Gmina przejmie drogi serwisowe

Prawdopodobnie już za rok lokalne drogi, które powstały w ramach budowy dróg ekspresowych S2 i S17 oraz autostrady A2, przejdą formalnie pod zarząd gminy. Jak dotąd nie zostało to uzgodnione z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, co rodzi pewne nieporozumienia

Drogi ekspresowe S2 i S17 oraz autostrada A2 poprzecinały kilka gmin powiatu otwockiego, ale najbardziej Wiązownę. Oplata je spora sieć tak zwanych dróg serwisowych. Podlegają one GDDKiA, ale ta oczekuje, że będą zajmować się nimi samorządy. To wymaga jednak zmian prawa własności. Ta kwestia była jednym z tematów podjętych na ostatniej sesji rady gminy. Chodziło o uchwałę w sprawie woli przejęcia tych dróg przez gminę Wiązowna.

– Ta uchwała ma charakter intencyjny, porządkujący. W związku z rozproszeniem przepisów chcemy ujednolicić i precyzyjnie określić, kto będzie zajmował się drogami serwisowymi. Dzięki tej uchwale będziemy mogli podjąć kolejne kroki, a ostatecznie podpisać porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie przejęcia zarządu nad tymi drogami – wyjaśniał wójt Janusz Budny. – Oczywiście wcześniej GDDKiA musi dokonać pewnych czynności, takich jak wygaszenie trwałego zarządu, podzielenie nieruchomości, wydzielenie dróg serwisowych z dróg ekspresowych i autostrad, gdzie będą miały one odrębny numer nieruchomości. Musimy otrzymać instrukcje i ogólne warunki kontraktu. Do tego czasu GDDKiA będzie zobowiązana utrzymywać te drogi, a nie tak jak do tej pory oczekiwać, że będą to robiły samorządy: gminy i powiat, chociaż nie jest to uregulowane chociażby z tytułu własności – podkreślał wójt.

Pod tym względem lokalne samorządy trzymają wspólny front. Te działania zostały ustalone na spotkaniu wszystkich wójtów, burmistrzów, prezydenta i starosty powiatu otwockiego z dyrektorem do spraw utrzymania GDDKiA Oddział Warszawa. Można więc oczekiwać, że każda z gmin przejmie w przyszłości drogi serwisowe na swoich terenach. – Zakładamy, że mniej więcej rok po podjęciu takich uchwał będziemy mogli podpisać porozumienia i zajmować się w sposób właścicielski zarządzaniem tymi drogami – ocenia wójt Budny.

Komisja infrastruktury Rady Gminy Wiązowna zaopiniowała ten projekt pozytywnie. Podczas sesji żaden z radnych nie miał wątpliwości, że takie działania są konieczne, i wszyscy zagłosowali za przyjęciem uchwały. Trzeba jednak pamiętać, że to poważne obciążenie dla gminnego budżetu. Na terenie Wiązowny są do przejęcia 44 kilometry dróg serwisowych, a roczny koszt utrzymania kilometra drogi gminnej wynosi ponad 12 tys. zł. Po stronie wydatków kwota wzrośnie zatem o przeszło pół miliona złotych rocznie. – Finansowo z pewnością nam się to nie opłaca, bo te wydatki musimy udźwignąć sami. Jednak przejmując w zarząd drogi od GDDKiA, będziemy mogli o nie właściwie zadbać. Zależy nam, by utrzymywać w dobrym stanie drogi znajdujące się na terenie gminy. To rola dobrego gospodarza – ocenia sekretarz gminy Wiązowna Anna Rosłaniec.

pds

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.