Potrzebny autobus do centrum

Mieszkańcy osiedla Morskie Oko i otwockiej części Ługów podpisali się pod petycją do władz miasta, w której domagają się uruchomienia autobusu do centrum Otwocka. Radni poprosili o przeanalizowanie kosztów utworzenia takiego połączenia

SYLWIA WYSOCKA

Na początku maja w powiecie otwockim zaczęły kursować nowe lokalne linie autobusowe, tzw. L-ki. Już wtedy mieszkańcy osiedli Morskie Oko i Ługi, które są oddalone od centrum Otwocka, mówili, że mają ograniczone możliwości dotarcia komunikacją publiczną np. do dworca PKP czy szkół. Dostępne linie autobusowe to rzadko kursujący autobus 702, który ma przystanek przy ul. Batorego, lub linia L51 jadąca do dworca PKP od ul. Warsztatowej w Otwocku przez cały Karczew. Nie widząc w perspektywie najbliższych kilku miesięcy możliwości poprawy takiego stanu rzeczy, mieszkańcy wzięli sprawy w swoje ręce i przekazali radzie miasta petycję w sprawie uruchomienia nowej linii autobusowej łączącej osiedla od pętli przy kościele Miłosierdzia Bożego przy ul. Danuty na Ługach z centrum miasta i dworcem PKP.

Radni rozpatrywali pismo na posiedzeniu komisji skarg, wniosków i petycji w poniedziałek, 16 maja. Na spotkaniu była obecna autorka wniosku, która mieszka na jednym ze wspomnianych osiedli. Poinformowała ona, że zdecydowana większość osób, z którymi udało się jej porozmawiać, popiera pomysł uruchomienia nowego autobusu. – Niedawno uruchomiona linia L51 w żaden sposób nie ułatwia mieszkańcom tych osiedli komunikacji z centrum miasta. Ludzie bardzo narzekają. Naszą sugestią jest uruchomienie autobusu, który jechałby ulicami: Danuty, Generalską, Karczewską, Batorego, Matejki i dalej do dworca PKP –  tłumaczyła mieszkanka.

Naczelnik wydziału gospodarki komunalnej Andrzej Hałaczkiewicz poinformował, że sprawa uruchomienia linii autobusowej na tej trasie nie była w ostatnim czasie rozpatrywana, mimo to miasto może wystąpić np. do Zarządu Transportu Miejskiego o oszacowanie kosztów uruchomienia takiego połączenia. – Na pewno jest to zasadne, ale trzeba mówić o kosztach – podkreślił naczelnik. – Należałoby wskazać trasę, policzyć wozokilometry. Przetargi na obsługę lokalnych linii, które odbyły się ostatnio, pokazały, że cena za wozokilometr wynosi znacznie powyżej 8 zł. Uruchomienie takiej linii wiązałoby się z zaangażowaniem znacznych środków. Autobusy L20 i L22 kursujące dzięki współpracy z ZTM w tym roku będą kosztować 1 mln 169 tys. zł, a w 2023 roku – ponad 1 mln 900 tys. zł – poinformował Hałaczkiewicz.

Do pomysłu mieszkańców odniosła się radna Magdalena Nowak. – Jako mieszkanka osiedla widzę potrzebę uruchomienia tego autobusu i dostrzegam problemy związane z jego brakiem, ale zdaję sobie także sprawę z tego, że są to ogromne koszty dla gminy – przyznała. Biorąc pod uwagę petycję mieszkańców, przewodniczący komisji Andrzej Gurdziel skierował do prezydenta Otwocka wniosek o przeanalizowanie możliwości uruchomienia linii łączącej osiedla Morskie Oko i Ługi z centrum miasta. Radni z komisji jednomyślnie poparli wniosek i oczekują przedstawienia przez urząd kalkulacji kosztów uruchomienia autobusu i możliwości miasta w tym zakresie.

Jak poinformowało biuro prasowe urzędu miasta, prezydent Jarosław Margielski uważa, że uruchomienie takiego połączenia komunikacyjnego jest konieczne, i będzie podejmował działania w tym kierunku. – Będziemy starali się wygospodarować w budżecie miasta środki, które pozwolą na uruchomienie linii autobusowej łączącej osiedle Ługi (po stronie Otwocka) i Morskie Oko ze stacją PKP. Rozważamy też połączenie Świdra z centrum miasta – mówi prezydent Margielski. – Oczywiście po uruchomieniu powstającego w okolicy centrum handlowego będziemy prowadzili rozmowy z inwestorem odnośnie do możliwości jego partycypacji w kosztach funkcjonowania tej linii – zapowiada prezydent.

3 komentarze do “Potrzebny autobus do centrum

  • 25 maja 2022 o 13:33
    Permalink

    Ługi od strony Otwocka się mocno rozbudowują tak że komunikacja będzie bardzo potrzebna. Niestety ale chyba drogi są tam nie odpowiednie na autobus ZTM bo oni bardzo marudzą odnośnie nierówności na asfalcie itp. Linia 51 mogła by być przedłużona i zamiast kończyć na Kraszewskiego mogła by skręcić w Batorego potem w Okrzei i dalej robić petle wokół osiedla czyli Hallera – Generalska – Danuty – Ługi i powrot w Okrzei Batorego i przed Karczew do PKP. Minus takiego rozwiazania to długość jazdy z osiedla na PKP.

    Odpowiedz
    • 26 maja 2022 o 11:57
      Permalink

      Nie zapominajcie o Śródborowie!!!! Proszę zwiększcie częstotliwość kursowania L20!!!!

      Odpowiedz
  • 25 maja 2022 o 17:18
    Permalink

    widać są tacy rachmistrze, że ominięcie kilkutysięcznego osiedla się opłaca.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.