Nowe perony, przejścia, windy i skrzyżowania
PKP PLK szykują kolejny remont na linii kolejowej nr 7, tym razem między Warszawą Wschodnią a Wawrem. Pierwszy etap modernizacji ma rozpocząć się jeszcze w tym roku – prace będą realizowane przy zachowanym ruchu pociągów. Projekt zakłada, że od Warszawy Wschodniej do PKP Wawer będą dwa tory, ale od PKP Gocławek do PKP Wawer powstaną aż cztery. Zostanie wybudowany m.in. nowy przystanek Grochów, który powstanie w pobliżu szpitala przy ul. Szaserów. Zakończenie pierwszego etapu prac planowane jest do 2023 roku. Natomiast roboty na odcinku Warszawa Wawer – Otwock (drugi etap) są zaplanowane w latach 2024-2026. Przejazdy kolejowo-drogowe w Radości, Falenicy, Michalinie i Józefowie zostaną zlikwidowane

AGNIESZKA JASKULSKA
Po ponad półtora roku poszukiwań wykonawcy modernizacji „Siódemki”, w sierpniu PKP PLK podpisały umowę z Trakcją S.A. na wykonanie robót na odcinku Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wawer. W ramach prac powstanie m.in. nowy przystanek Warszawa Grochów, węzeł komunikacyjny na Gocławku i dodatkowe bezkolizyjne przejścia.
– Na zmodernizowanej „Siódemce” powstanie nowy przystanek kolejowy Grochów, który będzie znajdował się w pobliżu szpitala przy ul. Szaserów. Dzięki temu kolej zapewni mieszkańcom lepszy dojazd do kliniki – podkreślają PKP Polskie Linie Kolejowe. „Linia” informowała o tym w kwietniu rok temu. Natomiast na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska będzie m.in. nowy peron, zostanie wyremontowana kładka nad torami, która zostanie wyposażona w windy. Na stacji Warszawa Wawer peron zostanie przebudowany, a przejście podziemne wyposażone w windy. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana i podobnie jak na innych przystankach kolejowych dla podróżnych będzie zamontowany system informacji dynamicznej. – Ostateczne terminy rozpoczęcia robót będą uzależnione od terminu otrzymania niezbędnych decyzji administracyjnych – zaznacza Krzysztof Pietras, dyrektor regionu centralnego Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK. Wiadomo jednak, że zakończenie prac od Warszawy Wschodniej do PKP Wawer (pierwszy etap) jest planowane do końca 2023 roku. Z kolei roboty na odcinku PKP Wawer – Otwock (drugi etap) są zaplanowane na lata 2024-2026.
Jak podkreśla dyrektor Pietras, wszystkie przystanki do Otwocka zostaną przebudowane. Dotychczasowe przejścia przez tory i dojścia do peronów na odcinku wawerskim – także w pobliżu ul. Korkowej i ul. Montażowej – zostaną zastąpione przejściami podziemnymi. Obecne tunele dla pieszych przy PKP Wawer i PKP Falenica zostaną przebudowane. Na wniosek Urzędu Dzielnicy Wawer zaplanowano także budowę dodatkowych siedmiu przejść podziemnych. Przejazdy kolejowo-drogowe w Radości, Falenicy, Michalinie i Józefowie zostaną zlikwidowane, a zamiast nich powstaną skrzyżowania bezkolizyjne – na wysokości ul. Panny Wodnej i ul. Izbickiej (Radość), w ciągu ul. Walcowniczej i ul. Bysławskiej (Falenica), w ciągu ul. Werbeny i ul. Brucknera (na pograniczu Falenicy i Józefowa) oraz w okolicach ul. Cichej i ul. Matejki (Józefów).
Jak podkreślają PKP PLK, cztery tory między Warszawą Wschodnią a Otwockiem umożliwią rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Dzięki temu wzrośnie przepustowość i więcej składów będzie mogło kursować między Warszawą a Otwockiem i Warszawą a Lublinem.
A co z teren przed budynkiem PKP w Otwocku? Tam się chyba nic nie dzieje od kilku miesięcy
Na odcinku W-wa Wsch do Gocławska już są cztery tory. Dwa z nich omijają Olszynkę.