Przy torach ekrany albo parkingi

Modernizacja linii kolejowej na wysokości Józefowa ma rozpocząć się dopiero na przełomie 2023 i 2024 roku. Wykonawca będzie miał około trzech lat na wybudowanie na tym odcinku torów kolejowych, przejść podziemnych, wiaduktu dla pieszych ze ścieżką rowerową oraz bezkolizyjnego skrzyżowania wraz z tunelem drogowym. Nadal jednak nie wiadomo, czy wzdłuż torów staną ekrany akustyczne. PKP PLK, które są inwestorem modernizacji linii kolejowej, zastrzegają, że jeśli okaże się, że trzeba będzie wygłuszyć hałas za pomocą ekranów, to nie będzie miejsca, aby wzdłuż torów zbudować dodatkowe parkingi

AGNIESZKA JASKULSKA

Modernizacja linii kolejowej na wysokości powiatu otwockiego wchodzi w kolejną fazę. Obecnie po trzech latach utrudnień kończą się ostatnie prace na wysokości Otwocka i w kierunku Pilawy. Inwestor przygotowuje się do modernizacji linii między Warszawą Wschodnią a PKP Wawer (2021-2023). Potem na przełomie 2023 i 2024 roku ma rozpocząć się realizacja kolejnego, ostatniego etapu polegającego na budowie czterech torów na odcinku od Wawra przez Józefów do Otwocka. O tym rozmawiano na komisji ładu przestrzennego i ochrony środowiska, która odbyła się w środę, 7 kwietnia.

Od dwóch lat samorządowcy i mieszkańcy Józefowa zabiegali u inwestora o lepsze rozwiązania komunikacyjne (niektóre udało się wprowadzić do projektu). – Od kilku lat jesteśmy skupieni na planowanej modernizacji linii kolejowej, aby w przyszłości było jak najmniej uciążliwości dla mieszkańców. Ta inwestycja jednak dotknie nasze miasto i trzeba liczyć się z głosami niezadowolenia i z utrudnieniami – przyznaje burmistrz Marek Banaszek. Jak zapewnia Marcin Demidziuk, dyrektor projektu z PKP PLK, który uczestniczył w miejskiej komisji, dokumentacja projektowa jest już gotowa.

Albo ekrany, albo parkingi

Obecnie kończą się prace nad raportem oddziaływania inwestycji na środowisko, który uwzględni model dla układu czterotorowego, co wiąże się z większym hałasem niż na wysokości Otwocka. – Raport będzie zawierał ocenę dotyczącą tego, czy lub w których miejscach wzdłuż torów powinny powstać ekrany akustyczne – mówi Marcin Demidziuk. I tłumaczy, że pas zieleni wzdłuż torowiska może nie być wystarczającą barierą niwelującą hałas, zwłaszcza dla osób mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej. – W przypadku modernizacji linii nr 7 są stosowane najnowsze technologie, które wyciszają drgania i hałas. Aby ograniczyć dźwięki generowane przez przejeżdżające pociągi, podobnie jak w Otwocku czy w kierunku Pilawy również na wysokości Józefowa i w kierunku Warszawy zostaną zastosowane tory bezstykowe oraz podkłady ograniczające i pochłaniające wibracje, dzięki czemu pociągi będą kursować znacznie ciszej – zapewnia przedstawiciel PKP PLK. Inwestor dodaje, że pociągi również są coraz nowocześniejsze i cichsze, bo przy kołach mają elementy pochłaniające wstrząsy.

– Jeśli jednak okaże się, że na wysokości gminy Józefów trzeba będzie ustawić ekrany akustyczne, to zabraknie miejsca na parking przy torach. Niebawem zakończą się pomiary i będzie wiadomo, czy ekrany są konieczne, czy nie – podkreśla Demidziuk.

Na razie wiadomo, że józefowski urząd jest zainteresowany budową parkingu na placu w okolicy ul. Cichej, gdzie podczas modernizacji linii kolejowej powstaną dwa duże zbiorniki odwadniające odprowadzające deszczówkę oraz tunel drogowy, wiaduktami kolejowymi i przejściem podziemnym dla pieszych. – Na terenie, gdzie będą zbiorniki odwadniające, można zbudować parking lub plac zabaw. Miasto musi jednak szybko podjąć decyzję i zawrzeć z PLK porozumienie, a do końca 2022 roku mieć również gotowy projekt i przeznaczone pieniądze na realizację inwestycji. Wtedy parking będzie mógł zbudować ten sam wykonawca, który będzie modernizował linię kolejową – tłumaczy Demidziuk.

Podziemne przejścia pod drogami?

Podczas komisji radni poruszyli także kwestię sześciu przejść podziemnych dla pieszych. – Czy przejście można wydłużyć, aby przebiegało pod ruchliwymi drogami przy torach? – dociekał radny Paweł Kołodziej.

Inwestor modernizacji zapewnia, że wszystkie przejścia podziemne na całej linii są budowane w taki sposób, by w przyszłości każdy samorząd mógł je na własny koszt dodatkowo wydłużyć np. pod drogami, aby pieszy nie musiał przechodzić przez pasy na jezdni, a bezpiecznie wyjść na drugą stronę trasy przez przejście podziemne prowadzące z peronów kolejowych. Burmistrz Banaszek dodaje, że wstępnie analizowano już wydłużenie jednego przejścia podziemnego przy PKP Józefów na wysokości urzędu miasta, aby piesi mogli przejść nie tylko pod torami, lecz także dalej pod ruchliwymi drogami powiatowymi po obydwu stronach torów (ul. Sikorskiego i ul. Piłsudskiego). – Koszt tego zadania musiałoby jednak ponieść miasto – dodaje burmistrz. Jednak zarządca dróg powiatowych nie jest zainteresowany takim rozwiązaniem, bo wiąże się to m.in. z wieloma problemami w czasie budowy – pod jezdnią znajdują się sieci i kable, m.in. wzdłuż ul. Sikorskiego mieści się jedna z największych rur gazociągowych.

Wiadukt, tunel i modernizacja mostu

Pomiędzy PKP Falenica a PKP Michalin, na wysokości ul. Brücknera, zaplanowano wiadukt dla pieszych z trasą rowerową. – Od wschodniej strony wiaduktu znajdą się dwa ronda, a po drugiej jedno. Zmieni się także układ drogowy w tym miejscu, bo inwestor planuje zrobić przy wiadukcie dodatkowe pasy ruchu dla samochodów, aby kierowcy mogli przejechać ul. Sikorskiego i ul. Piłsudskiego bez konieczności wjeżdżania na ronda – tłumaczy Krystyna Olesińska, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Józefowa.

W projekcie uwzględniono również budowę sześciu przejść podziemnych. Cztery powstaną przy PKP Józefów i PKP Michalin (po dwa przy każdym przystanku kolejowym). – Istniejące perony wraz z poczekalniami i wiatami peronowymi zostaną przebudowane i wyremontowane zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – dodaje Olesińska.

Kolejne przejście podziemne znajdzie się na wysokości ul. Cichej i ul. Matejki (tuż przy tunelu drogowym), a ostatnie zostanie wybudowane w miejscu, gdzie wielu pieszych przechodzi na skróty przez tory (ślepa uliczka) obok stacji benzynowej i McDonalda.

Krajobraz całkowicie zmieni się pomiędzy PKP Michalin a PKP Józefów na wysokości ul. Matejki i ul. Cichej, gdzie inwestor planuje wybudować bezkolizyjne skrzyżowanie z nowym układem drogowym i rondami (skrzyżowanie bezkolizyjne z tunelem będzie podobne do tego, które znajduje się już na ul. Żeromskiego i ul. Filipowicza w Otwocku). Tunel w Józefowie ma być wybudowany obok przejścia podziemnego z pochylniami dla pieszych, niepełnosprawnych i rowerzystów. Poza tym józefowski tunel drogowy – w przeciwieństwie do tych, które są w Otwocku – będzie nie tylko dla kierowców, ale i dla rowerzystów (w tunelu będzie ścieżka rowerowa).

W ramach modernizacji linii kolejowej na wysokości Józefowa zostanie także rozbudowany stary most kolejowy na rzece Świder między Otwockiem a Józefowem. Zamiast dwóch torów na moście będą cztery tory – szerokość całego obiektu, czyli istniejącego mostu wraz z dodatkowymi konstrukcjami po bokach, będzie wynosiła ok. 26 metrów. „Linia” pisała o tym w lutym 2018 roku i we wrześniu 2020 roku.

6 komentarzy do “Przy torach ekrany albo parkingi

  • 16 kwietnia 2021 o 08:01
    Permalink

    Jednego nie rozumiem. Pamiętam lata sześćdziesiąte, siedemdziesiąte, czy nawet osiemdziesiąte. Pociągi osobowe na odcinku Warszawa – Otwock kursowały co 15 minut, czasami częściej, oprócz tego codziennie kilka pociągów towarowych. Wszystko mieściło się na dwóch torach. Dziś ruchu towarowego nie ma, pociągi kursują co pół godziny lub rzadziej, i brakuje torów. ???

    Odpowiedz
    • 16 kwietnia 2021 o 10:27
      Permalink

      Nieprawdą jest że ” kursują co pół godziny lub rzadziej”. W godzinach szczytu mamy zwykle 4-5 kursów KM i SKM co daje średnią co 12-15 minut. A żeby stworzyć kolej aglomeracyjną z prawdziwego zdarzenia niezbędna jest częstotliwość co najmniej co 10 minut.
      Jednocześnie w latach 60, 70 była garstka połączeń dalekobieznych, które wlokły się niespiesznie. Dziś celem jest kursowanie InterCity do Lublina co godzina z prędkością 160 km/h. Tego wszystkiego nie da się pomieścić na dwóch torach – już dziś niektóre dalekobieżne muszą kursować drogą okrężną przez Sulejówek, a przy byle opóźnieniu sypie się cały rozkład.

      Odpowiedz
    • 16 lipca 2021 o 09:40
      Permalink

      Fakt, tak było, tylko zwróć uwagę, że tamtych latach nie było takiej ilości samochodów i praktycznie każdy jadący gdzieś do pracy zmuszony był do korzystania z PKS/PKP.

      Odpowiedz
  • 18 kwietnia 2021 o 20:43
    Permalink

    Miło jest poczytać o kolejowych inwestycjach za 3-5 lat, ale ja bym jednak wolał jakieś konkrety o tym co jeszcze się dzieje a właściwie nie dzieje w Otwocku z modernizacją odcinka Otwock-Pilawa.

    Kiedy zostaną oddane przejazdy drogowe nad tunelem w ciągu ulicy Żeromskiego i tym samym potoki samochodów z Warszawy do Celestynowa przestaną sunąć ulicą Reymonta, która się do tego zupełnie nie nadaje? Czy Budimex obecnie wykonuje jakieś prace nad tym tunelem czy też przeniósł wszystkich pracowników z Otwocka do budowy Dworca Zachodniego i skończenie inwestycji w Otwocku czeka na lepsze czasy?

    I druga kwestia czy zostanie wykonany w ramach tej inwestycji wreszcie chodnik od pasów przy osiedlu Tysiąclecia do wejścia do przejścia podziemnego na stację otwocką? Bo po drugiej stronie tego przejścia ostatnio przedłużono chodnik aż do ulicy za Rampą a nie wiem czy ktoś tą ulicą obecnie jeszcze chodzi. Natomiast tam gdzie chodnik jest potrzebny, to się go nie buduje, tylko zostawia prowizorkę w postaci chodnika w stronę Stylowej do miejsca bez namalowanych pasów na Warszawskiej. Trudno to nazwać inwestycją przyjazną mieszkańcom Otwocka, tym bardziej że przed modernizacją chodnik na stację Otwock od strony Osiedla Tysiąclecia był wykonany. Chciałbym więc jako mieszkaniec tych terenów mieć przywrócone dawne możliwości sprzed kilku lat cywilizowanego dojścia do stacji bez chodzenia po błocie czy kurzącym się piachu, jak to ma miejsce obecnie.

    Odpowiedz
  • 21 kwietnia 2021 o 14:19
    Permalink

    W czym zdaniem autorki tekstu przejazd w okolicy Matejki ma być podobny do tego w Otwocku? Z Cichej ani z Matejki nie ma być możliwości wjazdu bezpośrednio do tunelu, wjazdy mają być usytuowane równolegle do torów… To zupełnie inna koncepcja!

    Odpowiedz
  • 10 maja 2021 o 12:47
    Permalink

    Skąd taki wniosek, przecież grubość takiego ekranu to z podbudową to nie więcej niż 20 cm ? dlaczego to miałoby wykluczyć parkingi?

    przecież nie rozmawiamy o wysokich kilkumetrowych ekranach, a niskich, obrośniętych roślinnością

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.