Złote zasady saunowania

Sauny są znane człowiekowi od tysięcy lat. Bazują na wykorzystaniu temperatury wyższej od prawidłowej temperatury ciała – takie kontrolowane rozgrzanie organizmu ma naturalne i skuteczne działanie lecznicze, a przy okazji usuwa toksyny, regeneruje i relaksuje. Pomimo tylu niepodważalnych zalet ten rodzaj terapii budzi wciąż pewne kontrowersje: obrósł w mity co do przeciwwskazań i niekorzystnych skutków, kojarzy się też z nagością i krępującymi sytuacjami, w których niechętnie się uczestniczy

AGATA LEGAN

Poprawne saunowanie opiera się na konkretnych zasadach, których należy przestrzegać nie tylko ze względu na własne bezpieczeństwo i korzyści zdrowotne, lecz także komfort innych użytkowników. To, w jaki sposób się przygotowujemy, zachowujemy w trakcie pobytu w saunie i po wyjściu z niej, ma decydujący wpływ na skuteczność terapii ciepłem. Zacznijmy od zapoznania się z listą ewentualnych przeciwwskazań (uwaga: większość z nich jest warunkowa), a w razie jakichkolwiek wątpliwości skonsultujmy się z lekarzem. Jeśli wybieramy się do sauny po raz pierwszy, należy też – nawet pomimo braku ograniczeń – bacznie obserwować reakcje własnego ciała, a w razie niepokojących objawów natychmiast przerwać zabieg. Podobną czujność warto zachować niezależnie od tego, czy pobyt w saunie to dla nas nowe doświadczenie, czy jesteśmy w niej kolejny raz, sami czy w grupie, z intencją leczniczą czy przede wszystkim w celach rekreacyjnych – jeśli tylko źle się poczujemy, natychmiast powinniśmy opuścić pomieszczenie.

Reguły obowiązujące przed wejściem do saunarium (tj. w strefie saun dostępnych publicznie, nie zaś wyłącznie do użytku prywatnego) to m.in. niezjadanie obfitych posiłków co najmniej dwie godziny wcześniej, załatwienie zawczasu wszelkich potrzeb fizjologicznych, rozebranie się do naga, zdjęcie biżuterii, zegarków, spinek i innych ozdób (ale można związać włosy gumką), dokładne umycie całego ciała pod prysznicem z użyciem środków myjących (nawet jeżeli kąpaliśmy się wcześniej tego dnia, np. przed wyjściem z domu), a następnie wytarcie się do sucha. Dobrze jest też uprzednio rozgrzać nieco stopy, zwłaszcza zimą, by zminimalizować ryzyko szoku termicznego. Do strefy saun zabieramy wygodne i najlepiej niezbyt śliskie klapki (zostawiamy je przed wejściem), minimum dwa ręczniki i ewentualnie szlafrok (w zależności od indywidualnych potrzeb i preferowanych granic intymności). Warto mieć na uwadze, że ręczniki w saunie służą nie tylko do wycierania się czy okrywania, to również na nich siadamy lub się kładziemy i to je podkładamy pod nogi. Mają za zadanie chronić ciało przed ewentualnym poparzeniem w kontakcie z nagrzanym drewnem czy kamieniem, stosujemy je też ze względów higienicznych – aby nie pozostawić po sobie bakterii ani nie mieć kontaktu z tymi, które zostawili w pomieszczeniu inni użytkownicy, zwłaszcza że w tej wyjątkowej sytuacji odsłaniamy szczególnie podatne na infekcje miejsca intymne.

W saunie obowiązują ścisłe reguły bezpieczeństwa, takie jak zaczynanie sesji od pomieszczenia z najniższą temperaturą i przechodzenie kolejno do cieplejszych, przesiadanie się w jednej saunie z dolnych rzędów na coraz wyższe (na których panuje coraz wyższa temperatura), pilnowanie czasu – jednorazowy pobyt w saunie powinien trwać ok. 10-15 minut (faza pierwsza), po nim następuje schłodzenie ciała (faza druga) i 10-minutowy odpoczynek z uzupełnieniem płynów (faza trzecia), a dopiero po niej kolejna sesja. W sumie wykonujemy dwa-trzy cykle tych faz. Warto po każdym ogrzaniu się, ale jeszcze przed schłodzeniem w basenie czy bali, najpierw spłukać ciało pod prysznicem wodą w temperaturze ciała, co minimalizuje obciążenie, jakim jest dla organizmu reagowanie na zmienne warunki. Ryzyko ewentualnych zaburzeń samopoczucia możemy także ograniczyć, jeśli będziemy pamiętać o tym, by przed opuszczeniem sauny na chwilę usiąść, a jeżeli leżeliśmy, nie wykonywać pospiesznych ruchów. Chłodzenie zawsze należy rozpoczynać od części ciała najbardziej oddalonych od serca (stóp), a kończyć na głowie i karku.

Ponadto użytkowników obowiązuje swoisty saunowy savoir-vivre, czyli zachowania grzecznościowe ułatwiające wszystkim korzystanie z tej wspólnej przestrzeni w sposób jak najbardziej komfortowy, np. w łaźniach parowych przyjęło się, by każdorazowo używać węża z wodą do opłukania siedziska przed skorzystaniem z niego i po jego opuszczeniu. Nie polewa się kamieni bez zgody obsługi i współuczestników sesji. Nie korzysta się z sauny pod wpływem alkoholu i innych środków odurzających. Nie zachowuje się głośno, nie zakłóca innym wypoczynku, nie korzysta z telefonów, nie słucha muzyki, nie prowadzi prywatnych rozmów (chyba że w zamkniętym gronie), nie postępuje nieobyczajnie czy w sposób, który może wywoływać u innych zażenowanie. Nie wolno także fotografować ani filmować obecnych. Poza tym warto pamiętać, że w bufecie czy kasie saunarium mamy obowiązek zakryć intymne części ciała.

Opuszczając saunarium, należy wydłużyć ostatni odpoczynek do ok. 20 minut, umyć dokładnie całe ciało bez używania środków higienicznych i zdezynfekować stopy, ponieważ miały potencjalnie największy kontakt z zarazkami.

Korzyści i wskazania do korzystania z saunowania:

  • łagodzi nerwice i chroniczny stres, zwiększa wydzielanie endorfin, ułatwia psychiczne odprężenie i pomaga w walce z bezsennością;
  • łagodzi bóle reumatyczne, bóle mięśni i stawów, stany po przeciążeniu kręgosłupa itp.;
  • wzmacnia naczynia krwionośne, stymuluje krążenie i sprzyja sprawniejszemu rozprowadzaniu tlenu w organizmie;
  • oczyszcza się układ oddechowy, wspiera leczenie infekcji górnych dróg oddechowych i astmy;
  • konieczność adaptowania się do zmian temperatur wzmacnia odporność i wydolność organizmu;
  • zostaje pobudzona przemiana materii i wyregulowana gospodarka lipidowa i hormonalna;
  • poprawia się kondycja skóry, która staje się gładka i oczyszczona;
  • działa jak detoks – wraz z potem zostaje wydalonych wiele szkodliwych substancji, m.in. nadmiar soli, toksyny, mocznik i inne zanieczyszczenia

Przeciwwskazania do korzystania z sauny to:

poważne choroby kardiologiczne i krążeniowe, nieustabilizowana choroba wieńcowa (ale UWAGA: umiarkowane korzystanie z sauny kilka razy w tygodniu obniża ryzyko zawału nawet o 60 proc., a choroby wieńcowej – o 50 proc.!), zaburzenia krzepnięcia, nowotwory (przebyte w ciągu ostatnich pięciu lat bardzo osłabiają organizm), ostry przebieg infekcji, chorób zakaźnych lub stanów zapalnych, trądzik i ropne choroby skóry (wilgotne środowisko sprzyja rozprzestrzenianiu się drobnoustrojów), gorączka (grozi przegrzaniem, a nawet utratą przytomności), wirus HIV, nadczynność tarczycy, nieustabilizowane nadciśnienie, nieustabilizowana cukrzyca, jaskra, niektóre choroby psychiczne, np. schizofrenia, epilepsja. Nie zaleca się również saunowania kobietom w ciąży, a dzieci poniżej 16. roku życia powinny z niej korzystać zawsze pod opieką osoby dorosłej.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.