Otwockim uczniom poszło lepiej niż rok temu

Mimo pandemii i zdalnej nauki przez większość roku szkolnego absolwenci szkół podstawowych w powiecie otwockim całkiem dobrze poradzili sobie z egzaminem ósmoklasisty

BARBARA MICHAŁOWSKA

Za nami kolejny egzamin ósmoklasistów po trudnym roku pandemii i dostosowaniu edukacji do wymaganych warunków. Nauczanie hybrydowe czy też zdalne w przypadku dzieci i młodzieży w wieku szkolnym nie jest najlepszą metodą na osiąganie sukcesów edukacyjnych. Obecność na lekcji w klasie, bezpośredni kontakt z nauczycielem są nieodzowne dla osiągania przez ucznia maksimum swoich możliwości. Ta uwaga skierowana na ucznia, interakcja nauczyciel – uczeń daje najlepsze rezultaty – mówi Grzegorz Michalczyk, dyrektor Oświaty Miejskiej w Otwocku.

Mimo to wyniki egzaminu ósmoklasistów są zadowalające. Najlepszymi wynikami spośród szkół publicznych w gminie Otwock mogą pochwalić się absolwenci Szkoły Podstawowej nr 4 im. Józefa Piłsudskiego. Średnio osiągnęli wynik 80 proc. z języka polskiego, 68 proc. z matematyki i 88 proc. z języka angielskiego. – To kolejny rok, kiedy nasi uczniowie wypracowują tak dobre wyniki – cieszy się dyrekcja szkoły. Za to SP nr 12 sama się pochwaliła, że jej uczniowie osiągnęli 22 maksymalne wyniki z języka angielskiego, dziewięć z matematyki i jeden z języka polskiego.

W całej gminie Otwock wyniki prezentowały się nieco gorzej. Średnio uczniowie osiągnęli 70 proc. z języka polskiego, 58 proc. z matematyki i 77 proc. z języka angielskiego. W sąsiedniej gminie Karczew wyniki z języka polskiego były na tym samym poziomie co w Otwocku, a z matematyki i języka angielskiego – nieco niższe, odpowiednio 56,5 proc. i 67 proc. W powiatowej czołówce uplasowali się także uczniowie z Józefowa i Wiązowny (patrz ramka).

W całym powiecie wyniki uczniów klas ósmych ukształtowały się na poziomie: 69 proc. z języka polskiego, 57 proc. z matematyki i 73 proc. z języka angielskiego. To wyniki o kilka procent lepsze niż wojewódzkie. Na tle całego kraju uczniom z powiatu otwockiego gorzej poszedł tylko egzamin z języka angielskiego.

– Okazało się, że tegoroczne wyniki egzaminu w otwockich szkołach podstawowych wypadły lepiej niż w poprzednim roku. Można oczywiście analizować je na różnych poziomach. Na pewno szkoły były lepiej przygotowane do pracy zdalnej niż wcześniej. Po doświadczeniach roku szkolnego 2019/2020 nauczyciele i uczniowie wkroczyli w edukację zdalną łatwiej i pełniej. Niestety nie każdy uczeń wykorzystał ten czas optymalnie. Aby nasi podopieczni skorzystali w pełni z podanych treści, angażowali się rodzice, którym chciałbym bardzo podziękować za pomoc swoim dzieciom w tym trudnym czasie, za wyrozumiałość i wszelkie kontakty ze szkołami w celu rozwiązywania bieżących problemów – mówi dyrektor Michalczyk.

Większość otwockich szkół z egzaminu z matematyki uzyskała wyższe wyniki niż w poprzednim roku. Dyrektor Oświaty Miejskiej w Otwocku zaznacza jednak, że przy analizie wyników nie można przyjmować ich wprost i na tej podstawie rankingować szkoły. Osiągnięte wyniki zależą od wielu czynników: nauczycieli, możliwości uczniów w danym roczniku, środowisk, z jakich uczniowie pochodzą, i od tego, czy mają możliwości uzyskania pomocy od rodziców. – Myślę, że najlepszym miejscem na dogłębną analizę wyników i ich wykorzystanie w przyszłości są rady pedagogiczne poszczególnych szkół. Egzamin zewnętrzny jest jednym z najlepszych źródeł informacji o podjętych lub niepodjętych działaniach. Jestem pewien, że jak co roku dyrektorzy wraz z nauczycielami po analizach wyciągną wnioski do realizacji w przyszłym roku szkolnym. Na koniec chciałbym podziękować nauczycielom za pracę, za zaangażowanie i podjęcie wszelkich starań, aby przygotować tegorocznych ósmoklasistów tak dobrze, jak tylko się dało. Dziękuję dyrektorom za organizację pracy w tak trudnym roku. Życzę, aby uczniowie normalnie wrócili do szkoły od września – mówi Grzegorz Michalczyk.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.