Nowy azyl i awaria oświetlenia

Drogowcy zmodernizowali azyl dla pieszych na drodze z Otwocka do Celestynowa na wysokości PKP Pogorzel Warszawska. – Teraz jest ciaśniej, a do tego jest wyższy krawężnik, o który łatwo zaczepić kołem samochodu. Wcześniej było lepiej – tłumaczy jeden z naszych Czytelników, którzy dzwonili w tej sprawie do redakcji. Okazało się też, że od dłuższego czasu na przejściu dla pieszych na wysokości dawnego Pol Hotelu nie działała jedna lampa. Drogowcy zajęli się naprawą po tym, jak redakcja zgłosiła sprawę Zarządowi Dróg Powiatowych

AGNIESZKA JASKULSKA

Niedawno na ruchliwej trasie między Otwockiem a Celestynowem rozpoczęły się roboty drogowe na wysokości Pogorzeli w gminie Celestynów. – Po co zerwali asfalt na ścieżce rowerowej i rozgrzebali przejście dla pieszych przy PKP Pogorzel Warszawska? Przecież tam wszystko było tak jak trzeba, a teraz na wyspie dla pieszych zwęził się przejazd dla samochodów – skarży się pan Jacek, jeden z Czytelników, którzy zadzwonili do redakcji „Linii”. – Do tego drogowcy zrobili zbyt wysoki krawężnik, o który można zaczepić kołem auta. Kierowcy samochodów dostawczych, ciężarowych, a nawet ratownicy mogą mieć problem z przejazdem przez ten azyl. Było dobrze, to musieli pogorszyć sytuację i jeszcze wydać na to pieniądze – irytuje się inny Czytelnik, pan Łukasz z gminy Celestynów.

Modernizacja azylu była konieczna?

O to, dlaczego modernizacja azylu dla pieszych była konieczna i dlaczego sfrezowano fragment ścieżki rowerowej, zapytaliśmy Zarząd Dróg Powiatowych. – Realizacja inwestycji na wysokości PKP Pogorzel Warszawska miała na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych, którzy korzystają z komunikacji autobusowej – twierdzi Marcin Kasprzak, zastępca dyrektora ZDP. I dodaje, że roboty dotyczyły modernizacji wyspy dzielącej jezdnię w Pogorzeli tzw. azylem na przejściu dla pieszych. – Na ten cel powiat otwocki otrzymał dofinansowanie w ramach „Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych na rok 2021”. Zakres robót obejmował przede wszystkim doświetlenie przejścia, przebudowę istniejącego azylu, zastosowanie aktywnych znaków drogowych na przejściu i w jego rejonie, a także montaż punktowych elementów odblaskowych na dojazdach do przejścia – wylicza Kasprzak.

Zastępca dyrektora ZDP zapewnia, że szerokość pasa ruchu na wysokości azylu wynosi trzy metry dla każdego z pasów, co jest zgodne z obowiązującymi przepisami dla drogi powiatowej. – Szerokość pasów ruchu jest wystarczająca dla bezpiecznego przejechania tego odcinka drogi, a biorąc pod uwagę, że w tym rejonie jest zlokalizowane oznaczone przejście dla pieszych, kierowca jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożność i zmniejszenia prędkości samochodu. Po to są azyle dla pieszych, by zapewnić im bezpieczeństwo w miejscu, gdzie kierowcy często jadą z nadmierną prędkością – tłumaczy zastępca dyrektora ZDP.

Marcin Kasprzak wyjaśnia, że frezowanie ścieżki rowerowej na wysokości modernizowanego azylu dla pieszych w Pogorzeli nie było związane z inwestycją ZDP. Te prace dotyczyły modernizacji linii kolejowej, którą realizują PKP PLK. – W zwią-zku z prowadzonymi pracami na linii kolejowej część infrastruktury drogowej została uszkodzona i zgodnie z ustaleniami inwestor na swój koszt dokona jej naprawy. Inwestor musiał przywrócić do stanu pierwotnego stan nawierzchni na ścieżce rowerowej w Pogorzeli, a także na ul. Jana Pawła II i ul. Filipowicza w Otwocku – tłumaczy nasz rozmówca.

Kto oświetli drogę między Otwockiem a Celestynowem?

„Linia” zgłosiła też dyrekcji ZDP problem z niedziałającą lampą na przejściu dla pieszych na wysokości dawnego Pol Hotelu, gdzie większość odcinka tej drogi jest nieoświetlona. Okazało się, że lampa uległa awarii, ale nikt z mieszkańców wcześniej nie informował o tym ZDP. – Awarię lampy zgłosiliśmy naszemu konserwatorowi, który jest w trakcie jej usuwania – zapewnia Marcin Kasprzak.

„Linia” zapytała również o to, czy planuje się oświetlenie odcinka drogi między Otwockiem a Celestynowem. Zdaniem ZDP, który powołuje się na zapisy zawarte w ustawie Prawo energetyczne, oświetlenie tego odcinka jest zadaniem własnym gmin. – W tym przypadku są to Otwock i Celestynów – mówi zastępca dyrektora.

2 komentarze do “Nowy azyl i awaria oświetlenia

  • 15 czerwca 2022 o 08:17
    Permalink

    Po co to?
    Przecież pieszy ma pierwszeństwo już przed przejściem… wprowadzono rok temu ten przepis i nic on nie zmienia.
    Jeśli pieszy o siebie nie zadba, to nie ma gwarancji, że dojdzie cało do końca pasów i żadne światła, odblaski, mandaty i zwężki tego nie zmienią. Kiedyś uczono, spójrz w lewo, w prawo i w lewo… teraz się mówi masz pierwszeństwo a kierowca musi się zatrzymać. Tyle tylko że kierowcy jadą dalej, nietrzeźwi, naćpani, zagapieni w telefony…

    Odpowiedz
  • 15 czerwca 2022 o 10:19
    Permalink

    Bardzo dobrze, że zwężono przejazd – na tej drodze kierowcy zasuwają, ile fabryka dała, a teraz muszą zwolnić do przepisowych prędkości, by „wyrobić” się przy azylu. Tak należy projektować drogi, by nie dało się grzać ile fabryka dała.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.