyszłość wieży ciśnień

Jaka przyszłość czeka wieżę ciśnień znajdującą się na terenie przy ul. Orlej? Budynek, który od lat popada w ruinę, prawdopodobnie nie doczeka się modernizacji ze względu na to, że wymaga generalnego i kosztownego remontu, m.in. wymiany dachu. – W marcu ubiegłego roku otwocki urząd poinformował PKP SA, że odstępuje od planów wynajmu terenu wraz z wieżą ciśnień, podtrzymując jednocześnie chęć najmu terenu przeznaczonego na parking od strony ul. Orlej. Umowa z samorządem miejskim na wynajem tego terenu została podpisana w maju 2020 roku – tłumaczy Michał Stilger.

Finalnie zagospodarowano jedynie teren obok wieży – miasto zorganizowało tam tymczasowy parking, a w przyszłości planuje stworzenie w tym miejscu przystanku autobusowego, parkingu i punktów handlowych w stylu świdermajer. Natomiast wieża popada w ruinę. – Stan techniczny wieży ciśnień stwarza poważne zagrożenie, dlatego urząd miasta zwrócił się z wnioskiem do PKP SA, aby w ramach rewitalizacji dworca rozszerzono prace o dodatkowy remont wieży – tłumaczy Margielski.

Przeniosą dróżniczówkę

Prezydent Otwocka podkreśla, że miasto zabiega o uratowanie wiekowego domku dróżnika przy ul. Armii Krajowej, który na stałe wpisał się w krajobraz i historię Otwocka (budynek należy do PKP). Ten liczący ponad sto lat budynek rozpada się na naszych oczach. – Wszystko wskazuje na to, że urzędowi miasta uda się przejąć budynek dróżniczówki od kolei i go wyremontować – informuje prezydent Margielski. – Jeszcze nie wiadomo, jaką docelową funkcję będzie pełnił, ale chciałbym, aby była ona związana z obsługą pasażerów. Wiele wskazuje na to, że w dróżniczówce znajdą się np. kasa z biletami ZTM i punkt doładowań karty metropolitalnej. Takie rozwiązanie wiązałoby się z tym, że dróżniczówkę  prawdopodobnie trzeba będzie przenieść w okolice dworca PKP w Otwocku – tłumaczy prezydent.

3 thoughts on “Jest szansa na parking przy dworcu

  • 1 marca 2021 o 12:20
    Permalink

    Przydałyby się dodatkowe stojaki rowerowe przy stacjach PKP. Na wiosnę zacznie brakować wolnych miejsc.

    Odpowiedz
    • 3 marca 2021 o 04:22
      Permalink

      Ścieżka od wyjścia z dworca na ul.Warszawska prowadzi prosto pod koła samochodów.Dlaczego nie ma tam pasów umożliwiających legalne dojście ścieżka do dworca i z dworca

      Odpowiedz
  • 1 marca 2021 o 15:43
    Permalink

    To co na zabytkową wieżę nie ma kasy na remont ,a na durny ledowy dyliżans w parku w okresie świąt jest ?

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.