Skazani na dokładanie: Rosną koszty transportu publicznego

Władze Józefowa coraz więcej wydają na utrzymanie transportu publicznego. Tylko w 2021 roku przeznaczą na ten cel ponad 2,8 mln zł. Ta kwota będzie jeszcze większa, bo samorządowcy planują uruchomienie na terenie Józefowa nowej linii autobusowej.

ARTUR KUBAJEK

Stale rosną koszty utrzymania transportu publicznego. Z tego powodu samorządowcy płaczą i… płacą, chcąc zapewnić swoim mieszkańcom komfort dojazdu do pracy. Tylko w tym roku na komunikację miejską józefowski samorząd ma zamiar przeznaczyć ponad 2,8 mln zł.

Kosztowna zrzutka

Tradycyjnie największą kwotą w „komunikacyjnej” części budżetu Józefowa jest ta, którą samorząd dołoży do kosztów kursowania pociągów Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej. Według wstępnych wyliczeń w tym roku na ten cel Józefów wyda ponad 1,9 mln zł (pokryje ponad 30 proc. kwoty ok. 6,5 mln zł, którą ZTM chce otrzymać od gmin powiatu otwockiego w ramach współfinansowania wspólnego biletu SKM i KM). Więcej od Józefowa zapłaci tylko Otwock – ponad 3,8 mln zł (patrz tabela: Udział samorządów z terenu powiatu otwockiego w kosztach kursowania linii KM i SKM).

Dodatkowo z gminnego budżetu dofinansowywane są połączenia autobusowe linii 702 i N72. W 2019 roku józefowski samorząd dołożył do nich stołecznemu przewoźnikowi ponad 304 tys. zł, w 2020 – ponad 327 tys. zł, a w 2021 zapłaci przeszło 330 tys. zł. Mieszkańcy Józefowa mogą również liczyć na dofinansowanie długoterminowych biletów metropolitalnych uprawniających ich posiadaczy do nieograniczonej liczby przejazdów liniami dziennymi i nocnymi działającymi
w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego. W 2021 roku Józefów zamierza przeznaczyć na ten cel 600 tys. zł (w 2019 roku była to kwota 659 tys. zł, w 2019 – ponad 400 tys. zł).

Nowa linia w przyszłym roku

Jak się okazuje, na tych wydatkach się nie skończy. Na początku 2022 roku na terenie Józefowa zostanie uruchomiona nowa linia autobusowa, która połączy peryferyjne części miasta z jego centrum. Linia ma obsługiwać także połączenia z gminą Wiązowna. Dziennie wykonywanych będzie 14 par kursów (z Wiązowny do Józefowa) i osiem na skróconej trasie (w pętli tylko na terenie Józefowa). Ile będzie kosztować roczne utrzymanie linii? Tego jeszcze nie wiadomo. Odpowiedź ma dać przetarg, który przeprowadzi ZTM. Znany za to jest podział kosztów: 30 proc. pokryje ZTM, pozostałe 70 proc. zapłacą Józefów i Wiązowna, z czego 32 proc. tej kwoty przypadnie józefowskiemu samorządowi (według procentowego udziału kilometrów wewnątrz granic Józefowa w stosunku do całkowitej trasy linii).

Jak wyjaśniała podczas ubiegłotygodniowej komisji budżetowo-gospodarczej Magdalena Cymerman, kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta Józefowa, według wyliczeń opartych na wyniku przeprowadzonej w 2019 roku przez ZTM kalkulacji miesięczny koszt utrzymania linii, który musiałaby ponieść gmina Józefów, wyniósł 25 tys. zł miesięcznie. Czy już w tym roku gmina zarezerwowała na ten cel pieniądze? – Uruchomienie linii autobusowej po Józefowie jest uwarunkowane wybudowaniem nowych peronów, przebudową istniejących zatok autobu sowych oraz wprowadzeniem stałej organizacji ruchu. W planie budżetu na 2021 rok zostały zarezerwowane wyłącznie środki finansowe na wykonanie wyżej wymienionych robót budowlanych – informuje Magdalena Cymerman. 

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.