Podświetlona zebra ma poprawić bezpieczeństwo

W czwartek, 18 marca radni z komisji zdrowia i spraw społecznych obejrzeli tzw. aktywne przejście dla pieszych. Władze miasta chcą zastosować tego typu rozwiązanie na przejściach dla pieszych w kilkudziesięciu miejscach na terenie Otwocka

SYLWIA WYSOCKA

Według statystyk w 2019 roku w całym kraju doszło do ponad trzech i pół tysiąca wypadków na przejściach dla pieszych. Dla 250 osób zakończyło się to śmiercią. Żeby zminimalizować ryzyko wypadków, zarządcy dróg dążą do poprawy bezpieczeństwa na przejściach. Jeden z ostatnich wniosków władz Otwocka o dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych dotyczy montażu ok. 40 aktywnych przejść dla pieszych (APP). Miasto stara się o przyznanie na ten cel aż 2 mln zł. Niedawno pojawiła się możliwość pozyskania pieniędzy także z innych programów. Z tego powodu w ubiegłym tygodniu na terenie Otwockiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji odbyło się spotkanie władz Otwocka z przedstawicielami jednej z firm zajmujących się produkcją APP. – Zleciliśmy miejskiej spółce OZEC dokonanie rozeznania rynku w zakresie firm zajmujących się tego typu instalacjami. Udało się zorganizować spotkanie z firmą, która dysponuje mobilnym poglądowym przejściem i może je bezpłatnie zaprezentować – informuje w rozmowie z „Linią” prezydent Otwocka Jarosław Margielski. – Chcieliśmy, żeby przed podjęciem decyzji, gdzie mają powstać takie przejścia, radni zobaczyli, o czym mowa, jak to wygląda i działa – dodaje.

Członkowie komisji mogli obejrzeć aktywne przejścia w wersji premium, tzn. ze wszystkimi dostępnymi funkcjami. Zaprezentowane rozwiązanie to zsynchronizowany system pulsujących świateł ostrzegawczych. Światła wmontowane w jezdnię i zainstalowane pod znakiem informującym o przejściu dla pieszych (D 6) funkcjonują w fazie „uśpienia” na 40 proc. swojej mocy. Uruchamiają się automatycznie na 100 proc. mocy w momencie, gdy pieszy zbliża się do przejścia. Wydają wtedy sygnał ostrzegawczy dla kierowców tak długo, jak długo pieszy znajduje się na pasach. – To sprawia, że kierowca nie działa automatycznie, musi zwrócić większą uwagę, ponieważ sygnały świetlne informują o ruchu pieszych, a nie są włączone cały czas bez względu na to, czy pieszy znajduje się na przejściu, czy nie – tłumaczy Damian Kielan z firmy produkującej APP. Oprócz elementów świetlnych aktywne przejścia mogą być wyposażone także m.in. w ostrzegawcze komunikaty głosowe i specjalną nawierzchnię, którą pokrywa się jezdnię na odcinku 20 metrów przed nim. Skraca to drogę hamowania.

Jak powiedziała w rozmowie z „Linią” przewodnicząca Rady Miasta Otwocka Monika Kwiek, radni widzą potrzebę takiego doświetlenia przejść dla pieszych, ale zastosowanie przedstawionych rozwiązań jest uzależnione od kwoty dofinansowania zewnętrznego, którą uda się pozyskać. Koszt jednego przejścia wynosi ok. 50 tys. zł. Prezydent Margielski podkreśla, że tego typu przejścia powinny znajdować się w okolicy szkół, miejsc, które mieszkańcy wskazują jako szczególnie niebezpieczne, albo tam, gdzie doszło do tragicznych wypadków. Konkretne decyzje zapadną jednak, gdy będzie już wiadomo, czy miastu udało się pozyskać dofinansowanie ze środków zewnętrznych.

One thought on “Podświetlona zebra ma poprawić bezpieczeństwo

  • 23 marca 2021 o 12:20
    Permalink

    Niektóre przejścia są niżej niż pozostała część drogi i po deszczu stoi tam woda. Na przykład przejście przez Karczewską koło SP1 (to ze światłami). Żeby nie zamoczyć butów ludzie przechodzą obok przejścia. Rozwiązanie tego problemu wymagałoby tylko wyrównania asfaltu. A jeszcze lepiej gdyby przejście było minimalnie wyżej niż reszta drogi.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.