Marszałek dołożył do tunelu

Pod koniec lutego władze gminy Celestynów podpisały z wykonawcą umowę na budowę tunelu pod torami w ciągu ul. Jankowskiego. Koszt wartej 30 mln zł inwestycji niemal w połowie pokryje gmina. To duża kwota, dlatego gmina wciąż stara się pozyskać dofinansowanie ze środków zewnętrznych. I jak widać, jest w tym skuteczna, bo władze Mazowsza w ubiegłym tygodniu przyznały na ten cel 4 mln zł

SYLWIA WYSOCKA

Zamiast z przejazdu kolejowego na ul. Jankowskiego już za nieco ponad dwa lata mieszkańcy Celestynowa mają korzystać z tunelu, który połączy dwie części gminy przedzielone torami. 24 lutego władze Celestynowa podpisały z Warszawskim Przedsiębiorstwem Mostowym Mosty umowę na budowę tunelu w formule „Zaprojektuj i wybuduj”. Koszt inwestycji wynosi 30 mln zł. Prawie połowę tej kwoty, a dokładnie 14 mln 800 tys. zł, pokryje gmina. PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczą na ten cel 12 mln 700 tys. zł, które pozyskały z Unii Europejskiej, a brakujące 2 mln 500 tys. zł dołoży Starostwo Powiatowe w Otwocku.

Ta bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa mieszkańców inwestycja jest sporym obciążeniem dla gminnego budżetu. Tymczasem w połowie marca samorząd województwa mazowieckiego zdecydował, że inwestycja pod nazwą „Budowa skrzyżowania bezkolizyjnego z linią kolejową nr 7 w ciągu ul. Jankowskiego w Celestynowie wraz z budową przyległego układu drogowego” otrzyma dofinansowanie w wysokości 4 mln zł. Pieniądze pochodzą z „Instrumentu wsparcia zadań ważnych dla równomiernego rozwoju województwa mazowieckiego”. Samorząd Mazowsza w tym roku na takie zadania przeznaczy rekordową kwotę 151 mln zł. W subregionie warszawskim wschodnim, do którego należy m.in. Celestynów, wsparcie samorządu Mazowsza otrzyma 13 inwestycji na kwotę ponad 31,5 mln zł, przy czym 4 mln zł to najwyższe przyznane dofinansowanie. Tyle samo pieniędzy co Celestynów otrzyma tylko Mińsk Mazowiecki.

Wójt gminy Celestynów z ogromną satysfakcją przyjął bardzo dobrą wiadomość o przyznaniu 4 mln zł dofinansowania z budżetu województwa mazowieckiego na budowę w Celestynowie tunelu z dojazdami. – W imieniu mieszkańców serdecznie dziękuję przede wszystkim marszałkowi Adamowi Struzikowi oraz zarządowi i sejmikowi województwa mazowieckiego za wsparcie tej priorytetowej inwestycji w gminie Celestynów. Bardzo dziękuję także pani Bożenie Żelazowskiej, poseł na Sejm RP, za zrozumienie i życzliwą pomoc – podkreśla Witold Kwiatkowski. – Pod koniec ubiegłego roku złożyliśmy wniosek w programie wsparcia dla tego typu inwestycji, mających wpływ na zrównoważony rozwój województwa mazowieckiego, który spotkał się z pozytywną oceną ze strony władz województwa. Dzięki przyznanej dotacji mamy już blisko 65 proc. środków zewnętrznych zaangażowanych na ten cel. Przyznana dotacja znacząco ułatwi nam realizację tego zadania, bo gmina wzięła na siebie duży ciężar organizacyjny i finansowy przeprowadzenia tej inwestycji – podkreśla wójt Kwiatkowski. I wyraźnie zaznacza, że liczy również na wsparcie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, w którym gmina Celestynów już po raz drugi ubiega się o pieniądze na budowę tunelu. – Zobaczymy, czy w tym rozdaniu otrzymamy fundusze od rządu – mówi wójt, informując, że wyniki naboru powinny być znane pod koniec marca.

Na rozstrzygnięcie nadal czekają kwestie związane z ochroną konserwatorską, którą objęto otoczenie ul. Jankowskiego. Od decyzji konserwatora władze gminy, starostwo powiatowe i PKP PLK odwołały się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Odpowiedź jeszcze nie nadeszła, ale na koniec marca władze Celestynowa zapowiadają złożenie do resortu podpisanej przez część mieszkańców petycji z apelem o pozytywne rozpatrzenie tego odwołania. Tymczasem zgodnie z podpisaną umową rozpoczęły się już prace projektowe tunelu. Jak przewiduje wójt Kwiatkowski, roboty w terenie powinny rozpocząć się w połowie 2022 roku, żeby w połowie 2023 roku z tunelu mogli już korzystać mieszkańcy.

4 komentarze do “Marszałek dołożył do tunelu

  • 22 marca 2021 o 17:11
    Permalink

    Nie można było tego zrobić gdy ruch pociągów był wstrzymany??

    Odpowiedz
  • 22 marca 2021 o 22:27
    Permalink

    W Celestynowie droga powiatowa, a nie wojewódzka, mimo tego drogi tunel robią. Słusznie. W Pilawie (powiat garwoliński) ma być obwodnica miasta w ciągu DW 805 z wiaduktem nad wspólnym przebiegiem LK 7 i LK 12. Ale na przecięciu DW 801 (priorytetowej drogi wojewódzkiej, w województwie mazowieckim docelowo klasy głównej ruchu przyspieszonego) i LK 12 w m. Dziecinów w gminie Sobienie-Jeziory też muszą wybudować wreszcie bezkolizyjny przejazd (linia kolejowa Skierniewice – Łuków (o znaczeniu międzynarodowym, kolejowa obwodnica Warszawy) i droga Warszawa – Puławy mają być przebudowywane na odcinkach przebiegających przez Dziecinów). To, że na „nadwiślance” nie ma wiaduktu, już teraz wygląda absurdalnie, a gdyby przebudowali przecinające się tam ważne szlaki komunikacyjne i nie byłoby wciąż przejazdu bezkolizyjnego, to byłyby absurd i żal do kwadratu! Przy DW 801 trzeba też wybudować nowy przystanek kolejowy w miejsce obecnego, oddalonego o ok. 2 km na wschód przystanku Warszówka znajdującego się „w polu” na wschodnich krańcach obrębu geodezyjnego Dziecinów. Niech ktoś się tym zajmie!

    Odpowiedz
  • 23 marca 2021 o 12:33
    Permalink

    Znowu trzeba będzie wstrzymać ruch pociągów.
    W tunelu nie przewidziano miejsca na ścieżkę rowerową.
    Słabe planowanie.

    Odpowiedz
    • 25 marca 2021 o 14:26
      Permalink

      Bujda na resorach. I po co powielasz bzdury na wszystkich forach i grupach? Nie bedzie wstrzymanego ruchu. A sciezka jest na Jankowskiego? A Obroncow Pokoju? Nie? To po kiego ci sciezka na dlugosci 100 metrow?

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.