Iskra studnią bez dna?

Czas przemyśleć budowę pomnika biało-czerwonej Iskry – uważa radny Marcin Michalczyk. Pomnik miał miasto nic nie kosztować, a już w pierwszych miesiącach tego roku okazało się, że potrzeba 36 tys. zł na cokół. Teraz radni dodali kolejne pieniądze z budżetu. „Bezkosztowy” pomnik kosztuje miasto już 100 tys. zł

SYLWIA WYSOCKA

Już w pierwszym kwartale 2021 roku okazało się, że nieodpłatnie przekazany miastu samolot TS-11 Iskra, który przyjmie formę pomnika, będzie kosztował – i to więcej, niż wstępnie zakładano. Na samą dokumentację techniczną postumentu, którego elementem będzie Iskra, zarezerwowano najpierw 20 tys. zł, ale szybko okazało się, że potrzeba jeszcze 16 tys. zł (łącznie 36 tys. zł). Ta kwota miała umożliwić zaprojektowanie konstrukcyjnego zamocowania samolotu. – Wydatek budzi kontrowersje, ponieważ przez długi czas mieliśmy informację, że będzie to bezkosztowe dla miasta – komentował wtedy radny Marcin Michalczyk. Teraz okazuje się, że na pomnik potrzeba kolejnych pieniędzy z budżetu miasta. Prezydent Otwocka zaproponował przesunięcie dodatkowych blisko 65 tys. zł na pomnik Iskry, który ma stanąć na terenie przy ul. Andriollego.

– Fajnie się wszystko zapowiadało. Samolot miał być przekazany miastu za darmo, a teraz cały czas okazuje się, że to jest niezła skarbonka – zauważył radny Michalczyk podczas sesji rady miasta we wtorek, 23 listopada. – Dodajemy 65 tys. zł na samolot, który miał być za darmo. Powoli budzi to moje wątpliwości, ponieważ jest to duża kwota, którą moglibyśmy przeznaczyć na inne rzeczy w mieście, a wychodzi na to, że samolot jest studnią bez dna. Chciałbym, żebyśmy się nie zapędzili i nie zrobili symbolicznego „misia na miarę naszych możliwości” – apelował radny. – Pomysł jest fajny, ale pierwotne założenia były inne, a teraz dodajemy na to więcej i więcej – zauważył.

Prezydent Jarosław Margielski przyznał radnemu Michalczykowi rację. Obiecał też, że postara się, by dodatkowe pieniądze na pomnik pochodziły z funduszy zewnętrznych. – Podzielam zdanie radnego, że musimy mieć na uwadze racjonalność ponoszonych wydatków i projekt nie powinien wiązać się z tak istotnym obciążeniem budżetu miasta, skoro mamy także inne potrzeby – podkreślił prezydent. – Żeby można było zrealizować to zadanie, potrzebna jest dokumentacja. Dokumentacja zagospodarowania terenu nie wiąże się ściśle z pomnikiem, bo dotyczy terenu okalającego przy ul. Andriollego, który jest zaniedbany i wymaga stosownych prac rewitalizacyjnych i nasadzeń – tłumaczył prezydent Margielski. – Sam samolot otrzymaliśmy nieodpłatnie, nieodpłatnie znajduje się on obecnie na terenie bazy w Dęblinie. Samolot jest srebrny, a pomnik ma być biało-czerwony. Trzeba usunąć starą warstwę farby i położyć nową. Muszą to zrobić specjalistyczne zakłady, koszty wyniosą ok. 60-70 tys. zł. Jeśli samolot ma stać pionowo, musimy wykonać dokumentację, odpowiednie fundamenty, zbrojenia i obliczenia. To kilkutonowa maszyna, która może stanowić zagrożenie, jeśli nie będzie w sposób właściwy zamocowana. Dlatego prace, które finansujemy, dotyczą głównie samolotu i zagospodarowania terenu zielonego, natomiast na kolejne roboty związane z wykonaniem projektów, mocowań fundamentów i całej instalacji będę chciał pozyskać dofinansowanie. Na początku nowego roku miasto złoży taki wniosek, który mamy już zresztą gotowy. W takiej formie przewiduję realizację tego przedsięwzięcia, by zminimalizować wydatki na ten cel – podkreślił prezydent Otwocka.

Łączna kwota przeznaczona na pomnik biało-czerwonej Iskry, po zmianach budżetowych na sesji 23 listopada, wynosi 100 tys. zł.

Pomysł ustawienia samolotu na terenie Otwocka zgłosił Filip Idzikowski, autor projektu „Niebo bez granic”. Biało-czerwona Iskra ma upamiętnić pilotów mjr. Tomasza Pajórka i mjr. Mariusza Oliwę, którzy zginęli 11 listopada 1998 r. przed pokazem lotniczym w Święto Niepodległości w Warszawie.

 

19 komentarzy do “Iskra studnią bez dna?

  • 1 grudnia 2021 o 09:37
    Permalink

    Pomysł zupełnie bez sensu. Samolot stał i odszedł 21 lat temu. Mało kto wie dlaczego w ogóle przyjechał do Otwocka. Stawianie dziś kolejnego i dorabianie teorii o upamiętnieniu pilotów, którzy zginęli 23 lata temu i o których mało kto pamięta w Otwocku (taka prawda) jest bez sensu. W rocznicę, rodziny pilotów pojadą na miejsce katastrofy, a w centrum miasta kwiaty złoży tylko prezydent i tyle.
    Jeśli za ten pomnik, który podobno jest niezwykle skomplikowany wezmą się urzędnicy z Otwocka to powstanie coś takiego jak parking przed Andriollego 36.
    Chodnik to jeden, jezdnia drugi a miejsca parkingowe dla inwalidów to trzeci poziom. Gdyby ktoś pomyślał, to miejsca parkingowe byłyby na obu końcach tej zatoczki i na poziomie chodnika. A po tej modernizacji niepełnosprawny na wózku będzie zasuwał po ulicy aż do przejścia dla pieszych aby wjechać na chodnik.
    Kto z Miasta odpowiada za przebudowę tego parkingu? Był ten As choć raz na miejscu? Czy po prostu zachowuje dystans społeczny od wszystkiego?
    Inwestycje po otwocku, wczoraj dziura, dziś parking, jutro samolot.

    Odpowiedz
  • 2 grudnia 2021 o 09:53
    Permalink

    Sam pomysł ustawienia ok.60 letniego samolotu treningowego , bo takim była TS 11 Iskra – w centrum Otwocka w dziwacznej pozycji zresztą – jest absurdalnym pomysłem i po prostu głupim .Bo niby komu i czemu ma to służyć .P.Filip Idzikowski , pomysłodawca tego kuriozum – niech go sobie ustawi u siebie w przedpokoju .Otwock ma zresztą , jak stwierdził zupełnie słusznie prezydent Otwocka p.Jarosław Margielski dużo ważniejszych spraw i inwestycji do załatwienia , niż realizację dziwacznych oraz całkowicie zbędnych , szpecących zresztą miasto inwestycji .Tak uważam .

    Odpowiedz
    • 2 grudnia 2021 o 21:09
      Permalink

      Zgadzam się w 100%. Taki lokalny „pseudopatriotyzm” – znak obecnych czasów.

      Odpowiedz
    • 4 grudnia 2021 o 02:17
      Permalink

      „szpecących” Takjest! To jakas absurdalna tandetna orientalna cepeliada.

      Odpowiedz
  • 3 grudnia 2021 o 09:47
    Permalink

    Popieram przedmówców .A malowanie starego samolotu na inny kolor za 60tys.zł. to znowu kolejne wyrzucone pieniądze w błoto .Zresztą dochodzą do tego inne duże koszty , ktorych nie widać końca .A po co to komu potrzebne ? To taki nowy miś na skalę naszych możliwości ? Nikomu przecież .Totalna bzdura i tyle .

    Odpowiedz
  • 3 grudnia 2021 o 10:28
    Permalink

    Jak mawiał klasyk – najlepiej zarabia się na drogich i słomianych, nikomu nie potrzebnych inwestycjach .Taką inwestycją jest ten samolot w centrum miasta .To ma być inwestycja na skalę naszych możliwości i to nie jest nasze ostatnie słowo – cyt.z klasyka .Niech to wystarczy za komentarz .

    Odpowiedz
  • 3 grudnia 2021 o 16:40
    Permalink

    Może ten pomnik ma pomóc jego pomysłodawcy poczuć się „kimś”? Oto ja, dałem miastu pomnik. Mam już dość bzdurnemu wydawaniu pieniędzy podatników. A jak trzeba komuś naprawdę pomóc, to nie ma pieniędzy. Ku pamięci lotników wystarczyłaby jakiś upamiętniająca tablica na fasadzie budynku, w jakiejś szkole czy urzędzie. Przecież oni nawet tu nie zginęli. Tak to można by obstawić pomnikami cały kraj, bo ktoś tam, gdzieś tam zginął na służbie. Niektórzy to naprawdę nie mają co robić. Oczywiście nie za swoje pieniądze.

    Odpowiedz
  • 4 grudnia 2021 o 02:11
    Permalink

    A mówilem. To w ogóle jest poroniony/porabany pomysl, tez co do estetyki. Niektórzy zyja jeszcze w epoce towarzysza G. Juz teraz wszyscy sie sie raczej smieja z Otwocka, a takim szajsem napewno tego nie polepszymy.

    Odpowiedz
  • 4 grudnia 2021 o 02:14
    Permalink

    „Samolot jest srebrny, a pomnik ma być biało-czerwony. ” Parodia…. :-((

    Odpowiedz
  • 8 grudnia 2021 o 23:32
    Permalink

    Stał samolot w Otwocku przez 30 lat to go zdewastowali. Jak go pocięto i wywieziono na złom to okazało się, że źle, no bo zabrali samolot! Jak pojawiła się konkretna idea powrotu samolotu do zrealizowania – to źle bo „ruski czołg” wróci. No co jest? A jak już samolot jest i to za darmo – to jest źle, bo będzie za drogo. (…) I tu można zakończyć wywód bo komentarze u góry na nic więcej nie zasługują.

    Ten pomnik za darmo pomylił się chyba Radnemu z tym z tektury, taśmy i drutu co mieliśmy w poprzednie wakacje. Bardzo ciekawy heppening ale „świniolot” szybko wylądował na śmietniku i to był właśnie piękny „miś na skale naszych możliwości”. Pomnik Niepodległości nie trafi nigdy na złom a w kwestiach „bezkosztowego” finansowania pomnika dla żołnierzy, którzy zginęli w Święto Niepodległości, radziłbym już wstrzymać się od głosu. Zwłaszcza w obecnych okolicznościach. To jest dobra rada. Naprawdę.

    „Bezkosztowy” to miał być samolot. Taki był ścisły warunek Rady Miasta o podjęciu uchwały o budowie pomnika.
    Został spełniony i warty ok 150 tyś zł. odrzutowiec TS-11 ISKRA nr 1629 jest własnością Miasta Otwock. Ale szary samolot, który stoi na kołach w Dęblinie to nie pomnik. To za komuny czołgi i armaty stawiane na betonie w każdym mieście i ważniejszych szlakach były pomnikami, pomnikami potęgi militarnej ZSSR. To już przeszłość. Pomnik Biało-Czerwonej Iskry to coś innego. To odrestaurowany samolot + postument + szachownica + otoczenie.

    Co do tych 100 tys. zł. Prezydent Otwocka i Rada Miasta podjęli bardzo mądrą decyzję REZERWUJĄC równowartość otrzymanego od MON samolotu. Bardzo dobrze. Te środki ZABEZPIECZĄ projekt w najtrudniejszej fazie rozruchu (tworzenia dokumentacji konstrukcyjnej i prac lokalizacyjnych). Będą też stanowić gwarancję w pozyskaniu kolejnych środków na projekt i uzyskania mocnego wsparcia od wykonawców jak Wojskowa Akademia Techniczna czy Wojskowe Zakłady Lotnicze i to zaznaczył Prezydent Margielski.

    Przypomnę, że projekt ISKRA jest jedynym, oddolnym projektem kulturalnym, który przetrwał najtrudniejszy dla otwockiej kultury okres i 2 lata ciężkiej pandemii z „kulturą zabitą dechami” i nie zgasł nawet w długą covidovą zimę mimo różnych problemów.

    W koncepcji najciekawszego projektu pomnika lotniczego wystartował ostatnio Radom. Razem z wojskiem mocna grupa inicjatora pomnika opracowała projekt oparty na dynamicznym rozejściu się uwaga – aż czterech samolotów ! Iskry odebrane zostały z Dęblina tydzień temu także Otwock ma bardzo piękną i mocną konkurencję, której życzę powodzenia!

    A naszej, „Biało-Czerwonej Iskrze” nr 5. aby do nas przyleciała i to z dużej litery!

    Odpowiedz
  • 9 grudnia 2021 o 21:36
    Permalink

    No nie, to totalny odlot! Oby więcej takich oddolnych incjatyw kulturalnych, tak miastu potrzebnych!!!. Najprostrzy pomysł na pozbycie się rzeczy niechcianych? – podarować komuś w prezencie. Obdarowany niech się martwi co z tym zrobić. Może MON znajdzie miejsce u siebie na dziedzińcu? A może w jakimś garnizonie, który nie zdążył na dynamiczne rozejście?
    A z drugiej strony to stal i węgiel są nam bardzo potrzebne.

    Odpowiedz
    • 10 grudnia 2021 o 00:16
      Permalink

      W dniu, w którym ukazał się artykuł zadzwoniło do mnie paru znajomych bardzo zainteresowanych przyjęciem Iskry w celu ekspozycji na fortach, muzeum i jakimś pagórku w małej miejscowości z lotniczą historią. (….) Kolejka na taki samolot jest bardzo długa. TS-11 ISKRA jest eksponatem muzealnym polskiej techniki i wojskowości a nie złomem. Replika Biało-Czerwonej Iskry nr 5 z wymalowanymi sylwetkami lotników na stateczniku upamiętnia katastrofę w Święto Niepodległości a projekt pomnika przestawiający wyrywający się z pękniętej szachownicy odrzutowiec ma ponadczasową, efektowną i symboliczną formę. Po rozpoczęciu rewitalizacji przez nas na Górze Lotników w Michalinie, projekt wspierają środowiska z RPA, szkoły organizują przy pomniku plenerowe lekcje historii a w ostatnim konkursie w Liceum Żagle 3 na 5 nagrodzonych prac – film, animacja i fotoreportaż dotyczyło historii lotników LIBERATORA i lokalnego bohatera AK Bronisława Kowalskiego. Jakieś wnioski?

      Odpowiedz
  • 10 grudnia 2021 o 11:37
    Permalink

    Miejsce eksponatów muzealnych jest w muzeum! Walory esteteczne, symbolika oraz dorabiana ideologia są dyskusujne. Ktoś chce na tym projekcie zarobić i tyle.

    W 2021 roku kończy się eksploatacja Iskier i samoloty szkoleniowe przechodzą na emeryturę. Pożegnalny lot zaplanowany jest na 15 sierpnia 2022. Przedmioty z demobilu powinny trafiać, zgodnie z intencją MON, które decyduje o nieodpłatnym zbyciu sprzętu, do muzeum lub stowarzyszenia:

    „Jedna z wycofanych iskier pod koniec poprzedniego roku została przekazana do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Jakie będą losy kolejnych? Jak nas poinformowała Małgorzata Weber, rzeczniczka prasowa Agencji Mienia Wojskowego, „w planie zagospodarowania mienia koncesjonowanego na rok 2021 opracowanym przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych zostały wpisane trzy sztuki samolotów TS-11 Iskra, ale w kolumnie »Uwagi« zapisano »do nieodpłatnego przekazania«. To oznacza, że o ich losie zdecyduje minister obrony narodowej. Po ogłoszeniu przez Biuro do spraw Programu »Zostań żołnierzem Rzeczpospolitej« MON o nieodpłatnym zbyciu mienia wojskowego będą one mogły trafić np. do muzeów lub jakiegoś stowarzyszenia”.

    Proponuję przekazać ten „dar” (o który ktoś usilnie musiał zabiegać) grupie rekonstrukcyjnej, dysponującej odpowiednim terenem oraz zrzeszającej miłośników lotnictwa.

    A pomnik upamiętniający katastrofę, już jest, znajduje się przy ulicy Bukowej w leśnym terenie nad Pogorzelską Strugą:

    Pomnik upamiętnia tragiczną katastrofę lotniczą. 11 listopada1998 r. zginęli tu: mjr pil. Tomasz Pajórek i mjr pil. Mariusz Oliwa. Ci doświadczeni piloci wystartowali samolotem „Iskra” z lotniska w Mińsku Mazowieckim. Mieli zbadać warunki pogodowe do defilady powietrznej nad Warszawą w dniu Święta Niepodległości. Pogoda była fatalna, samolot podczas lotu w chmurach uległ oblodzeniu i rozbił się w Śródborowie.

    Odpowiedz
    • 10 grudnia 2021 o 23:23
      Permalink

      Jest stosowna uchwała Rady Miasta z września 2019r. i decyzja Ministra z grudnia 2020r. o przekazaniu Iskry nr 1629 na pomnik Biało-Czerwonej Iskry w Otwocku wiec nie rozumiem po co te rozważania o rekonstruktorach.

      Zapewniam, ze od odrzutowca wolą zdecydowanie się piwa napić w suchym bunkrze, parę niemieckich mundurów albo Uaza na akcje.

      Pomnik Iskry Niepodległości jest ciekawy, ważny i symboliczny wiec będzie miał dużo anonimowych przeciwników. To normalne w Polsce przy patriotycznych i szczytnych projektach.

      Zwolenników i obrońców też, Hanno 😉

      Odpowiedz
    • 11 grudnia 2021 o 14:42
      Permalink

      No właśnie Hanno Genialny pomysł przecież jest w Otwocku muzeum i skansen militarny na terenie, to po co ściągać jeszcze ten samolot jak jest czołg i to za darmo! Nie wiem czy ten czołg jest polski i czy ma coś wspólnego z jakąś bitwą pancerną o Otwock albo Karczew ale tam mają przecież bunkry obok to może Iskrę na bunkrze postawić?? Tam są sami patrioci i miłośnicy to się napewno zaopiekują. A z historią to związany jest pmzeciez i pociąg pancerny! To on powinien stać bardziej w centum miasta a nie samolot! Tez pionowo! To od razu byłaby super wieża widokowa! Ludziom się napewno spodoba! Takie jest moje zdanie w tym temacie.

      Odpowiedz
    • 11 grudnia 2021 o 14:55
      Permalink

      No właśnie Hanno Genialny pomysł przecież jest w Otwocku muzeum i skansen militarny na terenie, to po co ściągać jeszcze ten samolot jak jest czołg i to za darmo! Nie wiem czy ten czołg jest polski i czy ma coś wspólnego z jakąś bitwą pancerną o Otwock albo Karczew ale tam mają przecież bunkry obok to może Iskrę na bunkrze postawić?? Tam są sami patrioci i miłośnicy to się napewno zaopiekują. A z historią to związany jest pmzeciez i pociąg pancerny! To on powinien stać bardziej w centum miasta a nie samolot! Tez pionowo! To od razu byłaby super wieża widokowa! Ludziom się napewno spodoba! Takie jest moje zdanie w tym temacie.

      Odpowiedz
  • 11 grudnia 2021 o 15:07
    Permalink

    No właśnie Hanno Genialny pomysł przecież jest w Otwocku muzeum i skansen militarny na terenie, to po co ściągać jeszcze ten samolot jak jest czołg i to za darmo! Nie wiem czy ten czołg jest polski i czy ma coś wspólnego z jakąś bitwą pancerną o Otwock albo Karczew ale tam mają przecież bunkry obok to może Iskrę na bunkrze postawić?? Tam są sami patrioci i miłośnicy to się napewno zaopiekują. A z historią to związany jest przeciez i pociąg pancerny! To on powinien stać bardziej w centum miasta a nie samolot! Tez pionowo! To od razu byłaby super wieża widokowa! Ludziom się napewno spodoba! Takie jest moje zdanie w tym temacie.

    Odpowiedz
    • 30 grudnia 2021 o 20:00
      Permalink

      My nie chcemy w Otwocku tego pomnika.. Prosimy o referendum.

      Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.