Przeniosą dworzec do kontenerów

Polskie Koleje Państwowe SA przygotowują się do długo planowanej inwestycji na dworcu kolejowym w Otwocku. W rozmowie z „Linią” inwestor zapowiada, że w pierwszej kolejności na placu przed budynkiem ma powstać tymczasowy, kontenerowy dworzec z toaletami, poczekalnią i kasami. Natomiast zabytkowy budynek czekają ogromne zmiany, m.in. przejdzie on kompleksową renowację elewacji, a zegar na wieży zostanie zrekonstruowany. Niewykluczone, że podczas prac wykonawca odkryje stare malowidła ścienne, które mogą znajdować się pod kilkoma warstwami tynków

AGNIESZKA JASKULSKA

O planowanej modernizacji zabytkowego dworca w Otwocku „Linia” informowała wiele razy, m.in. pod koniec 2020 roku, gdy inwestor zapewniał, że pod koniec 2023 roku nastąpi przecięcie wstęgi i otwarcie budynku. Do dziś jednak remont dworca się nie rozpoczął. – Teren przed dworcem straszy. Mieszkańcy, którzy wysiadają z pociągu i idą w stronę wiaduktów kolejowych od strony ul. Orlej, mogą połamać nogi, bo teren od dawna jest nieuporządkowany – podkreśla pani Marzena, Czytelniczka „Linii”, która dzwoniła w tej sprawie do redakcji. W mediach społecznościowych mieszkańcy Otwocka często pytają o to, kiedy rozpocznie się modernizacja zabytkowego dworca, który powinien być już prawie gotowy.

„Linia” zapytała o to Polskie Koleje Państwowe SA. Wiele wskazuje na to, że modernizacja dworca rozpocznie się dopiero w przyszłym roku. – Zabytkowy dworzec w Otwocku ma wyjątkową bryłę, dlatego dokumentacja projektowa wymaga szczegółowego i dokładnego opracowania, tak jak było przy innych modernizacjach zabytkowych dworców m.in. we Wrocławiu, Białymstoku czy w Gdańsku – podkreśla Bartłomiej Sarna z biura komunikacji i promocji Polskich Kolei Państwowych SA. – Obecnie jesteśmy na etapie finalizowania prac projektowych, a także w trakcie czynności administracyjnych koniecznych do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę. Po jego otrzymaniu ogłosimy przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych. Dopiero po wyłonieniu wykonawcy rozpoczną się prace budowlane. Dlatego jeszcze nie wiadomo, kiedy zacznie się modernizacja dworca w Otwocku – wyjaśnia Bartłomiej Sarna z PKP SA.

Przed rozpoczęciem prac wykonawca przeniesie obsługę podróżnych do tymczasowego dworca zbudowanego z kontenerów. – Będzie on zlokalizowany na placu przed dworcem, ale bliżej budynku – informuje Bartłomiej Sarna. – Inwestycja w Otwocku będzie kompleksową przebudową budynku dworca pochodzącego z około 1910 roku wybudowanego według projektu architekta Jana Fijałkowskiego. Obiekt jest wpisany do rejestru zabytków i w związku z tym przyszłe prace budowlane będą miały w dużej części charakter odtworzeniowy, ale dworzec zyska również wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych – dodaje.

Nowoczesny i energooszczędny

Inwestor wyjaśnia, że elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi zostanie poddana renowacji. – Wymieniona będzie stolarka okienna i drzwiowa, która zostanie odtworzona na wzór historycznej. W ramach inwestycji zakłada się także renowację istotnych elementów wystroju wnętrz o znaczeniu historycznym, m.in. stropu i gzymsu w holu głównym – mówi Bartłomiej Sarna. Inwestor nie wyklucza, że podczas prac mogą zostać odnalezione malowidła na ścianach wewnątrz budynku, o których wspomina wielu rodowitych mieszkańców Otwocka. Dlatego przed rozpoczęciem prac w zabytkowych obiektach sprawdza się warstwy tynków na ścianach przy użyciu specjalnych urządzeń.

– Na parterze budynku znajdzie się przestrzeń obsługi podróżnych, która zostanie przystosowana do współczesnych standardów przy jednoczesnym zachowaniu jej historycznych walorów. W budynku zaprojektowano również lokale komercyjne, przestrzeń dla samorządu, pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych i pomieszczenia techniczne – wylicza Bartłomiej Sarna.

– Bardzo ważnymi elementami inwestycji, oprócz dostosowania dworca do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej, jest wprowadzenie rozwiązań proekologicznych, w tym m.in. systemu inteligentnego zarządzania budynkiem – Building Management System – monitorującego i nadzorującego pracę urządzeń i instalacji oraz optymalizującego zużycie energii elektrycznej, cieplnej, zużycia wody czy energooszczędnego i w pełni zautomatyzowanego oświetlenia budynku. Na dworcu zostaną zamontowane również nowoczesne systemy bezpieczeństwa, m.in. monitoring – dodaje.

Przyjazny dla rowerzystów i kierowców

Modernizacja dworca obejmie także plac przed stacją kolejową. – Plac jest integralną częścią dworca. Projekt przebudowy zakłada kompleksową przebudowę placu wraz z ułożeniem nowej nawierzchni, nasadzeniami roślin oraz małą architekturą w postaci oświetlenia, ławek, wiaty rowerowej i stojaków dla rowerów. Najbliżej dworca zostanie zlokalizowany niewielki plac z podjazdem, przy którym zaprojektowano miejsca kiss&ride. Przez środek parkingu będzie biegła aleja, a po obu jej stronach znajdą się miejsca parkingowe, w części bliżej dworca – dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, samochodu elektrycznego i taksówek. W dalszej części, w kierunku ul. Orlej, będą miejsca postojowe dla pozostałych samochodów osobowych – tłumaczy przedstawiciel PKP SA. I zapewnia, że wiata rowerowa i liczba stojaków na pewno zaspokoi potrzeby rowerzystów z Otwocka, którzy codziennie dojeżdżają do dworca.

12 komentarzy do “Przeniosą dworzec do kontenerów

  • 26 lipca 2022 o 09:14
    Permalink

    po co tam wiaty ławeczki. przecież to są elementy, które tylko ładnie wyglądają nie są nikomu potrzebne. ile tych ławek tam potrzeba? dla kogo?
    miasto nie ma żadnej rozsądnej komunikacji,
    bez auta nie da się tu mieszkać,
    pracy dla wszystkich nie ma,
    trzeba dojeżdżać, samochód trzeba postawić i przesiąść się w pociąg (tak to niestety działa, wystarczy zobaczyć obłożenie parkingów wokoło dworca),
    miejsca kiss and ride? szkoda na to miejsca skoro każde miejsce parkingowe jest na wagę złota. a patrząc na władze, to strefa płatnego parkowania będzie się nadal rozrastać, więc nie ma alternatywy.
    nie ma alternatywy i dlatego w Otwocku potrzeba parkingów jeśli to miasteczko ma się rozrastać i nadal być sypialnią Warszawy,
    bo o rozwoju nikt tu nie myśli,tu nic się nie rozwija, miasto inwestuje tylko w trawniki

    Odpowiedz
    • 26 lipca 2022 o 15:30
      Permalink

      Bez żartów. Nie trzeba samochodu, żeby dojechać na dworzec. Większość pasażerów przychodzi pieszo, a rowerem jest jeszcze szybciej. Dobrze, że będzie wiata rowerowa i stojaki. Na zdjęciu widać, jak bardzo tego brakuje. Przydałoby się jeszcze doprowadzenia ścieżek rowerowych do samego dworca. Może kiedyś i tego doczekamy.

      Odpowiedz
      • 27 lipca 2022 o 08:15
        Permalink

        bez żartów, rowerem i pieszo z Karczewa, Otwocka Wielkiego, Ługów, Świdrów Wielkich.
        jeszcze w roku szkolnym odebrać dzieci ze szkoły/przedszkola…
        to chyba trzeba mieć siedmiomilowe buty albo mieszkać w centrum Otwocka

        Odpowiedz
        • 27 lipca 2022 o 10:18
          Permalink

          Znam takie rodziny w Warszawie, które od domu do pracy, mniej więcej odległość jak od Karczewa do stacji w Otwocku, przemierzają właśnie na rowerach. Dzieci są na tych rowerach odwożone do/odbierane z przedszkola/szkoły (gdy są już wystarczająco duże, jadą same obok rodziców). Da się? Da się, tylko trzeba chcieć. U nas też już są ścieżki rowerowe, nawet jeśli czasem do wymarzonej pełni funkcjonalności im tu czy tam nieco brakuje, po ulicach jeździć nie trzeba.

          Odpowiedz
          • 27 lipca 2022 o 14:44
            Permalink

            ale oni nie tracą rano jednej godziny, a po pracy drugiej na dojazd pociągiem do Warszawy,
            taka jest różnica.
            a jak jest brzydka pogoda to wsiadają w autobus/tramwaj/metro i jadą,
            w Otwocku nie ma Pan takiej alternatywy. bo jeśli jest autobus to jeden/dwa razy na godzinę
            chyba nie ma Pan dzieci, że to takie łatwe się Panu wydaje, bo dzieci są całoroczne a pogoda na rower z dziećmi nie jest codziennie.
            za to ja znam takie rodziny co w pielgrzymki chodzą z dziećmi i staruszków takich znam i niepełnosprawni też chodzą ale czy to jest argument za tym żeby nie było parkingów skoro komunikacja praktycznie nie istnieje?
            czemu to miasto nie mogłoby być przyjazne i dla kierowców? powstają nowe parki, ścieżki rowerowe a dla kierowców (a jest ich mnóstwo) tylko parkometry.

            Odpowiedz
            • 27 lipca 2022 o 15:19
              Permalink

              Nowe parkingi też powstają, choćby ostatnio między torami i Armii Krajowej, koło Żeromskiego. Ten pewnie nie kosztował dużo, ale renowacja parkingu przy parku do było ileś milionów. Parkingów mamy zdecydowanie więcej niż parków i scieżek rowerowych. A z Ługów albo Świdrów Wielkich do stacji jest 3km – 10 minut rowerem.

              Odpowiedz
            • 27 lipca 2022 o 15:52
              Permalink

              Wielu mieszkańcom Warszawy dojazd do pracy i z powrotem zajmuje dziennie 3 godziny. Pociągi z Otwocka zatrzymują się w Centrum, skąd błyskawicznie można dojechać do dowolnego punktu w Warszawie. Miasto Otwock skoro nie może zapewnić swoim zmotoryzowanym mieszkańcom odpowiedniej ilości miejsc parkingowych (warto może zastanowić się nad budową piętrowego parkingu w pobliżu stacji) mogłoby zorganizować w „wykluczonych miejscowościach” komunikację wahadłową, funkcjonującą w godzinach szczytu.
              Można też odpowiednio zachęcić osoby dojeżdżające do stacji do zabierania po drodze sąsiadów, którzy też muszą do niej dotrzeć a nie mają innej możliwości.

              Odpowiedz
  • 26 lipca 2022 o 23:16
    Permalink

    Prezydent koloruje miasto swoim przyszłym wyborcom zamiast skupiać się na strukturalnych problemach miasta. Szkoda że demokracja tak musi wyglądać… I jeszcze „malowidła ścienne”? Z której epoki w tym młodziutkim mieście?

    Odpowiedz
    • 30 lipca 2022 o 12:57
      Permalink

      Wyobraź sobie chłopcze, że takie malowidła były ok. 60 lat temu.

      Odpowiedz
      • 30 lipca 2022 o 21:22
        Permalink

        No to naprawdę „60lat” to szmat czasu 😛 Jurek nie wiem czy jesteś chłopcem czy dziewczynką, nie wnikam, ale taki okres czasu w porównaniu z innymi polskimi miastami to jest dopiero początek miasta. Rozumiem, że tak się leczy kompleksy mieszkańców, ale obiektywnie rzecz biorąc to śmiech na sali…. Te malowidła są tyle samo warte co twoje z przedszkola 😀

        Odpowiedz
        • 31 lipca 2022 o 22:07
          Permalink

          Stwierdziłem tylko, że takie malowidła były. Czy miały jakąś wartość, tego nie oceniam, w odróżnieniu od Ciebie. Nie chodzi o kompleksy, ale potwierdzenie faktów. Miałem zbyt mało lat, by ocenić te malowidła. Nie ma chyba nic złego w tym, że pamiętam Otwock z przed kilkudziesięciu lat i chcę cokolwiek przekazać młodym, takim jak Ty.Nie chodzi mnie o stwierdzenie , że były piękne lub nie, ale że były.

          Odpowiedz
  • 3 sierpnia 2022 o 13:36
    Permalink

    A co ma do tego prezydent? Budynek dworca jest pod zarządem PKP.
    Jeżeli były malowidła to może warto je odsłonić. Skoro sam dworzec powstał ponad sto lat temu, to wystrój również mógł pochodzić z dawnych lat. A przywrócenie zabytkowi oryginalnego wyglądu (utraconego przez w kiepskim guście remonty) wynika raczej z szacunku dla dziedzictwa kulturowego a nie z kompleksów. Niezależnie od lokalizacji.

    Odpowiedz

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.