Czują chemię do chemii

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 4 w sterylnym laboratorium chemicznym sami przygotowują żrące kwasy i eksperymentują. Jednak gdy coś pójdzie nie tak, nie ma wybuchów ani groźnych wyziewów. Wszystko odbywa się bowiem w przestrzeni wirtualnej

PRZEMEK SKOCZEK

Wirtualna pracownia jest doskonałym cyfrowym odwzorowaniem laboratorium chemicznego. Została w pełni wyposażona w odczynniki chemiczne, szkło laboratoryjne i sprzęt potrzebny do wykonywania doświadczeń chemicznych, więc jest zawsze gotowa do przeprowadzania w niej zajęć.  Przede wszystkim jednak jest bezpieczna. Z goglami virtual reality na głowach i specjalnymi czujnikami w dłoniach uczniowie klas siódmych i ósmych wkraczają w świat chemii z wielkim zaciekawieniem i ekscytacją. Wejście do wirtualnego świata bardziej przypomina grę komputerową niż lekcję.

– Bardzo nam się to podoba. Wirtualna pracownia daje dużo frajdy, takie zajęcia są po prostu ciekawsze – ocenia jeden z uczniów klasy 8a, który uczestniczył w lekcji pokazowej. Jego koleżanka dodaje: – Mamy ten sprzęt dopiero od początku roku, nie wszyscy jeszcze z niego korzystali i dopiero nabieramy wprawy, ale jestem pewna, że ułatwi nam naukę.

Urządzenie Empiriusz pozwala na przeprowadzenie kilkudziesięciu eksperymentów. W bazie danych można znaleźć potrzebne instrukcje, więc zadania nie sprawiają większych trudności. Obsługa urządzenia jest intuicyjna. Wystarczy tylko nabrać nieco wprawy w operowaniu sterownikami. Zasada jest taka, że gdy jeden uczeń przeprowadza eksperyment, pozostali obserwują jego przebieg na ekranie interaktywnego monitora. Zapisują oni swoje obserwacje, formułują wnioski, odpowiadają na pytania nauczyciela. Prosto, szybko, ciekawie, bez potrzeby sprzątania po lekcji i bez kosztownej i nieprzyjaznej środowisku utylizacji środków chemicznych.

– W związku z tym, że Szkoła Podstawowa nr 4 im. Józefa Piłsudskiego w Otwocku nie posiada wyciągu chemicznego i stanowisk uczniowskich pozwalających na przeprowadzanie doświadczeń w sposób tradycyjny, uznaliśmy, że wirtualne laboratorium będzie dla dzieci i młodzieży wspaniałym źródłem możliwości poznawczych. Wystąpiliśmy o dofinansowanie zakupu w ramach programu: „WzMOCnij Swoje Otoczenie”, którego organizatorem są Polskie Sieci Elektroenergetyczne – wyjaśnia dyrektor szkoły Monika Sławińska. – Zakupiliśmy specjalistyczny komputer z oprogramowaniem oraz gogle VR. Pakiet zawiera zaprogramowane doświadczenia dla szkół podstawowych, scenariusze lekcji dla nauczyciela oraz karty laboratoryjne z instrukcjami i zadaniami dla uczniów. Po przeprowadzonym szkoleniu i pierwszych lekcjach możemy stwierdzić, że poza bardzo atrakcyjną dla uczniów formą przekazu treści dydaktycznych sprzęt pozwala na rozwijanie kompetencji TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne – przyp. red.), zachęca do poszukiwania nowych, a nawet innowacyjnych metod prowadzenia zajęć oraz do rozwijania umiejętności u uczniów – dodaje dyrektor „Czwórki”.

Mamy nadzieję, że sprzęt będzie długo służył uczniom i nauczycielom. Warto pójść w ślady SP nr 4. Oby niebawem więcej placówek mogło korzystać z takich nowatorskich pomocy dydaktycznych.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.