Napisz, co myślisz o przebiegu autostrady

Samorządowcy i mieszkańcy gmin powiatu otwockiego, przez które ma przechodzić Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej, starają się przekonać rząd i GDDKiA, że przyjęty wariant czerwony jest szkodliwy zarówno dla rozwoju gmin, jak i przyrody. Do 17 września każdy może wyrazić swoje zdanie na temat przebiegu OAW

BARBARA MICHAŁOWSKA

Pod koniec sierpnia w Serocku na zaproszenie posła Piotra Uścińskiego odbyło się spotkanie z ministrem Marcinem Horałą odpowiedzialnym w rządzie za inwestycje związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Gminy powiatu otwockiego reprezentowali wójt Wiązowny Janusz Budny i wiceprezydent Otwocka Pawła Walo. W spotkaniu uczestniczyli także samorządowcy z powiatów legionowskiego, wołomińskiego i mińskiego.

– Spotkanie odbyło się w Serocku, gdzie propozycja czerwonego wariantu, podobnie jak w naszej gminie, jest bardzo niekorzystna. Ingeruje w obszary zurbanizowane i degraduje środowisko naturalne. Najlepiej było to widać od strony wody, płynąc łodzią – informuje wójt Janusz Budny. – Na przykładzie Zalewu Zegrzyńskiego, gmin Wiązowna, Dębe Wielkie i Otwock jest oczywiste, że wariant czerwony będzie najtrudniejszy do realizacji. Wszyscy byliśmy co do tego zgodni. Bardzo liczymy na to, że pan minister Marcin Horała przekaże GDDKiA przedstawione uwagi i oczekiwania w kwestii przebiegu OAW i poprze nasze postulaty – dodaje wójt.

– Pokazaliśmy od strony wody, jak trudny w realizacji będzie wariant przechodzący przez Zalew Zegrzyński. Liczymy na wsparcie i przekazanie naszych uwag GDDKiA – dodaje poseł Piotr Uściński.

Walkę o zmianę planowanej trasy OAW toczą też mieszkańcy miejscowości, przez które ma ona przebiegać. Kilka dni temu aktywistom z gmin Wiązowna, Dębe Wielkie i Otwock skupionym wokół Stowarzyszenia „Nie tędy droga” oraz Stowarzyszenia Eko-Glinianka udało się zebrać 10 tysięcy podpisów pod petycją w sprawie odstąpienia od planowania przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej przez tereny ich gmin. W petycji piszą: „Pomysł budowy OAW w części południowo-wschodniej jest sprzeczny z dotychczasowymi oficjalnymi planami szczebla regionalnego, stadiami, miejsco-wymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz dokumentami strategicznymi gmin Wiązowna, Otwock i Dębe Wielkie. Autostrada nie była nigdy planowana w tak bliskiej odległości od już istniejącej obwodnicy Warszawy (S2) i drogi A2 (niecałe 10 km!), a przede wszystkim tak blisko miasta stołecznego Warszawy”. Zwracają też uwagę, że budowa autostrady przyczyniłaby się do zniszczenia cennych przyrodniczo obszarów.

Rozpoczęły się również konsultacje publiczne Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku). Znalazł się w nich zapis o konieczności budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tylko do piątku, 17 września można składać uwagi do programu na przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury formularzu. „Wprawdzie opracowanie to ma charakter ogólny i ma służyć jako dokument strategiczny, określający politykę budowy dróg krajowych na najbliższe lata, to jednak niepokoi fakt, że w przypadku OAW odnosi się do precyzyjnych danych, np. długości trasy (263 km) i kosztów budowy (prawie 35 mld zł), co może w konsekwencji nakazywać wybór konkretnego wariantu przebiegu trasy. Niestety, tego, który przebiega przez naszą gminę” – alarmują wiązowscy urzędnicy.

Wójt Budny w rozmowie z „Linią Otwocką” dodaje, że samorządowcy różnymi metodami starają się przekonać decydentów, jak szkodliwy dla  środowiska i rozwoju gmin, przez które ma przebiegać planowana trasa, jest wariant czerwony OAW.

– Podczas spotkania w sprawie OAW w Serocku ze strony ministra nie padły żadne deklaracje ani ustalenia – informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta Otwocka. Samorządowcy z powiatu otwockiego mają jednak konkretne rozwiązania. Obecny na spotkaniu w Serocku wiceprezydent Otwocka Paweł Walo mówi: – Razem z innymi samorządowcami przedstawiliśmy nasze sugestie i stanowisko odnośnie do proponowanego przebiegu OAW. Jesteśmy za przebiegiem obwodnicy po śladzie DK50, w stronę Mińska Mazowieckiego. Władzom tamtych powiatów taki przebieg trasy odpowiada, u nas takie rozwiązanie nie budzi kontrowersji, a pozwala pogodzić interesy gmin powiatu otwockiego – podkreśla wiceprezydent.

 

Uwagi dotyczące OAW można zgłaszać na specjalnym formularzu:

  • przesyłając go na adres e-mail: konsultacjeRPBDK2030@mi.gov.pl,
  • przesyłając go pocztą na adres Departamentu Dróg Publicznych, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa (w przypadku przekazania uwag za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu formularza do MI),
  • składając go osobiście w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury (kancelaria główna) od poniedziałku do piątku w godz. 9.30-16.00.

Uwagi przekazane w innej formie (np. listy poparcia, korespondencja w postaci tekstu ciągłego, formularze przedrukowywane w prasie) nie będą rozpatrywane podczas konsultacji.

3 komentarze do “Napisz, co myślisz o przebiegu autostrady

  • 10 września 2021 o 07:59
    Permalink

    Z przerażeniem patrzę, jak ziemia zamienia się w beton. Gdy spojrzeć z góry, ziemia wokół nas co kilka kilometrów pokryta jest szerokimi na kilkadziesiąt metrów pasami betonu i asfaltu.
    Ja wiem, że to wygoda dla kierowców, miejsca pracy dla budujących i utrzymujących te drogi.
    Ale czy na prawdę nie można troszkę inaczej.
    Jeżeli w odległości kilku kilometrów od siebie, RÓWNOLEGLE przebiegają dwie, lub więcej dróg, czy nie można stworzyć jednej porządnej drogi, która przejęła by cały ten ruch.
    W miastach, coraz więcej wybetonowanych placów i parkingów. Coraz więcej drzew ginie pod budowę tych dróg i placów.
    Nie krytykuję, po prostu mi żal, tych drzew, trawy, zieleni.

    Odpowiedz
  • 12 września 2021 o 20:58
    Permalink

    Czy to zdjęcie powyżej to jest aktualne ,a jeżeli tak to dlaczego wszyscy na nim są zamaskowani ? Policja rozumiem takie (można współczuć) dostała rozkazy ,ale ci protestujący ludzie ! Czy to się kiedyś skończy ?

    Odpowiedz
  • 13 września 2021 o 10:16
    Permalink

    Przecież tych tras nikt nie projektował, jakieś oszołomy maznęły trzy kreski na ogólnej mapie Polski byle jak, a potem dopiero poszczególne zainteresowane powiaty i gminy zaczęły na przybliżeniu patrzeć, gdzie te kreski dokładnie przebiegają. Że przez parki krajobrazowe? Przez środek miejscowości? W niedogodnych dla przeprawy rzecznej miejscach? Obok istniejących dróg krajowych? Ministerstwa takie duperele przecież nie obchodzą, kaczka rzekła „obwodnica!”, więc obwodnica będzie. I już.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.