Gdzie będą ekrany wzdłuż torów?

Trwa przebudowa linii kolejowej pomiędzy Warszawą Wschodnią a Wawrem. Kolejnym etapem będzie modernizacja torowiska od Wawra do PKP Świder – obecnie powstaje dokumentacja projektowa. Na tym odcinku znajdą się ekrany akustyczne, ale jeszcze nie wiadomo, gdzie zostaną ustawione ani jakiej będą wysokości. Niedługo rozpoczną się konsultacje społeczne

AGNIESZKA JASKULSKA

Ostatni etap modernizacji linii kolejowej, który zostanie zrealizowany na odcinku między PKP Wawer a PKP Świder, wzbudza wiele emocji, zwłaszcza wśród mieszkańców Józefowa, którzy obawiają się, że miasto podzielą nie tylko cztery tory, lecz także planowane ekrany akustyczne.

W środę, 8 czerwca w Urzędzie Miasta Józefowa odbyło się robocze spotkanie samorządowców i przedstawicieli Polskich Linii Kolejowych, podczas którego omawiano postępy w pracach dotyczących modernizacji linii kolejowej na wysokości Józefowa. – Kilka tygodni temu złożyliśmy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie, która wyda decyzję środowiskową dla modernizacji linii na odcinku między Wawrem a Otwockiem – mówi w rozmowie z „Linią” Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Po otrzymaniu decyzji środowiskowej będziemy mogli przeprowadzić konsultacje społeczne, które planujemy pod koniec tego roku. Wtedy będzie można wprowadzić ewentualne zmiany w dokumentacji projektowej. Modernizacja linii kolejowej to duża inwestycja, dlatego szukamy najlepszych rozwiązań zarówno dla mieszkańców, jak i dla środowiska – podkreśla przedstawiciel inwestora. I dodaje, że rozpoczęcie inwestycji jest planowane na 2024 rok. Wtedy też będzie znany harmonogram prac.

 – Modernizacja może przebiegać na różnych odcinkach. Prace będą prowadzone tak, by mieszkańcy i pasażerowie odczuwali jak najmniej uciążliwości. Wiadomo jednak, że przebudowa mostu kolejowego na rzece Świder między Otwockiem a Józefowem będzie prowadzona w czasie całej modernizacji linii kolejowej na odcinku Wawer – Otwock – wyjaśnia Wilgusiak. Most kolejowy na rzece przejdzie generalny remont, a obok niego zostaną dobudowane dwie dodatkowe konstrukcje z torowiskiem (most będzie miał łącznie cztery tory) – „Linia” informowała o tym we wrześniu 2020 r.

Po zakończonej modernizacji odcinka Wawer – Otwock inwestor przewiduje kursowanie 200 pociągów na dobę. Pociągi dalekobieżne będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a podmiejskie do 120 km/h. – Budowa dodatkowych dwóch torów oddzieli ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. W związku z tym przeprowadzona analiza środowiskowa, która uwzględnia większy ruch pociągów na linii kolejowej, wykazała, że niezbędne jest wybudowanie dodatkowych barier chroniących mieszkańców przed hałasem – podkreśla w rozmowie z „Linią” Rafał Wilgusiak.

– W ramach prac między Wawrem a Otwockiem planowana jest budowa ekranów akustycznych wzdłuż torów. Wysokość ekranów na poszczególnych odcinkach będzie wynosiła od dwóch do pięciu i pół metra. Część z nich będzie dostosowana do obsadzenia zielenią. Na wysokości Józefowa mają powstać ekrany dźwiękochłonne wypełnione specjalną wełną mineralną, która pochłania hałas generowany przez ruch kolejowy. Szczegółowe informacje będziemy mogli przekazać po wyborze ostatecznych rozwiązań technicznych – zaznacza  przedstawiciel PKP PLK. – Na podstawie przeprowadzonych analiz akustycznych, które oczekują na ostateczne zatwierdzenie przez RDOŚ, zakłada się budowę ekranów akustycznych na całym odcinku miasta (aż do tunelu drogowego w Świdrze – przyp. red.). Ich wysokość w poszczególnych lokalizacjach zostanie określona po otrzymaniu decyzji RDOŚ – dodaje.

Prawdopodobnie nie będzie możliwości zachowania parkingów przy torowisku.

Przedstawiciele PKP PLK podkreślają, że bez zmian pozostają ustalenia między władzami Józefowa i koleją w sprawie bezkolizyjnych przejazdów i przejść przez tory (miasto nie będzie partycypowało w kosztach, o czym jeszcze niedawno mówiło się w józefowskim samorządzie). W ramach inwestycji planowana jest budowa wiaduktu, tunelu i kilku przejść podziemnych, które będą monitorowane.

– Wiadukt dla samochodów i ciąg pieszo-rowerowy powstaną pomiędzy Michalinem a Falenicą na wysokości ulic Brucknera-Werbeny (przy ul. Ziarnistej – przyp. red.). Natomiast tunel dla samochodów i droga rowerowa powstaną na wysokości ulic Cichej i Matejki. Budowa zostanie zrealizowana ukośnie w stosunku do torów – wylicza Rafał Wilgusiak z PKP PLK. – Dwa podziemne przejścia dla pieszych – jedno wejście na peron z pochylnią, drugie z windą, zostaną wybudowane przy PKP Michalin. Kolejne  przejście podziemne dla pieszych powstanie na wysokości ulic Cichej i  Matejki, czyli prostopadle w stosunku do torów. W tym miejscu po jednej stronie przejście ma być zakończone windą, a po drugiej pochylnią – wyjaśnia Wilgusiak. Następne dwa podziemne przejścia dla pieszych zostaną wybudowane na PKP Józefów. Przejścia z wejściem na peron zapewni z jednej strony pochylnia, a z drugiej winda. – Kolejne podziemne przejście dla pieszych powstanie pod torami na wysokości tzw. starej Wiązowskiej,  ul. Wroniej – dodaje.

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.