10 zasad bezpiecznych wakacji

Wakacje to czas relaksu, podróży, aktywności czy próbowania nowych rzeczy – i dotyczy to zarówno osób młodszych, jak i starszych. Należy jednak wziąć pod uwagę, że skóra, kości, choroby czy ogólna kondycja organizmu po 65. roku życia mogą uczynić z upałów, kąpieli lub wzmożonego wysiłku wyzwanie trudniejsze do zniesienia. Nie oznacza to, że seniorzy powinni rezygnować z wypoczynku, wręcz przeciwnie – oni szczególnie potrzebują odprężenia i czasu z bliskimi! Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by letni wyjazd pod palmy, nad morze czy na działkę był całkowicie bezpieczny

AGATA LEGAN

Wysokie temperatury, ekspozycja na słońce, zbiorniki wodne, eksplorowanie nieznanych terenów, nowe smaki, sporty czy rytm dnia, tłumy – wszystko, co sprawia, że okres wakacji jest wyjątkowy i ekscytujący, warto dawkować rozsądnie i odpowiednio do możliwości. Drobne odstępstwa od reguł – jak choćby próba przepłynięcia jeziora wpław czy skosztowanie paru lokalnych trunków – bywają naturalnie źródłem dodatkowej adrenaliny, dla osób starszych mogą jednak okazać się brzemienne w skutkach. Lepiej więc zastanowić się dwa razy, niż żałować podjętej pod wpływem emocjonującej chwili decyzji.

Chroń się przed upałem

1. Każda długotrwała ekspozycja na słońce – zwłaszcza bez odpowiedniego filtra – znacznie zwiększa ryzyko rozwoju nowotworów skóry, a także oparzeń i przebarwień. Ponadto w bardzo gorące dni jesteśmy narażeni na przegrzanie organizmu czy udar cieplny. Groźne jest też odwodnienie. Trzeba mieć na uwadze, że organizm osób starszych oraz tych z zaburzeniami krążenia nie przystosowuje się do nagłych skoków temperatur równie szybko jak ludzi młodszych i zdrowych, nie potrafi się dość sprawnie ochłodzić, a proces pocenia się bywa zaburzony, do czego przyczyniają się przyjmowane na stałe leki. Także skóra u osób po 60. roku życia jest cieńsza i stanowi słabszą barierę przed promieniami UV. Dlatego tak istotne jest, aby w słoneczne dni seniorzy stosowali kremy z filtrem SPF 50 (nakładane na 15 minut przed wyjściem, a potem co ok. dwie godziny lub po każdej kąpieli), UWAGA: również na uszy, usta i wierzch dłoni. Jeśli temperatura na zewnątrz przekracza 30°C, najlepiej pozostać w chłodnym pomieszczeniu lub – jeśli to niemożliwe – chociaż w cieniu, przynajmniej w godzinach od 11 do 16. Przy czym nie wolno zapominać o odpowiedniej cyrkulacji powietrza, czy to w domu, czy w pokoju hotelowym. Jeśli nie dysponujemy klimatyzacją, wietrzmy pomieszczenia regularnie rano i wieczorem lub np. w czasie deszczu, zasłaniajmy okna od słonecznej strony i zamykajmy drzwi.

W upalne dni osoby starsze powinny też raczej unikać długiego stania i chodzenia (podczas zorganizowanych wycieczek zaleca się, aby wykorzystywały czas wolny na odpoczynek dla nóg), a pod ręką miały zawsze żel lub spray chłodzący. Doskonałą ochroną przed upałem są też chłodne (nie zimne!) prysznice lub kąpiele, które warto brać nawet kilka razy dziennie.

Pij więcej wody

2. W upalne dni osoby starsze przebywające poza domem powinny zawsze mieć przy sobie butelkę lub bidon z wodą i pić ją często, małymi łykami, bez czekania na uczucie pragnienia, które jest już sygnałem odwodnienia. Woda powinna być chłodna, nie zimna, niegazowana, ale mineralizowana i optymalnie należy jej wypić trzy do nawet czterech litrów na dobę. Na egzotyczne wyjazdy czy na plażę warto także zabrać ze sobą elektrolity (dostępne w aptece).

Osoby, które za wodą nie przepadają, mogą część dawki płynów (jednak nie więcej niż połowę) zastąpić napojami warzywnymi, np. zielonymi koktajlami lub sokiem pomidorowym, który doskonale uzupełnia potas. W letniej diecie osoby starszej zapotrzebowanie na płyny można również zaspokajać owocami z dużą ilością wody – arbuzem, jabłkami czy brzoskwiniami. Zdecydowanie należy natomiast unikać napojów z kofeiną, takich jak kawa czy cola, oraz alkoholu, które działają moczopędnie, mogą zaburzać krążenie i ciśnienie, przyspieszać utratę wody z organizmu i pogarszać skutki ewentualnego przegrzania.

Pilnuj swojej diety

3. Letnie menu powinno być lekkostrawne, raczej chłodne, orzeźwiające, proste i bogate w wypacane elektrolity: sód, wapń, potas, magnez czy fosfor. Zwracajmy baczną uwagę na to, by odpowiednio przechowywać żywność, która w upalne dni szybciej się psuje i może być siedliskiem bakterii. Co ważne, pomimo innego trybu dnia seniorzy powinni przestrzegać swoich pór posiłków, zwłaszcza przy przewlekłych chorobach metabolicznych, oraz takich samych jak zawsze zaleceń lekarza w kwestii zapotrzebowania kalorycznego czy składu potraw. Wszelkich nowości kulinarnych, trunków czy nawet lodów mogą próbować w rozsądnych ilościach i ze sprawdzonych (w miarę możliwości) źródeł również po to, aby uniknąć groźnych zatruć pokarmowych.

Załóż kapelusz

4. Ochrona przed upałem to także noszenie lekkich, przewiewnych ubrań z naturalnych tkanin i w jasnych kolorach oraz – koniecznie – nakrycia głowy i okularów przeciwsłonecznych, które osłonią niezabezpieczone kremem miejsca przed działaniem promieni słonecznych. Na piesze wycieczki przydadzą się przewiewne koszule z długimi rękawami (ochronią ramiona), a na plażę – słomkowe kapelusze z rondem.

Nie szarżuj

5. Podczas wakacji nietrudno dać się ponieść chwili i podejmować wyzwania, w tym także fizyczne. Mimo wszystko nowe aktywności warto dostosować do własnych możliwości. Najbardziej typowe wakacyjne urazy u osób w podeszłym wieku to: złamane żebro, kość biodrowa czy ręka. Część z nich to tzw. złamania osteoporotyczne, na które narażone są przede wszystkim kobiety w okresie menopauzy oraz osoby po 70. roku życia.

Staraj się wysypiać

6. Zmiana rytmu dnia, plan zwiedzania, inna strefa czasowa mogą utrudnić zaśnięcie lub odprężenie się, ale warto pilnować, by spać minimum sześć-siedem godzin na dobę (można przed wyjazdem poprosić lekarza o odpowiednie łagodne środki), w przeciwnym razie organizm szybko się zbuntuje, a relaks zmieni się w maraton bólu głowy i innych dolegliwości.

Wybieraj pod siebie

7. Poczynając od miejsca na wycieczkę, przez sposób przemieszczania się, po udogodnienia w hotelu – dostosujmy wszystko do swojego obecnego stanu zdrowia i indywidualnych potrzeb. Jeżeli mamy wątpliwości, poradźmy się lekarza, zwłaszcza jeśli planujemy spędzić czas w innym klimacie, np. bardzo suchym lub wilgotnym. Upewnijmy się, że odległości do pokonania na miejscu, wybrane obiekty czy szklaki turystyczne nie sprawią nam większych trudności. Przy utrudnionej motoryce (laska, orteza, wózek) koniecznie sprawdźmy, czy lokum ma np. windę, gdzie jest najbliższy sklep i czy zejście na plażę jest dostatecznie łagodne.

Pilnuj swoich rzeczy…

8. W natłoku emocji i wrażeń łatwo stracić z oczu nawet wartościowe rzeczy czy ważne dokumenty, których utrata może skutecznie zepsuć wypoczynek. Pamiętajmy, żeby nosić je przy sobie, ale ukryte, np. w wewnętrznych kieszeniach, i – co ważne – w kilku różnych miejscach, by w razie kradzieży nie stracić wszystkiego. Nie zostawiajmy bez opieki bagażu, torby, saszetki, porfela itp. Najlepiej je podpiszmy – wystarczy nazwisko i numer telefonu.

… i siebie

9. Bezpiecznie jest zachować przyjazny, ale jednak dystans do nowo poznanych osób, także starszych, którym mamy skłonność ufać bardziej niż młodym, co może okazać się zwodnicze. Co ważne, w nowych miejscach lepiej też nie spacerować samotnie i nie oddalać się od grupy.

W bardzo upalne dni nawet zupełnie zdrowe osoby mogą poczuć się zdezorientowane lub stracić przytomność. Dla pewności można zaopatrzyć się np. w opaskę z GPS, która umożliwi najbliższym zlokalizowanie nas w krytycznej sytuacji.

Pamiętaj o pandemii

10. Wyjątkowy stan epidemiologiczny wynikający z rozprzestrzeniania się koronawirusa trwa i warto mieć to na uwadze mimo luzowania obostrzeń. O ile to możliwe, starajmy się unikać dużych skupisk ludzi i przestrzegać podstawowych zasad higieny. Mycie rąk i odkażanie powierzchni to zresztą świetna profilaktyka wielu chorób wirusowych i bakteryjnych. Dobrym rozwiązaniem jest noszenie w torebce płynu lub chusteczek dezynfekujących na bazie alkoholu.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.