Jak wybrać dobrą kawę?

Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym kawoszem, czy zaprawionym w boju domowym baristą, chcesz, aby kawa, którą serwujesz, była jak najlepsza. Popularne marki kaw z sieciówek nie zawsze są najwyższych lotów i uwodzą raczej ceną niż smakiem czy aromatem. Lepiej zatem poszukać produktów z wyższej półki. Czym się przy tym kierować, na co zwrócić uwagę i jak ocenić, czy dana kawa rzeczywiście jest dobrej jakości?

Przed zakupem kawy dokładnie obejrzyj paczkę i przeczytaj etykietę. Idealnym opakowaniem jest gruba, najlepiej trójwarstwowa torebka, doskonale zaś – jeśli została ona wyposażona w filtr jednokierunkowy (wyczuwalne plastikowe kółko wewnątrz opakowania). Torebka nie powinna mieć okienek czy być przezroczysta, ponieważ światło i powietrze nie służą jakości kawy, o czym warto pamiętać również podczas jej przechowywania.

Wiele osób za najistotniejsze uważa pochodzenie kawy. Koneserzy potrafią odróżnić ziarna z Ameryki Środkowej, np. Gwatemali czy Kostaryki (lekko owocowe i kwaskowe w smaku), od tych z Ameryki Południowej (słodsze, z posmakiem czekolady, karmelu lub miodu), Afryki, np. Etiopii lub Kenii (nuty kwiatowe, posmak owoców, np. jagód, cytrusów czy brzoskwiń), czy Azji (nuty drzewne i ziemne oraz niska kwasowość). Są to jednak nuty tak subtelne, że w praktyce większość konsumentów ich nie wyczuwa. Na ostateczny smak ziaren ma wpływ także szereg innych czynników, np. wysokość upraw nad poziomem morza, gleba, nasłonecznienie, opady, obróbka ziarna itp.

Jeśli chodzi o rodzaj ziaren i stopień wypalenia, warto kierować się tym, w jaki sposób będziemy kawę parzyć. Te, które zaleca się do konkretnych urządzeń, są zwykle najbardziej esencjonalne, np. ziarna do parzenia espresso w ekspresie ciśnieniowym, kawiarce lub tzw. french pressie są zwykle mieszankami ciemno palonych ziaren kaw z różnych regionów, o różnym profilu smakowym. Te do parzenia w ekspresie przelewowym są z kolei jaśniejsze i matowe, a przy tym pochodzą zazwyczaj z jednej plantacji. Stopień wypalenia ziaren kawy decyduje nie tylko o tym, jak je parzyć, jak smakuje czy pachnie, ale przede wszystkim o ilości kofeiny. Krótkie, jasne palenie gwarantuje jej najwięcej. Średnie zapewnia słodszy smak, a ciemne – lekko wędzony aromat i najmniejsze pobudzenie. Dla przeciętnego kawosza najistotniejszą kwestią będzie rodzaj ziaren – do najpowszechniejszych należą arabica i robusta. Pierwsza ma niską kwasowość, dominują w niej słodkie nuty, ma znacznie więcej olejków zapachowych, po zaparzeniu jest bardziej gęsta i oleista, jest także droższa. Robusta zawiera więcej kofeiny i wyróżnia ją charakterystyczna goryczka.

 

Jakie kawy poleca Naturalnie Zdrowe?

Kawę mieloną Pellini Top – jedna z najszlachetniejszych kaw mielonych, pochodząca od cenionego włoskiego producenta. Nazywana jest okrętem flagowym marki. Powstaje w 100% z ziaren arabiki w kilku odmianach i starannie dobranej kompozycji. Ma intensywny aromat i delikatny, słodkawy posmak. Zawiera niewielkie ilości kofeiny, więc można się nią delektować do późnego popołudnia bez obaw o problemy z zaśnięciem. Polecana jest do sporządzania espresso, sprawdzi się też w ekspresach czy kawiarkach.

 

Kawę ziarnistą Pellini Espresso Bar Vivace – składa się w 70% z ziaren arabiki i w 30% z robusty. To połączenie gwarantuje delikatny, zrównoważony smak oraz przyjemny, nadający charakteru orzechowy aromat. Średnia zawartość kofeiny sprawia, że można ją pić rano lub w południe. Polecana jest szczególnie jako typowe włoskie espresso, ale przygotowane z niej cappuccino czy latte też będą pyszne.               

 

Kawę ziarnistą Vergnano Gran Aroma – pochodzi z najstarszej, działającej od XIX w., włoskiej palarni kawy Caffe Vergnano. Marka ta uchodzi za gwaranta jakości surowca i dbałości o detale podczas powolnego procesu palenia. Gran Aroma to jej najchętniej wybierany produkt. Mieszanka składa się w 60% z arabiki, a w 40% z robusty. Kompozycję wyróżnia intensywny, nieco ostrzejszy smak z charakterystyczną kwasowością i wspaniały zapach. Ilość kofeiny jest stosunkowo duża, dlatego ten rodzaj kawy zaleca się pić raczej na początku dnia. Szczególnie polecana do używania w ekspresach ciśnieniowych i kawiarkach, ale sprawdzi się też przy parzeniu tradycyjnym. Idealna w wersji czarnej, jednak komponuje się także ze spienionym mlekiem.

 

Kawę mieloną zieloną z Brazylii – należy do najpopularniejszych surowców handlowych na świecie, a jej popularność jako zdrowszego zamiennika tradycyjnych kaw stale rośnie. Jest to również produkt uzyskiwany z ziaren kawowca, tyle że nie poddaje się ich wypalaniu. Ma delikatny smak i aromat, jasną barwę i inne właściwości. Występuje w niej silny przeciwutleniacz – kwas chlorogenowy, który w czarnej kawie ulega zniszczeniu pod wpływem temperatury palenia ziaren. Kwas ten zmniejsza stopień przenikania cukru do krwi, co sprawia, że picie zielonej kawy wspomaga efekty diet odchudzających. Zawiera też wapń, fosfor, witaminy z grupy B i polifenole. Nadaje się do parzenia w tradycyjny sposób.

materiał płatny

One thought on “Jak wybrać dobrą kawę?

  • 12 maja 2022 o 12:26
    Permalink

    Kawę od lat kupuję w palarni kawy, zaraz obok mojego bloku. Lubię espresso z afrykańskich kaw i do tego gazowana cisowianka, to najlepszy poranny duet 🙂

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.