Czym zastąpić mąkę pszenną?

Mąka pszenna jest podstawowym składnikiem naszej codziennej diety – znajduje się bowiem nie tylko w pieczywie, lecz także naleśnikach, ciastach, ciasteczkach, gofrach, wafelkach, makaronach, ba! Nawet w zupach, panierkach czy warzywach na gęsto. Stanowi także składnik wielu wysoko przetworzonych produktów spożywczych i gotowych dań, np. purée. Ten nadmiar nie służy naszemu zdrowiu. Gdzie zatem szukać zamienników?

Pszenica jest trzecim najczęściej uprawianym zbożem na świecie (po kukurydzy i ryżu) i uchodzi za podstawowy produkt spożywany przez człowieka. O ile jednak w starożytności rzeczywiście mogła poszczycić się dużą ilością wartości odżywczych, o tyle w dzisiejszej, genetycznie zmodyfikowanej odmianie zawartość cennych składników jest o ponad 30 proc. mniejsza, za to inne substancje, dodane do niej w celu maksymalizacji plonów, sprawiają, że pszenica spożywana zbyt często bardziej szkodzi naszej fizjologii, niż ją wspiera. Dotyczy to zwłaszcza białej mąki, która jest wytwarzana z 60-procentowego wyciągu z ziaren, co oznacza, że aż 40 proc. z nich zostało usunięte w procesie oczyszczania, w tym otręby i zarodki, które stanowią źródło składników odżywczych, witamin B1, B2, B3, E, kwasu foliowego, wapnia, fosforu, cynku, miedzi, żelaza i błonnika. Niestety nawet produkty pełnoziarniste powstają ze szczepów naszpikowanych substancjami chemicznymi i poddanych działaniu promieni gamma i rentgenowskich, co prędzej czy później prowadzi do wystąpienia nietolerancji żywnościowych i innych chorób cywilizacyjnych. Aż u 8 na 10 osób mających problemy z trawieniem, cierpiących na otyłość, zespół jelita drażliwego, zaparcia i skurcze, cukrzycę, zapalenie stawów, artretyzm czy choroby serca problemy te można bezpośrednio powiązać ze spożywaniem pszenicy, a wyeliminowanie jej z diety sprawia, że większość objawów ustępuje w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Za główny czynnik chorobotwórczy uznaje się aglutyninę kiełków pszenicy, tzw. WGA, która (każde ziarno pszenicy zawiera ok. 1 mikrograma aglutyniny) nawet w minimalnych ilościach może okazać się immuno-, kardio- czy neurotoksyczna. Niebezpieczny bywa również gluten, także wówczas, gdy organizm go toleruje, ponieważ zawarta w nim gliadyna, spożywana często i w dużych ilościach, zwiększa przepuszczalność jelit i zaburza prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego. Co więcej, pszenica i wytwarzane z niej produkty są silnie uzależniające (tak działają obecne w nich gluteomorfiny), co sprawia, że szczególnie trudno z nich zrezygnować lub choćby ograniczyć ich ilość w codziennej diecie.

Inne ziarna

Na szczęście na rynku nie brakuje zdrowszych substytutów pszenicy. Do najpopularniejszych należą choćby mąka orkiszowa, ryżowa, kokosowa, migdałowa, gryczana (polecana diabetykom ze względu na niski indeks glikemiczny) czy jaglana (idealna w sezonie jesienno-zimowym, ponieważ działa przeciwprzeziębieniowo), ale lista zamienników z roku na rok (wraz z rosnącą świadomością konsumentów i upowszechnianiem się wiedzy o zdrowym odżywianiu) jest coraz dłuższa. Oprócz mąk wytwarzanych z ziaren zbóż, np. prosa, jęczmienia czy żyta, pojawiają się także te niezbożowe, takie jak mąki z amarantusa czy quinoa (bezglutenowe), z orzechów (kokosów, migdałów, arachidowych, laskowych lub włoskich), a nawet z kasztanów, kukurydzy, soi czy cieciorki.

Jakie mąki poleca Naturalnie Zdrowe?

Mąkę orkiszową białą typ 500

Orkisz to jedno z najstarszych zbóż, a przy tym najmniej zmodyfikowane od pradawnych czasów. Jest stosunkowo łatwy w uprawie i nie wymaga nawożenia środkami chemicznymi, dlatego bardzo często poleca się go jako produkt ekologiczny, naturalny, dzięki czemu jest lepiej absorbowany przez nasz organizm (rzeczywiście jest najlepiej przyswajalny). „Pięćsetka” to najbardziej uniwersalny typ mąki, który nadaje się do praktycznie każdego rodzaju wypieków, a także do placków, klusek czy zagęszczania sosów i zup. Ma lekko wyczuwalną orzechową nutę.

Mąkę orkiszową jasną typ 700

Typ 700 jest stosunkowo rzadki na rynku. Mąka ta ma jasną barwę, zbliżoną do pszennej, choć nieco różni się od niej smakiem, który jest bardziej wyrazisty. Sprawdzi się do wypieku ciast i chleba, ciasteczek, biszkoptów, pizzy czy pierogów.

 

Mąkę orkiszową razową typ 2000

Powstaje w wyniku mielenia całych ziaren zboża. Charakteryzuje się silnie orzechowym aromatem i słodkawym smakiem. Nadaje się do wypiekania chleba czy bułeczek, przygotowania domowych wafli i gofrów, muffinek, klusek czy makaronu. Jest źródłem węglowodanów złożonych, cennych aminokwasów, białka, magnezu i witaminy B6.

 

Stacjonarny sklep firmowy i odbiory osobiste zamówień ze sklepu internetowego:
Otwock, ul. Słowicza 2

tel. 570 351 836 | sklep@naturalniezdrowe.pl | www.naturalniezdrowe.pl

materiał płatny

One thought on “Czym zastąpić mąkę pszenną?

  • 18 maja 2022 o 06:49
    Permalink

    Orkiszowa, ryżowa, kokosowa, migdałowa,
    Ludzie, na czyją to kieszeń.
    A gdzie żytnia, kukurydziana?
    Czy na prawdę w Otwocku mieszkają milionerzy?

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.