Dróżniczówka na drodze do renowacji

Władzom Otwocka udało się przejąć zabytkowy domek dróżnika zlokalizowany przy skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej z ul. Filipowicza. Miasto rozważa stworzenie w nim punktu doładowań Karty Metropolitalnej

fot. UM Otwocka

SYLWIA WYSOCKA

Plany dotyczące rewitalizacji zabytkowego domku dróżnika przy ul. Armii Krajowej 8a w Otwocku wreszcie mogą zostać zrealizowane. Do tej pory miasto nie mogło przystąpić do żadnych prac ani ubiegać się o dofinansowanie na rewitalizację obiektu, ponieważ nie było jego właścicielem. Budynek znajduje się na działce stanowiącej teren kolejowy zamknięty, figuruje w ewidencji środków trwałych PKP SA, a jego użytkownikiem wieczystym były PKP PLK SA. W środę, 20 kwietnia, po blisko dwóch latach starań, spółka nieodpłatnie przekazała miastu zabytkowy domek dróżnika wraz z dokumentacją techniczną. Protokół przekazania podpisali Rafał Lebiedziński – zarządca rejonu z PKP SA, Mirosław Kulpa – naczelnik sekcji eksploatacji Warszawa Wschód, i Włodzimierz Sokołowski – główny inżynier ds. budynków i budowli z PKP PLK SA, oraz prezydent Jarosław Margielski.

– Od teraz Otwock jest właścicielem tego obiektu. Naszym pierwszym krokiem będzie wykonanie niezbędnej dokumentacji projektowej, aby móc ubiegać się o dofinansowanie zewnętrzne na jego renowację – poinformował w mediach społecznościowych prezydent Jarosław Margielski, podkreślając, że to właściwe działanie, bo domek dróżnika jest niemym świadkiem historii Otwocka i jednym z najstarszych budynków w mieście.

Według Karty Ewidencyjnej Zabytku Nieruchomego opracowanej przez mgr. inż. arch. Jakuba Andrzejewskiego Domek Dróżnika Kolei Nadwiślańskiej przy ul. Armii Krajowej 8a powstał ok. 1880 r. Budynki techniczne związane z linią kolei nadwiślańskiej były wznoszone jako murowane, jednak większość obiektów stacyjnych i mieszkalnych była drewniana. Jak czytamy we wspomnianej karcie ewidencyjnej, do takiej kategorii należą koszarki, czyli domki dróżnika. Budowano je w celu zabezpieczenia i do obsługi ruchu kolejowego na danym odcinku, często na skrzyżowaniu drogi żelaznej z drogą kołową. Wielokrotnie domki dróżnika były usytuowane z dala od siedzib ludzkich. Dróżnik musiał stale nadzorować szlak kolejowy i nie mógł dochodzić lub dojeżdżać na służbę, dlatego budowano zwykle dwuizbowe domy z sienią wejściową i towarzyszącym budynkiem gospodarczym. Tak było w przypadku budynku koszarki w Otwocku, która początkowo znajdowała się z dala od siedzib ludzkich na południe od osady letniskowej Otwock. Budynek powstał prawdopodobnie w czasie budowy linii kolejowej lub w latach 80. XIX w. i został wybudowany na podstawie powtarzalnego dla całej linii projektu domu dróżnika. Autor projektu nie jest znany. Nieznana jest także dokładna historia domku dróżnika. Ostatni lokatorzy wyprowadzili się z niego po 2010 roku.

Dróżniczówka jest w bardzo złym stanie technicznym i znajduje się pod opieką konserwatora. Zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi z kwietnia 2021 roku budynek wymaga posprzątania i generalnego remontu, uzupełnienia zużytych części konstrukcyjnych, wykonania bezawaryjnego odprowadzania wód opadowych z dachu oraz przywrócenia w oryginalnym kształcie i wyglądzie części stolarki okiennej i drzwiowej.

Teraz miasto jako właściciel obiektu zleci wykonanie niezbędnej dokumentacji projektowej, aby móc ubiegać się o dofinansowanie zewnętrzne na renowację zabytku. W planach jest rozebranie budynku i przeniesienie go w inne miejsce na terenie miasta w celu odtworzenia. – Będziemy szukali dla domku dróżnika dogodnego miejsca w okolicy dworca PKP. Jego charakter musi zostać zachowany. Rozważamy zlokalizowanie tam m.in. punktu doładowań Karty Metropolitalnej, oczywiście po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków – informuje prezydent Margielski.

fot. UM Otwocka

One thought on “Dróżniczówka na drodze do renowacji

  • 29 kwietnia 2022 o 12:25
    Permalink

    Jeśli już postanowiono, że ten domek ma być zachowany, to niech to będzie mini-skansen pokazujący w jakich warunkach kiedyś mieszkali dróżnicy – od końca XIX w do początku XXI w. Obecna lokalizacja, na przeciw Gurewicza, jest dobra. Nie przenoście go. Domek dróżnika postawiony na stacji PKP jako punkt doładowań? Już lepiej niech zostanie gdzie jest.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.