Nowe autobusy już od maja

Od maja w powiecie otwockim zaczną kursować dwie nowe „L-ki”. Będą to miejskie autobusy linii L50 łączącej Wiązownę z Józefowem i L51 kursujące z Karczewa do Otwocka. Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął przetarg na obsługę kilku podwarszawskich linii autobusowych, do których zaliczają się także kursujące już wcześniej linie L20 i L22 łączące Wiązownę z Otwockiem. Autobusy będą dowozić mieszkańców gmin do SKM-ki, którą dojadą do Warszawy

SYLWIA WYSOCKA

To bardzo dobra wiadomość dla tych mieszkańców, którzy korzystają z lokalnego transportu publicznego. ZTM rozstrzygnął przetarg na obsługę czterech linii poprawiających połączenie Karczewa, Otwocka, Wiązowny i Józefowa z Warszawą. Dwie z nich to dobrze znane w Otwocku autobusy L20 i L22, ale będą też nowe linie. Autobusy L50 zaczną kursować na trasie z Józefowa do Kącka, a linia L51 umożliwi mieszkańcom Karczewa dojazd do PKP w Otwocku.

Największą liczbę punktów w przetargu otrzymało przedsiębiorstwo PKS z Grodziska Mazowieckiego. Zrealizuje ono usługi transportu za kwotę 24 mln 92 tys. 289 zł, druga oferta konsorcjum PKS z Tarnobrzega i MARKPOL z Mielca opiewała na kwotę 24 mln 208 tys. 117 zł. Potrzebne były uchwały gmin o zwiększeniu wydatków na transport publiczny, ponieważ pierwotnie na sfinansowanie tego zadania zabezpieczono kwotę 18 mln 852 tys. 542 zł. Poszczególne samorządy musiały podjąć uchwały dopuszczające zwiększenie kwot przeznaczonych na uruchomienie autobusów, które dzięki temu będą kursować od 1 maja 2022 roku do 31 lipca 2025 roku.

Zgodnie z wymogami organizowanego przez ZTM przetargu w autobusach obsługujących wszystkie linie będą honorowane bilety Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, takie jak dobowe, trzydniowe, weekendowe, weekendowe grupowe, 30-dniowe, 90-dniowe, bilety imienne dla dziecka z rodziny posiadającej troje dzieci, bilety seniora. Pozostaną także uprawnienia do ulgowych albo bezpłatnych przejazdów środkami lokalnego transportu zbiorowego w Warszawie wynikające z aktów prawa miejscowego uchwalonych przez Radę Miasta Stołecznego Warszawy i inne właściwe organy miasta, bilety emitowane lub honorowane przez inne podmioty, które zawarły w tej sprawie stosowne umowy z władzami Warszawy. Honorowane będą też uprawnienia do bezpłatnych przejazdów pasażerów posiadających obowiązującą w gminie imienną Kartę Mieszkańca.

Z autobusu na internetowych forach cieszą się już mieszkańcy Karczewa, którzy piszą, że dzięki linii L51 będą „bliżej cywilizacji”. W przeciwieństwie do linii prywatnych autobus ZTM będzie kursował siedem dni w tygodniu i w święta. Również za pośrednictwem mediów społecznościowych burmistrz Karczewa Michał Rudzki poinformował, że trasa autobusu będzie prowadziła od ronda na ul. Kraszewskiego (przy sklepie Lidl w Otwocku), a dalej ulicami: Wyszyńskiego, Świderską, Warszawską, Stare Miasto, Mickiewicza, Karczewską, Hożą, Andriollego, Powstańców Warszawy, Orlą do PKP Otwock. – Cieszę się, że uruchamiając tę linię, zakończymy okres znacznego wykluczenia komunikacyjnego naszych mieszkańców, który nastąpił w efekcie wybuchu pandemii. Jestem głęboko przekonany, że to kolejny, ale nie ostatni, krok w kierunku coraz lepszego skomunikowania naszej gminy – podkreślił burmistrz Rudzki.

Druga nowa linia L50 połączy gminę Józefów z gminą Wiązowna. – Założeniem nowego autobusu ZTM jest połączenie najbardziej oddalonych i nieskomunikowanych dotąd rejonów miasta z centrum Józefowa i punktami przesiadkowymi, tj. PKP Józefów i linią 702. Dzięki temu mieszkańcy okolic ul. Wiązowskiej czy ul. Nadwiślańskiej łatwiej dostaną się do pociągu, urzędu miasta, Miejskiego Ośrodka Kultury czy przychodni – informuje rzeczniczka urzędu w Józefowie Krystyna Olesińska. Linia powstała z inicjatywy władz Józefowa i Wiązowny.

Główna trasa autobusu linii L50 na terenie Józefowa będzie prowadziła ul. Wiązowską i ul. Piłsudskiego do pętli przy ul. Wyszyńskiego (przy pomniku Józefa Piłsudskiego). Dodatkowo autobus będzie wykonywał 10 kursów pętlą po mieście ulicami: Wyszyńskiego, 3 Maja, Graniczną, Nadwiślańską, Wyszyńskiego, z powrotem Piłsudskiego i Wiązowską. Poza granicami miasta autobus będzie jechał przez Emów, Wiązownę, Stefanówkę, Boryszew, Duchnów i kończył trasę w Kącku.

Władze Józefowa zdecydowały, że mieszkańcy, którzy posiadają wydany przez miasto Bilet Metropolitalny, będą mogli podróżować autobusem bezpłatnie, przy czym karta nie musi być doładowana. Rozkład jazdy zostanie podany po 26 kwietnia, będzie dostępny na stronie http://www.wtp.waw.pl.

W rozmowie z „Linią” rzecznik ZTM Tomasz Kunert poinformował, że obecnie trwają ostatnie kontrole infrastruktury przystankowej podmiejskich autobusów, żeby 1 maja mogły one zgodnie z planem wyruszyć w trasę.

 

„L-ka” nie wjedzie na Ługi

Autobus linii L51 będzie kursował od maja, ale przynajmniej na razie nie wjedzie na pętlę na osiedlu Ługi. Aby tak się stało, trzeba zaprojektować tam specjalny peron, a na to na razie nie ma pieniędzy…
Na czwartkowej sesji burmistrz Michał Rudzki zaproponował przesunięcie w budżecie 30 tys. zł na zaprojektowanie specjalnego peronu umożliwiającego usytuowanie przystanku linii L51 przy ul. Bema na osiedlu Ługi. Jest to wymóg ZTM, żeby autobus mógł zatrzymywać się w tym miejscu. Większość radnych, poza reprezentującymi osiedle Mateuszem Stanaszkiem, Piotrem Kwiatkowskim
i Aleksandrą Kowalczyk, była sceptyczna wobec przesuwania pieniędzy na ten cel, argumentując, że jest to kwestia do omówienia na komisjach w kontekście innych pilnych potrzeb inwestycyjnych w gminie. Ostatecznie propozycja burmistrza nie spotkała się z akceptacją większości radnych, więc autobus będzie jechał ulicami Mickiewicza i Karczewską, nie wjeżdżając na osiedle.
Jak skomentował dla „Linii” przewodniczący komisji budżetowej Jarosław Jobda, priorytetem było uruchomienie linii łączącej Karczew
z Otwockiem, gdzie są: SKM-ka, szpital, starostwo, instytucje kultury itp. Uruchomienie linii kosztowało Karczew więcej, niż pierwotnie zakładano w rozmowach z ZTM. – Ceny większości inwestycji rosną, więc chociaż jesteśmy otwarci na rozmowy dotyczące przystosowania przystanku na Ługach, musimy pamiętać także o innych inwestycjach, przede wszystkim tych planowanych wcześniej w budżecie – podkreśla Jobda. SW

 

4 komentarze do “Nowe autobusy już od maja

  • 29 kwietnia 2022 o 16:29
    Permalink

    , trzeba zaprojektować tam specjalny peron, a na to na razie nie ma pieniędzy…
    Na czwartkowej sesji burmistrz Michał Rudzki zaproponował przesunięcie w budżecie 30 tys.

    Zamiast robić niepotrzebne roboty na osiedlu, jak skweru place zabaw itp, powinni natychmiast zrobić ten „peron”, środki są i to w nadmiarze.
    Ale ani burmistrz, ani radni nie przejmują się osobami starszymi i niepełnosprawnymi, które zamiast korzystać z pętli na osiedlu, muszą kuśtykać na Mickiewicza, często o łasce, czy kuli.
    Nadal też pozostaje nie rozwiązana sprawa dojazdu do przychodni, która po przenosinach z centrum stała się dla wielu trudno dostępną.

    Odpowiedz
    • 1 maja 2022 o 15:14
      Permalink

      Jesli l51 nie wiedzie na ługi to mieszkańcy osiedla będą nadal wyłączeni z komunikacji , bo przysyanek ptzy światłach jes bardzo daleko od końca ługów ul andersa roweckiego

      Odpowiedz
    • 3 maja 2022 o 16:03
      Permalink

      Umiesz czytać ze zrozumieniem? Przecież Burmistrz i trzech radnych było za przekazaniem funduszy na peron. Pretensje można rościć do większości radnych. Dojazd do przychodni to inna kwestia, którą miasto powinno się zająć.

      Odpowiedz
      • 4 maja 2022 o 07:07
        Permalink

        A Pan Burmistrz Rudzki dokładał się do SKM-ki?

        Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.